ورود قطعات قاچاق خودرو به شبکه تامین قطعات موجب شده است که سازمان استاندارد موفق به بررسی کیفیت آن نشود.

اظهارات رئیس سازمان استاندار

ديدگاه اخير مجتبي خسروتاج، قائم‌مقام وزير صنعت مبني بر مشاهده قطعات يدكي در قالب كالاهاي مكشوفه و الزام شبكه تامين قطعات خودروسازان به‌خودداري از استفاده قطعات قاچاق خودرو حاكي از رد پاي خودروسازان در استفاده و توزيع اين قطعات است.
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در نشست خبري در پاسخ به خبرنگار ما در مورد وظايف و اقدامات اين سازمان براي برخورد با قطعات قاچاق و غيراستاندارد خودرو در سطح عرضه اعلام كرد:

سازمان استاندارد تنها بر قطعاتي كه از مبادي قطعات خودرو به‌طور رسمي وارد كشور مي‌شود نظارت دارد و وقتي قطعه‌اي به‌طور رسمي وارد مي‌شود به‌معناي آن است كه استاندارد لازم را دارد اما در مورد قطعاتي كه قاچاق و به شكل غيرقانوني وارد مي‌شوند، مسئوليت برخورد با ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط است. نيره پيروزبخت گفت: يك حالت آن است كه برخي قطعات قاچاق و بي‌كيفيت خودرو توسط يك وارد‌كننده از كشورهاي مختلف وارد كشور شده و در پوشش واحدهاي توليدي نام و نشان‌دار عرضه مي‌شود. وقتي ما از قطعات واحدهاي توليدي نمونه‌برداري مي‌كنيم از آنجا كه بسته‌بندي اين قطعه متعلق به واحد توليدي مذكور است، سازمان استاندارد آن را به‌عنوان كالاي قاچاق تلقي نكرده و به‌عنوان قطعه توليد داخل مي‌داند.

وي افزود: اگر اين قطعه را آزمايش كرديم و از نظر كيفيت جواب داد كه هيچ و حتي اگر قطعه مذكور به شيوه قاچاق واردشده باشد نيز نمي‌توانيم كاري كنيم و كالاي قانوني تلقي مي‌شود اما درصورتي كه اين قطعه استاندارد لازم را نداشته باشد، حتي اگر توليد همان واحد باشد نيز حتما بايد با آن برخورد كنيم. وقتي اين قطعات به بسته‌بندي شبكه تأمين خودروسازان يا واحدهاي توليدي داخلي راه يافته و راهي بازار شود، امكان نظارت و برخورد سازمان استاندارد با اين قطعات مگر با مشخص شدن در نمونه‌برداري‌ها، وجود ندارد.

رئيس سازمان ملي استاندارد در مورد اينكه آيا قطعات قاچاق خودرو در شبكه‌هاي تأمين قطعات شركت‌هاي خودروسازي نيز عرضه مي‌شود، افزود: بله و بيشتر خود توليدكننده‌هاي اصلي با اين شرايط كالاهايي با بسته‌بندي برندها ارائه مي‌شود كه امكان رديابي كالا بدون بسته‌بندي وجود ندارد و ما از استاندارد اين بسته‌بندي‌هاست كه نمونه‌برداري مي‌كنيم. به گفته وي، از آنجا كه اين قطعات به شكل غيررسمي وارد كشور شده و امكان رديابي وارد‌كننده آن وجود ندارد، برخورد با آن نيز تنها به جمع‌آوري كالاي قاچاق از سطح بازار محدود مي‌شود.

  • قاچاق «لاستيك و باتري» يك خودروساز

ديروز خبرگزاري فارس گزارش داد كه يك خودروساز بزرگ داخلي در ماه‌هاي اخير اقدام به قاچاق ۲ كانتينر كالا شامل باتري و لاستيك مشابه توليد داخلي كرده است. اين شركت خودروسازي در ماه‌هاي اخير اقدام به واردات 40كانتينر قطعه خودرو كرده كه با مشكوك شدن مسئولان به 2كانتينر و بازرسي در گمرك غرب تهران مشخص شده كه لاستيك‌ها و باتري‌هاي قاچاق با يك شيوه ساده در ميان ساير كالاهاي اظهار شده، جاسازي شده بودند.

  • ارتقاي 7درصدي كيفيت بنزين

وحيد مرندي‌مقدم، معاون نظارت بر اجراي استانداردهاي سازمان ملي استاندارد با بيان اينكه سازمان ملي استاندارد از سال ۹۳ در پايش كيفيت بنزين به‌صورت جدي وارد شده و به‌زودي گزارش تحليلي كيفيت بنزين 8كلانشهر در سال۹۴ را منتشر خواهد كرد، گفت: از انتهاي سال ۹۲ اين سازمان به‌صورت جدي در موضوع بنزين ورود كرد و نخستين نمونه‌برداري از ۸ كلانشهر در سال۹۳ اتفاق افتاد. به گفته وحيد مرندي‌مقدم، گزارش تحليلي كيفيت بنزين در سال ۹۴ نشانگر اين است كه كيفيت ۷ درصد نسبت به سال ۹۳ ارتقا داشته و بهترين وضعيت بنزين در كلانشهرهاي تهران و شيراز و بدترين كيفيت را بنزين اصفهان و اراك داشته است. نمونه‌برداري بنزين براي پايش كيفي در سال ۹۵ هنوز انجام نشده است.

کد خبر 342350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha