همشهری آنلاین: زبان‌های ترکی و کردی از امسال به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور تدریس می‌شود.

به گزارش ایرنا، اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اهمیت آموزش و جایگاه زبان مادری و نبودن منع قانونی آن پرداخته، چنان که صریحا اعلام داشته است که زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است؛ اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.

حجت‌الاسلام والمسلیمن دکتر حسن روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری خرداد ماه 1392 تاکید کرد: از نظر من اصول 15، 19، 12، و 3 قانون اساسی با اصل اول، اصل آخر، وسط برابر است و همه مردم ایران باید احساس کنند که حقوق شهروندی واحد خواهند داشت.

رییس‌جمهوری وعده داد که شهروندان ایران زمین با هر زبانی و قومیتی که دارند بتوانند بر اساس اصل قانون اساسی در دانشگاه‌ها به زبان مادری خودشان ادامه تحصیل دهند.

بر این اساس، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی چهارم مرداد ماه 1394 در سفر کاروان تدبیر و امید به استان کردستان نیز از آغاز تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های این استان خبر داد.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در همین زمینه از امکان انتخاب رشته داوطلبان برای ثبت‌نام در رشته‌های تحصیلی زبان و ادبیات ترکی و زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی خبر داد.

وی گفت: امسال در دفترچه آزمون سراسری 95 داوطلبان می‌توانند در رشته‌های تحصیلی زبان و ادبیات ترکی و زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی و نوع گزینش سراسری ثبت‌نام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش افزود: این رشته‌ها با ردیف‌های 31 و 34 در گروه آزمایشی علوم انسانی دفترچه آزمون سراسری امسال وجود دارند.

همچنین میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مردم پس از 38 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اجرای اصل 15 قانون اساسی شده‌اند كه گامی که بسیار ارزشمند است. اجرای تدریس زبان‌های محلی در دانشگاه‌ها از جمله وعده‌های دولت تدبیر و امید بود که محقق شد.

کد خبر 343053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha