جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

درحالی‌که همه طرف‌های بین‌المللی خودشان را برای احیای چهارمین دور گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو آماده می‌کنند نبرد حلب همچنان به‌عنوان برگ مهم و راهبردی در میدان و میز مذاکرات ادامه دارد.

نقشه

با هشدار درباره وضعيت وخيم 2ميليون نفر در اين شهر مقام‌هاي روسيه آتش‌بس سه‌ساعته روزانه را براي رسيدن كمك‌هاي امدادي اعلام كردند اما حتي اين سه‌ساعت هم نتوانست فارغ از تبادل آتش باشد و بارها آتش‌بس اعلام شده نقض شد.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي تروريستي حاضر در حلب كه بزرگ‌ترين شهر سوريه به‌حساب مي‌آيد تلاش دارند تا مواضع خود را به هر شكلي در منطقه نفوذ خود به حلقه محاصره مستحكم كنند. در مقابل پيشروي ارتش سوريه در حومه جنوبي حلب همچنان ادامه دارد تا مانع از دسترسي تروريست‌ها به مسير فرار و دريافت تسليحات و كمك‌ لجستيكي شود.

در كنار درگيري‌ها در صحنه ديپلماتيك هم چانه‌زني‌هاي سياسي ادامه دارد. همزمان با تلاش براي بازگشت به مذاكرات ژنو، روسيه پيش‌نويس بيانيه‌اي را درباره سوريه به شوراي امنيت ارائه كرده كه در آن جدا كردن مخالفان ميانه‌رو از گروه‌هاي تروريستي درخواست شده است. در اين پيش‌نويس روسيه خواستار اتخاذ اقدامات فوري و فراگير براي ممانعت از عبور تروريست‌هاي خارجي از مرزها و توقف ورود غيرقانوني سلاح به سوريه شده است.

در همين راستا هيأتي از ديپلمات‌ها و نظاميان روسي در ديدار با همتايان تركيه‌اي خود خواستار بسته شدن مرزهاي تركيه و سوريه شدند. گفته مي‌شود احتمالا تركيه با توجه به روابط جديد خود با روسيه اين مسئله را خواهد پذيرفت. مقام‌هاي روسيه اعلام كرده‌اند مي‌توانند تصاوير ماهواره‌اي را از گذرگاه‌هاي قاچاق سلاح و افراد مسلحي كه به سوريه مي‌روند به تركيه ارائه كنند.

  • ادامه نبرد سنگين در حلب

خبرگزاري رسمي سوريه(سانا) گزارش داده كه ارتش سوريه با كمك نيروهاي مقاومت توانسته كنترل مناطقي در حومه جنوبي حلب و مراكزي در اطراف دانشكده‌هاي نظامي در اين منطقه را در دست بگيرد و تعداد زيادي از تروريست‌ها را از پاي درآورد. براساس اين گزارش، نيروي هوايي ارتش سوريه خودروها و تجهيزات نظامي تروريست‌ها در محور معره النعمان-سراقب- مسير بين‌المللي حلب را منهدم كرده است.

نيروهاي ارتش سوريه و حزب‌الله تلاش دارند تا محور راموسه را بار ديگر به تصرف درآورند و حلقه محاصره حلب را براي پاكسازي شهر از تروريست‌ها كامل كنند. نيروهاي گروه‌هاي تروريستي حاضر در شهر ازجمله احرارالشام اما به حملات خود ادامه داده و حتي حاضر به پذيرفتن آتش‌‌بس سه‌ساعته روزانه نشده‌اند. روسيه روز پنجشنبه اعلام كرد كه روزي 3ساعت عمليات نظامي در حلب را متوقف خواهد كرد اما نيروهاي تروريستي اعلام كردند به آتش‌بس پايبند نيستند و همچنان به حملات عليه ارتش سوريه ادامه مي‌دهند.

مركز آشتي روسيه اعلام كرده كه طي 24ساعت گروه جيش‌الاسلام و ديگر گروه‌هاي تروريستي 7 بار آتش‌بس را نقض كرده‌اند. روسيه در پيش‌نويس بيانيه‌اي كه به شوراي امنيت ارائه داده خواستار اجراي آتش‌بس براي تضمين ورود كمك‌هاي بشردوستانه به حلب شده و بر لزوم هماهنگي درباره هر نوع طرح انساني درخصوص سوريه با دمشق تأكيد كرده است.

  • هشدار درباره وضعيت انساني

سازمان ملل هشدار داده كه 2ميليون نفر در حلب با شرايط سختي براي ادامه زندگي دست و پنجه نرم مي‌كنند و دسترسي به آب لوله‌كشي براي آنها قطع شده است. شدت حملات در حلب باعث آسيب به شبكه برق و آب شهري شده و به همين‌خاطر ساكنان اين شهر در شرايط بحراني به‌سرمي‌برند. سازمان ملل هشدار داده كه كودكان و خانواده‌ها در شرايط فاجعه‌باري در حلب به‌سرمي‌برند.

آخرين گروه پزشكان حاضر در حلب هم اعلام كرده‌اند كه حداقل 250هزار غيرنظامي در شرايط بحراني قرار دارند و اگر حملات به مراكز پزشكي در حد فعلي ادامه يابد، ظرف يك‌ماه همه امكانات پزشكي از ميان خواهد رفت. سازمان ملل خواستار آتش‌بس حداقل 48ساعته براي رسيدن كمك‌هاي امدادي به شهر شده است. دولت آمريكا مدعي شد در حلب حمله شيميايي صورت گرفته است. از سوي ديگر فرستاده ويژه سازمان ملل از آغاز تحقيقات در اين زمينه خبر داد.

برخي منابع سوري مدعي حملات هوايي با استفاده از بمب‌هاي بشكه‌اي حاوي گاز سمي كلر در محله الزبديه، واقع در شرق شهر حلب شده‌اند. گزارش‌ها همچنين نشان مي‌دهد كه به‌دنبال حملات هوايي روسيه به رقه (پايتخت خودخوانده داعش) آب لوله‌كشي در اين شهر بزرگ قطع شده است.

رقه يكي از بزرگ‌ترين شهرهاي سوريه است و برآورد مي‌شود با وجود آنكه داعش كنترل آن را از سال ۲۰۱۴ در دست گرفته، هنوز ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار غيرنظامي در آن زندگي مي‌كنند. وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه جنگنده‌هاي اين كشور مواضعي چون يك مركز آموزشي داعش، يك انبار مهمات و يك كارخانه تهيه سلاح شيميايي را در رقه هدف قرار داده‌اند و ضمن وارد كردن خسارات جدي تعداد قابل توجهي از تروريست‌ها را از پاي درآورده‌اند.

کد خبر 342964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha