چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

«روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر از فلسطینیان از دیوار حائل عبور می‌کنند.» این کلیدی‌ترین عبارت در گزارش دیروز پارلمان رژیم صهیونیستی درباره وضعیت امنیتی دیوار حائل است؛ دیواری که ۱۴ سال است در سرزمین فلسطین و با زور اسلحه ساخته شده تا مانعی باشد میان کرانه باختری رود اردن و سرزمین‌های اشغالی.

فلسطین

رژيم صهيونيستي با تحت فشار قرار دادن شهروندان فلسطيني و اشغال سرزمين آنها، اقتصادشان را هم به كلي از بين برده است. از طرفي باريكه غزه را تحت محاصره زميني و دريايي قرار داده و زندگي بيش از يك ميليون و 800هزار نفر را طي 10سال گذشته با خطر جدي روبه‌رو كرده است و از طرف ديگر با از ميان بردن زيرساخت‌هاي كرانه باختري رود اردن، زندگي مردم اين منطقه را به كلي به‌خود وابسته كرده است.

طبق گزارش ديروز پارلمان رژيم صهيونيستي، روزانه بيش از 61هزار نفر از مردم فلسطين با استفاده از مجوزهايي كه برايشان صادر شده براي كار به سرزمين‌هاي اشغالي تردد مي‌كنند و بيش از 40هزار نفر هم در شهرك‌هاي صنعتي اسرائيل به‌عنوان كارگر حضور دارند. افرادي كه روزانه وارد سرزمين‌هاي اشغالي مي‌شوند بايد از گذرگاه‌هاي مشخص وارد شده و پيش از تاريكي شب، اين منطقه را ترك كنند. روند صدور مجوزها براي فلسطينياني كه اكنون زندگي‌شان وابسته به‌كار در سرزمين‌هاي اشغالي شده، به سختي انجام مي‌شود.

نگراني اسرائيلي‌ها اكنون مربوط به ناكارآمد بودن ديواري به طول بيش از 500كيلومتر ميان شهرك‌هاي صهيونيست نشين و خانه‌هاي فلسطينيان در كرانه باختري است كه ساخت آن از سال2002 همزمان با انتفاضه فلسطين آغاز شده و تاكنون نزديك به 3ميليارد دلار هزينه داشته است. بسياري از نهادهاي حقوق‌بشري ساخت اين ديوار را از اساس برخلاف قوانين بين‌المللي و مخالف حقوق بشر اعلام كرده‌اند. به گفته نمايندگان پارلمان رژيم صهيونيستي، ارتش اين رژيم با وجود بودجه بالاي نظامي، توانايي كنترل تمام بخش‌هاي اين ديوار را ندارد.

زندگي براي جمعيت 2ميليون‌ و 800هزار نفري كرانه باختري در شرايط اقتصادي، بهداشتي، آموزشي و رفاهي بسيار ضعيف به سختي در جريان است. ديوار حائل كه بسياري ساخت آن را اقدامي نژادپرستانه مي‌دانند، زندگي مردم اين منطقه را دستخوش دگرگوني كرده است. 85درصد از اين ديوار از ميان زمين‌هاي فلسطينيان عبور كرده و ساخت آن باعث بي‌خانماني بسياري از ساكنان روستاهاي مسير شده است. بسياري از نهادهاي بين‌المللي ازجمله سازمان ملل خواستار برچيدن اين ديوار شده‌اند. ديوان بين‌المللي دادگستري در سال 2004با اعلام رأي خود در اين زمينه، خواستار تخريب آن شد اما رژيم صهيونيستي همچنان بدون توجه به اين درخواست‌ها مشغول تكميل قسمت‌هاي باقي مانده آن است. ديوار حائل فلسطين

  • آغاز ساخت: سال 2002

طول كل ديوار: 700كيلومتر
طول ديوار در دست ساخت: 200كيلومتر
هزينه ساخت تاكنون: 3ميليارد دلار
هزينه نگهداري: 260ميليون دلار در سال
ديوار بتني با ارتفاع 8متر: 10درصد از كل ديوار
فنس حفاظت شده با برق: 90درصد از كل ديوار

کد خبر 343584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha