سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: برای خرید سنگ مناسب ساختمان لازم است بدانید که هر نوع سنگی را نمی‌توان در هر نقطه‌ای به‌کار برد.

هدیه‌ از دل‌زمین

پيش از هر چيز لازم است خاصيت سنگ مورد نظر را بررسي كنيد تا متوجه شويد كه براي چه مكان‌هايي كاربرد دارد. توجه كنيد كه استفاده از سنگ‌ها به‌دليل رنگ، طرح و سطح صيقلي و درخشان‌شان شكوه و جلوه ساختمان شما را دوچندان مي‌كند اما اين به آن معني نيست كه شما بدون درنظر گرفتن هويت شهري دست به انتخاب سنگ، به‌ويژه براي نماي خارجي بزنيد. نماهاي رومي و طرح‌هاي اغراق‌آميز هميشه مناسب نيستند. ساختمان شما در متن شهر معني مي‌گيرد نه به‌تنهايي. اين مطلب حاصل گشتي در نمايشگاه بين‌المللي سنگ است، براي اينكه شما را در انتخاب سنگ مناسب و كاربردي راهنمايي كنيم.

  • كف فضاهاي داخلي

استفاده از سنگ به‌عنوان كفپوش خانه انتخاب مناسبي است زيرا دوام بالايي دارد و در مقابل ضربه و اصابت اجسام نوك‌تيز مقاوم است. علاوه بر آن، اين كفپوش مي‌تواند با رنگ طبيعي و درخشش خود فضاي خانه شما را بسيار زيبا كند. توجه كنيد كه قابليت ساب زدن و جلاپذيري مجدد هم مي‌تواند يكي از عللي باشد كه شما را به استفاده از سنگ به‌عنوان كفپوش خانه‌تان ترغيب كند. نكته‌اي كه ممكن است باعث ترديد در انتخاب سنگ براي كف خانه شود، عبور سرما از اين ماده است اما بد نيست بدانيد كه اگر سيستم گرمايشي ساختمان طوري طراحي شود كه در كف خانه قرار بگيرد سنگ‌ها به خوبي مي‌توانند گرما را در خود نگه دارند و در زمستان مشكلي از لحاظ سرما ايجاد نكنند. با تمام اين اوصاف در مواردي، سازندگان ساختمان به‌علت قيمت بالاي سنگ‌ها استفاده از كاشي يا سراميك را ترجيح مي‌دهند؛ هرچند سراميك‌ نسبت به سنگ شكننده‌تر است و درصورت ضربه خوردن به سرعت مي‌شكند. پيشنهاد كارشناسان براي كفپوش خانه، سنگ مرمريت است. اين سنگ هيچ شباهتي به سنگ مرمر ندارد و تنها نام اين دو سنگ شبيه يكديگر است. مرمريت سنگ زيبايي است كه تنوع رنگ و طرح زيادي دارد و به‌دليل خاصيت جلاپذيري خواهان آن زياد است. نوع بسيار مرغوب اين سنگ با ابعاد ۱ متر در ۱متر هم موجود است. سنگ مرمريت انواع مختلفي دارد: مرمريت خوي، دهبيد، آباده، خور و... كه قيمت آن براساس انواع مختلف و ابعاد، تعيين مي‌شود. سنگ مرمريت آباده با ابعاد و درجه مرغوبيت متفاوت، از ۳۰ تا ۹۰ هزار تومان قيمت دارد ولي اگر مرمريت نوع خوي را بخواهيد بايد بين ۴۷ تا ۱۱۵ هزار تومان هزينه كنيد.

  • نماي خارجي ساختمان

نماي خارجي ساختمان هميشه در معرض شرايط آب و هوايي مختلف و تغييرات دماست، به همين دليل بايد در انتخاب سنگ مناسب آن بسيار دقت كنيد. پيش از هر چيز لازم است شرايط آب و هوايي منطقه را درنظر بگيريد و با توجه به شرايط اقليمي دست به انتخاب بزنيد. سنگ مورد پسند شما بايد در برابر اكسيده‌شدن مقاوم باشد تا در برخورد با هوا و آب تخريب نشود. علاوه بر اين، لازم است رنگ آن ثابت بوده و در اثر پرتو آفتاب دچار رنگ‌پريدگي نشود. سنگ‌هايي مثل گرانيت و تراورتن گزينه‌هاي مناسبي براي نماي خارجي ساختمان هستند. سنگ گرانيت مقاومت خوبي در برابر سرما و گرما دارد اما بايد توجه كنيد كه در بعضي موارد رطوبت هوا ممكن است باعث اكسيده‌شدن كاني‌هاي آهن موجود در اين سنگ شود كه زيبايي سنگ را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، همچنين لازم است بدانيد كه گرانيت‌هاي تيره‌تر با قرار گرفتن در نور شديد خورشيد رنگ خود را از دست مي‌دهند، پس اگر ساختمان شما در منطقه‌اي با اين شرايط واقع شده گرانيت انتخاب خوبي نيست. در حال حاضر بيشترين قيمت اين سنگ با ابعاد ۴۰×40 مربوط به گرانيت مشكي سركان است كه ۱۶۰ هزار تومان بايد براي آن هزينه كنيد. گرانيت نهبندان آستان با ابعاد ذكرشده حدود ۳۸هزار تومان است كه كمترين قيمت را دارد. سنگ تراورتن انتخاب ديگري براي نماست كه اين روزها طرفداران زيادي دارد. اين سنگ علاوه بر مقاومت در برابر سرما و گرما در برابر اشعه ‌UV خورشيد و رطوبت هم مقاوم است. اين سنگ تنوع زيادي در رنگ‌ها و طرح‌هاي طبيعي دارد. از طرف ديگر اين سنگ آهكي است و به‌دليل وجود تخلخل در آن به خوبي مي‌تواند به سيمان بچسبد كه در نتيجه باعث ماندگاري آن روي نما مي‌شود. قيمت اين نوع سنگ بسته به ابعاد و كيفيت از ۵۰ تا ۳۲۰ هزار تومان در بازار موجود است.

  • مناسب براي آشپزخانه

نكته‌اي كه براي انتخاب سنگ مناسب كانتر مهم است، مقاومت اين سنگ در برخورد با مواد شوينده و مواد غذايي است كه گاهي در طولاني مدت باعث تغيير رنگ سنگ و خرابي آن مي‌شود. علاوه‌بر آن، اين سنگ‌ها بايد در مقابل رطوبت مقاوم بوده و همچنين تحمل وزن را داشته باشند. انواع سنگ‌هاي گرانيت و چيني گزينه‌هاي خوبي براي اين مورد هستند. البته برخي از سنگ‌هاي خارجي مثل سنگ‌هاي امپرادور و گرانيت چيني و بزريلي هم پيشنهاد مي‌شود كه لازم به ذكر است براي آشپزخانه‌هاي لوكس كاربرد دارند و قيمت نسبتا بالايي هم دارند؛ براي سنگ امپرادور با كيفيت معمولي با ابعاد ۶۰×۶۰ حدود ۲۹۰ هزار تومان بايد هزينه كنيد.

  • نماي داخلي ساختمان

نماهاي داخلي در معرض تغييرات آب و هوايي نيستند و احتياجي نيست سنگ مورد نظر شما مقاومت بالايي در برابر سرما، گرما و نور آفتاب داشته‌باشد. به‌طور كلي مي‌توان گفت سنگ‌هاي با مقاومت كمتر و زيبايي بيشتر براي نماهاي داخلي مناسب‌تر هستند. سنگ‌هاي مرمريت، مرمر، تراورتن و گرانيت را مي‌توان براي نماهاي داخلي استفاده كرد. با اين حال سنگي كه انتخاب مي‌كنيد بايد با طراحي فضاي داخلي همخواني داشته‌باشد، به همين دليل ممكن است محدوديتي براي رنگ و طرح سنگ ايجاد شود. علاوه بر اين، رطوبت زياد و نياز به نظافت مكرر ازجمله عواملي هستند كه مي‌توانند روي انتخاب شما تأثير بگذارند. توجه كنيد كه بسياري از انواع سنگ‌هاي مرمر با طرح‌ها و رنگ‌هاي متفاوت قابليت آن را دارند كه نور را از خود عبور دهند، به همين دليل در طراحي فضاهاي داخلي مي‌توانند اهميت ويژه‌اي داشته‌باشند. تنها موردي كه ممكن است باعث ترديد در خريد مرمر شود قيمت آن است كه نسبت به سنگ‌هاي ديگر بالاتر است و در مواردي براي هر مترمربع بايد بين ۴۰۰ هزار تا يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان و حتي بيشتر هزينه كنيد. سنگ آنتيك هم كه در واقع از ضايعات سنگ‌هايي مثل تراورتن ساخته مي‌شود امروزه در طراحي داخلي بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين سنگ را مي‌توانيد براي هر مترمربع از قيمت ۲۵ هزار تومان پيدا كنيد. توجه كنيد كه براي مكان‌هاي داخلي مثل راه‌پله‌ها و پاگردها استفاده از سنگ گرانيت پيشنهاد مي‌شود زيرا در مقابل ساييدگي و ضربه مقاومت خوبي دارد و براي مواقع بارندگي و يخبندان از ميزان اصطكاك مناسبي برخوردار است، علاوه بر اين، قيمت معقولي دارد كه پيش‌تر ذكر شد.

تا به حال از خود پرسيده‌ايد كه چرا سنگ به‌صورت غالب در نما و نقاط ديگر ساختمان به‌كار گرفته مي‌شود؟ مهم‌ترين علتش اين است كه بيشتر سنگ‌ها در مقابل هوازدگي، نفوذ آب و تغييرات دما مقاوم هستند و استفاده از آنها از اين جهت بسيار به‌صرفه است. علاوه بر اين، كشور ما از لحاظ معادن سنگي غني است و حدود ۱۳۰۰ معدن سنگ ساختماني در دل خود دارد.

کد خبر 342630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha