یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: روایتی از زندگی امام رضا (ع) و آهویی که به او پناه آورد، یکی از محبوب‌ترین روایت‌ها از زندگی امام هشتم بین ایرانیان است، داستانی که دستمایه‌ی خلق اثری هنری توسط محمود فرشچیان نیز قرار گرفت.

تجسمی

به گزارش ایسنا، امروز تولد امام رضا (ع) است. معروف‌ترین تصویر نقاشی‌شده از امام رضا (ع) تابلویی است که محمود فرشچیان آن را به تصویر کشیده است. فرشچیان - نگارگر پیشکسوت - در این تابلو داستان ضمانت آهو توسط امام رضا (ع) در برابر شکارچی را با زبان خطوط و رنگ‌ها روایت کرده است.

در این اثر، امام رضا (ع)، آهوها و شکارچی برای روایت کامل اتفاق حضور دارند. این هنرمند برای نزدیک کردن مخاطب به حال و هوای عرفانی و معنوی این اتفاق، از رنگ‌های متعدد و خطوط بسیار استفاده کرده و عناصر مختلفی از طبیعت را در کنار موضوع اصلی به تصویر کشیده است.

در این تابلوی نگارگری، آهوها در مرکز اثر قرار دارند و از ترس شکارچی به امام رضا (ع) پناه برده‌اند. در این اثر، شکارچی از شکار آهوها پشیمان شده و کمانش را شکسته است. این اثر هنری بر مقوا با تکنیک اکریلیک و به سبک نگارگری خلق شده است.

فرشچیان درباره‌ی تابلوی «ضامن آهو» گفته است: من این اثر را با ۱۴ تابلوی دیگر به آستان مقدس رضوی اهدا کردم. ماجرای این تابلو از این قرار است که شکارچی آهویی را دنبال می‌کند و آن آهو خودش را به پای حضرت رضا (ع) می‌اندازد. امام از شکارچی می‌خواهد آهو را رها کند و او جواب می‌دهد که این حیوان روزی او است. حضرت از او می‌خواهد، آهو را رها کند تا او برای شیر دادن به بچه‌اش برود و بیاید. شکارچی هم می‌گوید اگر نیاید چه؟ امام هم اشاره می‌کند که شترش را به او خواهد داد. در ادامه، آهو می‌رود و برمی‌گردد، شکارچی هم متنبه می‌شود و کمانش را می‌شکند و توبه می‌کند.

بخشی از شهرت فرشچیان به‌دلیل توجه او به اهل بیت (ع)، کشیدن تابلوهایی با مضامین مذهبی و شخصیت‌های دینی و کار روی ضریح آرامگاه امامان معصوم (ع) است.

محمود فرشچیان متولد سال ۱۳۰۸ در اصفهان است. پدر او که نماینده‌ی فرش شهر اصفهان بود، پس از پی بردن به علاقه‌ی فرزندش به نقاشی و هنر ایرانی، او را نزد بهترین اساتید آن دوران فرستاد تا آموزش ببیند. فرشچیان بقیه‌ی مسیر هنری خود را با رفتن به مرکز هنرهای زیبای اصفهان، موزه‌های اروپا، تدریس و خلق ده‌ها تابلوی نقاشی با مضامین مختلف مذهبی، عارفانه و ملی‌گرایانه طی کرد.

کد خبر 343171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha