دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه گاهی حرف‌ها به گونه‌ای گفته می‌شود که جای متهم و شاکی عوض می‌شود گفت: قانون وظیفه تامین درآمد پایدار شهرداری‌ها را بر عهده دولت گذاشته است.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت محمدباقر قاليباف صبح امروز طي سخناني در آيين بهره برداري از ايستگاه مترو سهرودي واقع در خط سه ضمن تقدير از تلاش هاي مهندسان، مديران، زحمکشان و کارگران در زمينه توسعه خطوط و ايستگاه هاي مترو عنوان داشت: در ايستگاه مترو سهروردي 14هزار متر بنا در عمق 30 متري زمين با اين شرايط سخت احداث شده است. اين در حالي است که در جريان ساخت ايستگاه ها سختي ها و مشقت هاي زيادي صورت مي گيرد و بدون شک اين زحمات در پيشگاه خدا محفوظ است.

وي افزود: قطعا مردم ما که در اين ريل سوار مترو شده و در عمق زمين از تاريکي هاي تونل ها عبور مي کنند، مي دانند که اين نتيجه زحمات و سرپنجه هاي تلاش و تدبير در حوزه طراحي، برنامه ريزي، اقدامات فني و قدرت بدني کارگران و زحمتکشان است.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به توسعه خطوط شش و هفت مترو تهران تاکيد کرد: قطعا احداث اين خطوط مسيرهايي را مي بندند و ضمن مسدود کردن بعضي خيابان ها، مشکلات شبانه روزي را براي ساکنان محل ها ايجاد مي کند که از اين بابت از همه مردم عذرخواهي مي کنم اما صبر مردم در چنين سختي هايي، به رفاه بيشتر شهروندان کمک مي کند. ما هم تلاش مي کنيم تا پروژه هاي عمراني و خصوصا پروژه هاي مترو را در کمترين زمان ممکن انجام دهيم تا مزاحمت کمتري براي مردم ايجاد شود.

قاليباف تصريح کرد: ما در مديريت شهري تمام مسئوليت اين کار را پذيرفتيم و در کنار آن همه سختي ها و مشکلات موجود نيز متعلق به ما است؛ اگر مواردي در زمينه مشکلات موجود گفته مي شود، براي اين است که موضوع روشن باشد اما چه به ما پول بدهند و چه پول ندهند، وظيفه داريم کار خود را انجام دهيم و در اين زمينه لطف خداوند نيز هميشه شامل حال ما بوده است.

وي به روند توسعه مترو در شهر تهران اشاره کرد و گفت: با همه اين سختي ها و مشکلات و با وجود رکود اقتصادي، تنها در زمينه ساخت خطوط مترو بيش از 20 هزار نفر به صورت شبانه روزي در حال فعاليت هستند و در زمينه تامين مصالح، تجهيزات، طراحي، کنترل و نظارت فني و اجرا کار مي کنند. بگذريم که بعضا گفته مي شود پروژه به اين بزرگي همچون تونل نيايش و پل صدر انجام مي شود اما چهار برگ مطالعه هم ندارد! به قول يکي از عزيزان اين از کرامات ما است که بدون چهار برگ مطالعه توانستيم در زمين آبرفتي، تونل نيايش را با حفاري به صورت دستي با دهانه 34 متر انجام دهيم اما گاهي بايد يک چيزي گفته شود.

شهردار تهران افزود: همه مردم و مهندسان مي دانند که کار کردن اين20 هزار نفر در مترو نيازمند چه تلاش ها و برنامه ريزي هايي در حوزه هاي فني، اجرايي، مديريتي، اجتماعي و در زمينه احداث است و مشکلات خاص خودش را دارد اما ما توفيق داريم که اين کار را انجام مي دهيم و لطف خدا هم شامل حال ما شده است.

قاليباف متروي تهران را جزو پروژه هاي کم نظير کشور توصيف کرد و عنوان داشت: بارها عنوان کردم اي کاش اينقدر که در حوزه مسايل شهري و شهرسازي بحث مي شود - به جاي خودش مهم است - به اين مسايل مي پرداختيم که اگر مترو و اين کارهاي زير ساختي شهر نبود و پرداخت وام ها براي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده صورت نمي گرفت، آيا امکان حرکت در اين شهر وجود داشت؟ اين در حالي است که روزانه بيش از 1100 دستگاه خودروي جديد به اين شهر اضافه مي شود و از شهرهاي اطراف هم به تهران مراجعه مي کنند.

وي ادامه داد: همه عدد و رقم ها نشان مي دهد رشد جمعيت شهر تهران رو به کاهش بوده است اما بر اساس آمار جمعيتي ارايه شده از سوي مرکز آمار، شهرهاي اقماري اطراف تهران به صورت بي رويه با رشد بسيار بالايي در مهاجرت و رشد جمعيت روبرو هستند. در اين شرايط شاهد هستيم که روزانه بيش از سه ميليون نفر بين تهران و حاشيه تهران رفت و آمد مي کنند به نحوي که اطراف تهران خوابگاه‌هاي آنهاست و شهر تهران به محل کسب درآمد و مسايل اجتماعي و فرهنگي آن ها تبديل شده است.

شهردار تهران خاطرنشان ساخت: گاهي حرف ها به گونه اي گفته مي شود که جاي متهم و شاکي عوض مي شود اما بايد اين مساله را مقداري شفاف و روشن بيان کنيم. ما در شهرداري تهران و مجموعه مديريت شهري خداوند را شاکريم که اگر بخشي از درآمد هاي ما درآمد هاي ناپايدار و بخشي نيز درآمد هاي پايدار هستند، اما بيش از 70 درصد اين درآمد ها صرف هزينه زير ساخت هاي شهر مي شود.
قاليباف افزود: ما اين را قبول داريم که امروز حدود 55 درصد درآمد هاي ما ناپايدار هستند و حدود 45 درصد را نيز درآمد پايدار تشکيل مي دهد اما مساله مهم تر اين است که به اين سوال پاسخ دهيم که مسئول درآمد هاي پايدار شهرداري ها چه کسي است؟ مگر مرتب نمي گوييم بخش عمده اي از درآمد هاي شهرداري ها ناپايدار است و همه شهرداري هاي کشور شامل بيش از 1300 شهر درآمد ناپايدار دارند؟ در اين شرايط چه کسي مسئول تامين درآمد هاي پايدار است؟

وي با تاکيد بر اينکه قانون وظيفه تامين درآمد پايدار شهرداري ها را بر عهده دولت گذاشته است، عنوان داشت: قانون از سال 62 در تبصره 52 دولت را مکلف کرده است که ظرف شش ماه لايحه درآمد پايدار شهرداري ها را به مجلس شوراي اسلامي ارايه دهد اما هر دولتي که آمده ، اين کار را انجام نداده است؛ هم اکنون نيز در سال آخر اين دولت هستيم و مهم ترين موضوع هم آن است که درآمد شهرداري ها ناپايدار است اما چه کسي بايد اين لايحه درآمد هاي پايدار شهرداري را ارايه کند ؟ اگر در سال اول دولت بود مي گفتند اين را تهيه مي کنيم، اما دولت تمام شد؛ دولت هاي قبل هم همين را مي گفتند. بنابراين اول اين موضوع بايد روشن شده و جاي متهم و شاکي مشخص شود.

شهردار تهران عنوان داشت: ما به عنوان شهرداري ها شاکي اين موضوع هستيم که چرا دولت ها لايحه درآمد پايدار را ارايه نمي کنند و حتي چرا آن بخش از درآمدهاي پايدار شهرداري ها را در تجميع ارزش افزوده از شهرداري ها گرفتند، متمرکز کردند و به خزانه عمومي بردند؟

قاليباف در ادامه به موضوع سهم شهرداري ها از ماليات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در ابتدا گفتند 50 درصد از محل ماليات بر ارزش افزوده را به شهرداري ها مي دهيم و 50 درصد به دولت تعلق مي گيرد. در ابتدا نيز ماليات بر ارزش افزوده با سه درصد شروع شد که از اين رقم يک و نيم درصد سهم شهرداري ها بود. اکنون درآمد از محل ماليات بر ارزش افزوده به 9 درصد رسيده است و قرار بود سهم شهرداري ها 50 درصد اين رقم برابر با 4.5 درصد باشد اما امروز سهم شهرداري ها چقدر است؟ حتي در برنامه ششم تصميم گرفتند که همين رقم را هم به شهرداري ها ندهند بلکه آن را متمرکز کرده و شهرداري ها را دولتي کنند و به بودجه دولتي ببرند.

وي تاکيد کرد: ما بايد نگاهي به تجربه دنيا داشته باشيم و ببينيم بقيه دنيا مديريت شهري را چگونه اداره کرده و درآمد آن را از کجا تامين مي کنند؟ همچنين دولت ها براي شهرداري ها به عنوان دولت هاي محلي، چه قوانين و مقرراتي را وضع مي کنند؟ اين زيبنده کشور ما نيست که بعد از اين همه سال تجربه و بعد از بيش از يک قرن از شکل گيري شهرداري ها به شکل نوين، هنوز اندر خم ابتدايي ترين موضوعات در چگونگي مسايل شهري باشيم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به حادثه شهران، با تاکيد بر اينکه اين حادثه ممکن است در هر کجاي ديگر اتفاق بيفتد، عنوان داشت: ايجاد کانال تاسيسات شهري قانون دارد اما چرا اين قانون اجرا نمي شود و شاهد اين نابساماني ها در حوزه مسايل زير ساختي هستيم؟ به جاي اينکه بگويند چرا شهر به اين بزرگي کانال تاسيسات ندارد، حرف هاي ديگر زده مي شود که به نوعي منحرف کردن افکار عمومي در برخي اقدامات است. اين حرف ها به جاي پاسخگويي نسبت به بعضي کارهايي است که انجام مي دهيم.

وي با بيان اينکه ما مديران حق نداريم در موضع اپوزوسيون حرف بزنيم، عنوان داشت: ما مسئول هستيم در حوز کاري خود به مردم پاسخگو باشيم. همانطور که ما در شهرداري تهران به مردم قول داديم که هر ماه يک ايستگاه مترو را افتتاح کنيم و اين کار را انجام داديم. در اين ميان مردم از ما نمي پذيرند که دولت پول داده است يا نه! ما متعهد شديم که اين کار را انجام دهيم و انجام داديم؛ اينگونه بايد مديريت و کار کرد.

قاليباف در ادامه سخنان خود ابراز داشت: مردم ما امروز همه مديران در هر سازمان و ساختاري را مجموعه مديريت يکپارچه مي دادند و خيلي به دنبال تفکيک بين شهرداري و دولت نيستند.ما همه در سايه يک نظام اسلامي هستيم و بايد دست به دست هم دهيم که کار مردم را پيش برده و مسايل آن ها را حل و فضل کنيم. اين کار هم بايد با همدلي صورت گيرد.
شهردار تهران افزود: اگر اينجا بر خودمان فرض مي دانيم که در حوزه درآمدهاي پايدار اين توضيح را ارايه کنيم، به دليل آن است که ما هم از اينکه درآمد شهرداري ها پايدار نيست، نالان هستيم اما چه کسي بايد اين لايحه را قانون کند؟ ما که حق قانونگذاري و دادن لايحه را نداريم اما در اين ميان دولت مکلف است که اين لايحه را ارايه کند و اين خواسته همه ما است.

به گزارش شهرنوشت وي در ادامه تصريح کرد: اين چه رسمي است که هر روز به جاي توضيح کار خود، به زبان هاي مختلف اين مسايل را را مطرح کنيم و ذهن مردم را نسبت به موضوعات مشوش کرده و آنها را نگران کنيم؟ در اين ميان به مردم در شهر تهران عرض مي کنم که با همه سختي ها، مصمم هستيم کارها را خصوصا در حوزه زيرساختي و با توجه به مسايل اجتماعي و فرهنگي پيش ببريم.
قاليباف در بخش پاياني سخنان خود مهم ترين چالش شهر تهران را آلودگي هوا دانست و گفت: همه ما مي دانيم که منبع توليد آلاينده ها در تهران خودروها هستند. اين موضوع به معني لزوم توسعه حمل و نقل عمومي و محدوديت ايجاد کردن براي استفاده از خودروي شخصي بعد از توسعه حمل و نقل عمومي است نه اينکه يک شبه تصميم بگيريم طرح زوج و فرد را اجرايي کنيم.

شهردار تهران تصريح کرد: من خودم جزو مخالفان اين طرح هستم که به محض آلوده شدن هوا در زمان وارونگي، يک دفعه بگوييم طرح زوج و فرد اجرايي شود! راه حل اين موضوع توسعه حمل و نقل عمومي است با تاکيد بر توسعه خطوط اتوبوس و مترو و ساماندهي خطوط تاکسي ها. پس از اين اقدام طبيعتا بايد براي استفاده از خودروها محدوديت ايجاد کرد، آن هم در زماني که حمل و نقل عمومي تضمين شده اي براي مردم فراهم کرده باشيم.

وي در ادامه با اشاره به هزار متر حفاري در هفته در خطوط شش و هفت مترو تهران عنوان داشت: کارگران و مهندساني که در اين زمينه زحمت مي کشند، به جز اينکه رفاه مردم را تامين مي کنند، جان مردم را هم نجات داده و از کاهش عمر مردم جلوگيري مي کنند. اين کار آن ها به صورت مستقيم در سلامت مردم نقش دارد و اجر و ثواب آن نصيبشان خواهد شد.

کد خبر 342517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha