سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان که در قانون بر تهیه آن تأکید شده، نوشته‌ای است که در آن جهت حرکت برای رسیدن به هدف مورد نظر تعیین‌شده است؛ به‌عبارتی، نقشه‌ای است که دستگاه‌های اجرایی باید مبتنی برآن، نظام خدمات‌رسانی به رزمندگان را تدوین و با هماهنگی دولت آن را اجرا کنند. اما این نظام خدمات‌رسانی به رزمندگان برای آنان نوشدارو بعد از مرگ سهراب نخواهد شد!

بخشي از اهداف موردنظر دراين سند عبارتند از: رسيدن به بالاترين سطح بهره‌مندي از فرهنگ ايثار و صيانت از ‌شأن و منزلت جامعه هدف، تحقق نظام جامع، پويا، هوشمند و نوين رفاهي و اجتماعي، تحقق استقلال معيشتي، خوداتكايي با رويكرد افزايش توانمندني، رسيدن به بالاترين سطح استفاده بهينه از قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي كشور، حفظ و ارتقاي روحيه رزمندگان به‌عنوان عناصر اصلي دفاعي كشور و دست‌يافتن به بالاترين سطح رضايتمندي، آرامش خاطر، دلبستگي و وابستگي رزمندگان به نظام اسلامي.

در اين سند براي 7هدف كلان، مجموعه‌اي از جهت‌گيرها و برنامه‌ها به‌منظور تحقق هريك از اهداف كلان ترسيم شده است. راهبردهاي هدف براي هر هدف كلان، به‌صورت مجزا تدوين شده و مسير حصول به هدف كلان را به دستگاه‌هايي اجرايي نشان مي‌دهد.

قبل از بررسي راهبرد اهداف، در 2بخش به خط‌مشي‌هاي كلي و اصول و ارزش‌هاي حاكم بر رسيدگي به امور رزمندگان اشاره شده است.

سند راهبردي بايد آرمانگرايانه باشد چون به‌‌دنبال آينده‌سازي است ولي اگر اين سند وضعيت حال را فراموش كند و خود را مشغول آينده‌اي كند كه تحقق آن با بررسي وضع موجود تا حدودي محال به‌نظر مي‌رسد به‌نوعي، از دست ‌دادن فرصت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. رزمندگان متعلق به زمان حاضر هستند و تحقق برنامه‌هاي سند بايد در حال حاضر صورت گيرد و نگاه به آينده دور براي تحول بنيادين آن مناسب است.

در سند راهبردي خدمات‌رساني به رزمندگان نوع حضور رزمندگان به داوطلبانه و موظف تقسيم و حضور در مناطق جنگي، امنيتي و عملياتي امتيازبندي شده است. تعيين اين مناطق برعهده ستاد كل نيروهاي مسلح است.

رزمندگان در اين سند از جهت شغلي و وضعيت استخدام به 4گروه تقسيم مي‌شوند:
1- رزمندگان كادر نيروهاي مسلح كه حضورآنان در مناطق موظفي است.
2- كاركنان وظيفه نيروهاي مسلح كه حضور آنان در مناطق مؤظفي است.
3- بسيجيان، جهادگران و نيروهاي مردمي رزمنده، كاركنان و بازنشستگان دستگاه‌هاي اجرايي كه حضورشان داوطلبانه خواهد بود.
4- بسيجيان، جهادگران و نيروهاي مردمي رزمنده و صاحبان مشاغل آزاد و مؤسسات خصوصي و افراد بدون شغل مثل دانشجويان و دانش‌آموزان كه حضور داوطلبانه دارند. كاركنان دولت كه در اجراي وظايف سازمان متبوع خود در طول جنگ تحميلي در شهرهاي مناطق جنگي و يا منطقه جنگي حضور داشته‌اند حسب مورد با تأييد دستگاه، رزمنده موظف تلقي مي‌شوند. كاركنان نيروهاي مسلح كه براساس اختيار خود و داوطلبانه در ماموريت جنگي شركت كنند از امتيازات داوطلبين برخوردار مي‌شوند. براساس اين سند، رزمندگان دوران دفاع‌مقدس در بهره‌مندي از خدمات در اولويت هستند. ميزان حضور و امتياز‌بندي شاخص پايه‌ براي حضور در جبهه، مناطق جنگي و عملياتي و امنيتي، حداقل 45روز اعم از داوطلبانه يا موظفي به‌صورت مستمر و يا متناوب، تعيين و براساس جدول امتيازات محاسبه مي‌شود. امتيازات، تسهيلات و خدمات به رزمندگان در اين سند به‌ قرار زيراست:
1- امتيازات، تسهيلات و خدمات ارزشي و معنوي
2- امتيازات، تسهيلات و خدمات حمايتي
3- امتيازات، تسهيلات و خدمات تكميلي با رعايت قوانين و مقررات.

تأييد مدت حضور در مناطق جنگي، عملياتي و امنيتي براي گروه‌هاي چهارگانه حسب مورد با معاونت نيروي انساني رده‌هاي سازماني رزمنده، معاونت نيروي انساني بسيج براي نيروهاي مردمي، مستخدمين دولت و صاحبان مشاغل و معاونت توسعه و منابع انساني وزارت جهادكشاورزي براي جاهدگران است.

براي سياستگذاري و تحقق اهداف سند راهبردي خدمات‌رساني به رزمندگان شوراي هماهنگي با تركيب رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، وزير دفاع، رئيس بنيادشهيد وزير تعاون، وزير بهداشت، وزير علوم، وزير آموزش‌وپرورش، وزير اقتصاد وزير راه، وزير صنعت، وزير دادگستري، وزير ارشاد، وزير اطلاعات، وزير جهادكشاورزي، معاون ارگان يا معاون نيروي انساني ستاد كل، فرماندهان كل ارتش، سپاه و نيروي انتظامي، فرمانده بسيج، رئيس صدا و سيما، رئيس سازمان مديريت، رئيس بنياد حفظ آثار دفاع‌مقدس و مسئول امور ايثارگران ستاد كل تشكيل مي‌شود.

وظايف شورا ايجاد زمينه‌هاي لازم جهت تحقق منويات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري، هماهنگي جهت تحقق و اجرايي‌شدن اهداف سند، سياستگذاري در اموررزمندگان، نظارت عاليه بر برنامه‌ها، هدايت عمومي مبادي ذي‌ربط در امور رزمندگان، حمايت از نهادهاي ايثارگري، ايجاد هماهنگي بين نهادها و دستگاه‌ها، بسترسازي جهت حفظ كرامت، منزلت، سيانت، عزت و قدرشناسي از رزمندگان، بررسي مسائل و مشكلات آنان در سطح كلان، پيشنهاد لوايح مورد نياز، تهيه دستورالعمل‌هاي مرتبط و اتخاذ تصميم درخصوص تحقق اهداف سند است.

دبيرخانه شورا بدون ايجاد پست سازماني جديد و با استفاده از امكانات موجود در وزارت دفاع تشكيل مي‌شود. از زمان تهيه سند تاكنون اطلاع شفاف و روشني درخصوص تشكيل جلسات شورا و تصميمات متخذه اعلام نشده است. شايسته است دبيرخانه شورا يا مسئولين وزارت دفاع از اقدامات و تصميماتي كه تاكنون در جهت تحقق اهداف سند انجام شده رزمندگان را مطلع كنند.

کد خبر 342611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha