مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حین انجام بازی‌های المپیک، یکی از پدیده‌هایی که روی بدن ورزشکاران توجه همه را به خود جلب می‌کند، نوارهای رنگی است که در بخش‌های مختلفی از بدن آنها چسبانده شده‌است.

نوار رنگی

براساس گزارش تك‌اينسايدر، استفاده از اين نوارچسب‌هاي رنگي كه به نوارهاي كينزيولوژي يا كينزيو يا حركتي شهرت دارند، از سال 2008 آغاز شده‌است. ورزشكاران در رقابت‌هاي المپيك 2008 و 2012 بيشتر از نوارهاي كينزيوي TEX استفاده مي‌كردندكه توسط فيزيوتراپيستي ژاپني ابداع شده بودند. اما امروزه استفاده از نوارهاي كينزيولوژي KT رواج بيشتري يافته‌است.

حال پرسش اصلي اين است: كاربرد اين نوارهاي زيباي رنگي چيست؟ اين نوارها مي‌توانند به واسطه كشش ميكروسكوپي پوست، ناراحتي‌ها را كاهش داده و زهكشي لنفاوي را بهبود ببخشد. گفته مي‌شود استفاده از اين نوارها روي ماهيچه‌هاي بدن از درد و التهاب آنها جلوگيري مي‌كند، ماهيچه‌هاي خسته را آرام كرده و از حركت آنها در طول روز پشتيباني مي‌كند.

نوارهاي KT پشتيباني سبك و پوستي است كه به گفته شركت سازنده‌اش به ورزشكاران حتي در حين آسيب‌ديدگي نيز كمك مي‌كند تا فعال باقي بمانند. اين نوارها بازخوردهاي عصب‌ماهيچه‌اي ايجاد مي‌كنند كه موجب آرامش ماهيچه شده و يا واكنش شديد‌تر و مقاوم‌تري را در ماهيچه‌ها و تاندون‌ها ايجاد مي‌كند.

اين نوارها در موارد بسيار متنوعي،‌از سردرد گرفته تا ضعف ماهيچه يا درد ساق پا كاربرد دارند. بسياري از ورزشكاران گاه و بيگاه براي انجام حركاتي مخصوص از اين نوارها استفاده مي‌كنند اما تاكنون تاثيرگذاري قطعي اين نوارها به صورت علمي به اثبات نرسيده‌است. بررسي‌هاي متعدد باليني اين نوارهاي رنگي در افرادي كه دچار اختلالات ماهيچه‌اي اسكلتي بوده‌اند هيچ مدركي از تاثيرگذاري اين برچسب‌ها در اختيار دانشمندان قرار نداده‌است. از اين رو به نظر مي‌آيد اين نوارها در تخفيف درد مبتلايان به بيماري‌هاي مذمن ماهيچه‌اي تاثيرگذار نيست.

با اين‌همه يك تحقيق كه در نشريه طب ورزشي بريتيش ژورنال منتشر شده‌است، نشان مي‌دهد نوارهاي كينزيو براي كاهش درد تاثيري بيش از حداقل دارد. ديگر مطالعات نشان مي‌دهند اين نوارها ممكن است دامنه فعاليت را تا حدي افزايش دهند اما هيچ مدركي مبني بر بهتر بودن يك نوع نوار نسبت به نواري ديگر وجود ندارد.

با اين‌همه ورزشكاران عاشق اين برچسب‌ها هستند و افرادي مانند ديويد‌بكهام در بيشتر دوره فعاليت ورزشي خود از آنها استفاده كرده‌اند. و از آنجايي كه نتيجه رقابت‌هاي المپيك ممكن است در كسري از ثانيه تغيير كند، از اين رو ورزشكاران ريسك نكرده و استفاده از اين برچسب‌ها را به استفاده نكردن آنها ترجيح مي‌دهند، حتي اگر كاربري آنها به صورت علمي ثابت نشده‌باشد. در واقع استفاده از اين نوارها بيشتر دليل منطقي دارد تا علمي و پزشكي.

از سويي ديگر بسياري از ورزشكاران باور ذهني دارند كه اين نوارها عملكرد آنها را بهبود مي‌بخشد،‌درواقع اين نوارها تاحدي تاثير دارونماها دارند و ثابت شده كه دارونماها مي‌توانند درد بيماران را تسكين دهند،‌پس همين ذهنيت نيز مي‌تواند عملكرد ورزشكاراني كه به تاثير نوارهاي حركتي اعتقاد دارند را بهبود دهد. درواقع دليل ديگر استفاده از اين نوارها روانشناسانه است و ورزشكاران با استفاده از آنها حس اعتماد‌به‌نفس بيشتري پيدا مي‌كنند.

کد خبر 342400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha