جمعه ۲۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه (به وقت محلی) در نیویورک لیبی و چهار کشور دیگر را به عنوان اعضای غیردایم شورای امنیت انتخاب کرد.

خبرگزاری اتریش از نیویورک گزارش داد، در گروه اروپای شرقی پس از آن که جمهوری چک به نفع کرواسی از نامزدی‌اش صرف‌نظر کرد، این کشور حوزه بالکان به شورای امنیت راه یافت.
جایگزینی اعضای غیردایم در پایان سال میلادی صورت می‌گیرد.

برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت، ویتنام برای دوره‌ای دو ساله یک از کرسی‌های این شورای 15 عضوی را از آن خود کرده است.

این کشور جانشین قطر خواهد شد که از اول ژانویه 2006 میلادی نمایندگی گروه کشورهای آسیایی را بر عهده داشته است.

لیبی و بورکینافاسو که از آفریقا انتخاب شده‌اند نیز جای غنا و جمهوری دموکراتیک کنگو را خواهند گرفت. هر دو این کشورها هیچ رقیبی در کشورهای هم‌گروه خود نداشتند.

رقبا

کاستاریکا هم مانند کرواسی نتوانست ابتدا دو سوم آرای لازم را برای عضویت در شورای امنیت کسب کند، زیرا رقیب داشت. در گروه کشورهای آمریکای لاتین جمهوری دومینیکن پا پس گذاشت و بدین ترتیب راه را برای کاستاریکا به منظور جانشینی پرو بازگذاشت.

کرواسی در دومین دور رای‌گیری توانست 106 رای را در مقابل 81 رای چک کسب کند. حد نصاب آرای لازم 125 رای است. کوستاریکا نیز حمایت 119 کشور را در برابر 70 رای جمهوری دومینیکن کسب کرد.

در سومین دور رای‌گیری 184 کشور به نفع کرواسی و 179 کشور نیز به نفع کاستاریکا رای دادند. کرواسی نیز برای اولین بار است که در شورای امنیت سازمان ملل عضو می‌شود.

هر ساله پنج عضو از 10 عضو غیردایم شورای امنیت سازمان ملل به صورت گردشی جای خود را به دیگر کشورها می‌دهند. این اعضا از میان گروه‌های منطقه‌ای انتخاب و در مجمع عمومی آنها را تایید می‌کند.

حق وتو

اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل که حق وتو دارند شامل چین، فرانسه، انگلیس، روسیه وآمریکا هستند. در حال حاضر این بحث مطرح است که کشورهای بیشتری در این شورا عضو شوند. آلمان، ژاپن، برزیل و هند در پایان سپتامبر 2004 از یکدیگر در تلاش برای کسب کرسی دایم حمایت کردند.

انتخاب لیبی و ویتنام نشانه بارزی از تغییرات در عرصه سیاست جهانی در سال گذشته است. آمریکا و ویتنام در دهه 60 و 70 میلادی یکی از خونین‌ترین درگیری‌های جهانی را پس از جنگ جهانی دوم در عصر درگیری‌های شرق و غرب تجربه کردند.

عضویت لیبی در این شورا نیز در حالی صورت می‌گیرد که ظرف 15 سال گذشته آمریکا دو بار جلوی مطرح شدن این درخواست را گرفته بود. دلیل این امر مشارکت لیبی در انفجار هواپیمای مسافربری بر فراز شهر لاکربی در سال 1988 میلادی عنوان شده بود. در این مدت لیبی به بستگان 270 قربانی لاکربی غرامت پرداخت کرده است.

کد خبر 34315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز