یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

دکتر محمدحسین ادیب : میزان سودی که اکنون بانک‌ها به سپرده‌های سپرده‌گذاران بانکی پرداخت می‌کنند به اقتصاد کشورمان این علامت را می‌دهد که بهتر است همه کسب و کارهای موجود را تعطیل و منابع آن را در بانک سپرده‌گذاری کنند.

دکتر محمدحسین ادیب

بر اين اساس طي سال‌هاي اخير بسياري از فعالان اقتصادي با تعطيلي كسب و كار و فروش املاك و نقد كردن منابع خود، منابع ناشي از اين كار را در بانك سپرده‌گذاري كرده‌اند. اما واقعيت آن است كه با توجه به چشم‌انداز آينده اقتصاد ايران، بازي سود سپرده خيلي زود‌تر از آنچه همه تصور مي‌كنند به پايان خواهد رسيد و از اين پس نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در كشورمان به‌شدت كاهش خواهد يافت.

با كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در آينده نه‌چندان دور همه كساني كه با تعطيلي كسب و كار به سپرده‌گذاري در بانك‌ها پرداخته‌اند پشيمان شده و به اين نتيجه مي‌رسند كه بايد به فوريت به كسب و كار سابق بازگشته يا كسب و كار تازه‌اي را با ميزان سرمايه‌اي كه در بانك‌ها سپرده‌گذاري كرده‌اند، راه‌اندازي كنند اما واقعيت آن است كه كساني كه در اين دوره غيبت آنها در فضاي كسب‌و‌كار باقي مانده‌اند، صاحب تجربه و توانايي‌هايي شده‌اند كه بازپس‌گيري سهم بازار از آنها اگر غيرممكن نباشد، بسيار دشوار خواهد بود.

كساني كه با تعطيلي كسب و كار منابع آن را در بانك سپرده‌گذاري كرده‌اند از ابتداي سال‌92 تا‌كنون، برندگان بازار بوده‌اند اما در اواخر سال 1396 اين افراد بازندگان بزرگي خواهند بود كه حسرت خروج از كسب و كار قبلي را خواهند خورد. اينگونه فعالان اقتصادي در دوره پنج ساله 1392 لغايت 1397با عناويني مانند «پنجه سوخته» يا «پنجه از دست رفته» ارزيابي خواهند شد. اما در سوي ديگر فعالان اقتصادي كه در دوران ركودي 1392لغايت 1397در فضاي كسب و كار باقي مانده‌اند، به خوبي آبديده شده و عوامل موفقيت حتي در دوران ركود را بهتر از سايرين مي‌شناسند.

پرسش اصلي از آنهايي كه فضاي كسب و كار را ترك كرده‌اند، آن است كه مجددا چه زماني رونق ايجاد خواهد شد. اين فعالان ديروز اقتصادي عوامل موفقيت در دوران ركود را به‌درستي نشناخته بلكه افرادي هستند كه تنها در دوران رونق مي‌توانند در كسب و كار و فعاليت اقتصادي خود موفق باشند. در واقع اينگونه به ظاهر فعالان اقتصادي جذب برخي حباب‌هاي توخالي دوران ركود شده‌اند (حباب توخالي استفاده از سود سپرده بالا يا ورود به فعاليت‌هاي دلالي و...) اما حقيقت آن است كه سود بالاي سپرده‌هاي بانكي يك حباب توخالي است كه به وسيله فعالان اقتصادي كه حتي در دوران ركود نيز در فضاي كسب‌و‌كار باقي مانده‌اند، چندان مفيد تلقي نمي‌شود. مخلص كلام آنكه فعالان اقتصادي كه جذب شعارهاي توخالي سود سپرده در دوران ركود نشده‌اند، دوستان آينده اقتصاد ايران خواهند بود .

  • اقتصاد دان
کد خبر 343073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha