مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: نخستین مکانی که بیشتر کودکان به آن تعلق خاطر دارند، خانه است.

اين را پژوهشي دانشگاهي كه در سال1392 در شهر قزوين انجام شد نشان مي‌دهد. بررسي‌هاي اين مطالعه كه به شهردوستدار كودك از نظركودكان پرداخته، نشان مي‌دهد «خانه» با 25.4درصد، ‌رتبه اول مكان‌هاي مورد علاقه كودكان را دارد. پارك‌ها، زمين‌هاي بازي و حياط مدرسه با 18درصد در رتبه دوم علايق كودكان قرار داشتند.

مهم‌ترين محيطي كه كودكان به آن تعلق خاطر دارند بايد ايمني لازم را دارا بوده و با كمترين خطرات براي اين گروه مواجه باشند. مصوبه شهر دوستدار كودك نيز كه در سال88 به تصويب رسيد در بخشي از دستورالعمل خود بر «رعايت استانداردهاي كاهش مخاطرات و حوادث در مجتمع‌هاي مسكوني درخصوص كودكان» تأكيد كرده است.

سال74 طبق دستورالعمل ارائه شده از سوي شهردار وقت، تنها ساختمان‌هاي 6طبقه و بالاتر ملزم به رعايت مقررات و استانداردهاي آتش‌نشاني شدند. ساخت‌وساز نيز در اين مدت افزايش يافت و حتي هم‌اكنون نيز ساختمان‌هاي تا 5طبقه اين مقررات را عمدتا رعايت نمي‌كنند. اين ساختمان‌ها به‌دليل تعداد طبقاتشان بيشتر در مناطق برخوردار قرار دارند و در مناطق داراي بافت متراكم ساخته مي‌شوند و به همين دليل تعداد نفرات بيشتري در معرض تهديد قرار مي‌گيرند. چنانچه سودجويي برخي سازندگان هم به اين موارد اضافه شود، نتيجه قابل تاملي حاصل خواهد شد.

به گفته محمود قديري معاون پيشگيري و ايمني آتش‌نشاني تنها 3.5درصد ساختمان‌هاي در حال ساخت تهران به آتش‌نشاني ارجاع داده مي‌شوند تا رعايت مسائل و نكات ايمني را در آنها بررسي كند و اينها همان ساختمان‌هاي 6طبقه و بالاتر هستند.
«در موارد بسيار نادري سازندگان ساختمان‌هاي كمتراز 6طبقه به‌صورت داوطلبانه خواهان بررسي نكات ايمني در بناهايشان مي‌شوند.»

استفاده از مصالح با استقامت كم يا نصب نامناسب آنها نيز گاهي اوقات مشكلاتي را ايجاد مي‌كند و كودكان را بيشتر از ديگران در معرض خطر قرار مي‌دهد. مانند نرده‌هايي كه در بالكن برخي خانه‌ها به‌صورت غيراستاندارد نصب مي‌شود و تكيه بر آن موجب كنده شدن نرده و سقوط مي‌شود.

  • لايحه بهبود و توسعه خدمات ايمني آتش‌نشاني در انتظار نظر شوراي شهر

چندي پيش سازمان آتش‌نشاني لايحه‌اي به شوراي شهر ارائه كرد كه طي يكي از بندهاي آن تمامي ساختمان‌ها با هر تعداد طبقه و متراژ‌ ملزم به رعايت ضوابط ايمني و آتش‌نشاني در زمان ساخت باشند. اعضاي شوراي شهر نيز با يك فوريت لايحه موافقت كردند و آن را براي بررسي بيشتر به كميسيون‌هاي تخصصي شورا ارجاع دادند. قرار است اين لايحه به‌زودي به صحن برگردد. معاون سازمان آتش‌نشاني معتقد است اين لايحه درصورت تصويب ضريب ايمني را در تمامي ساختمان‌ها بالابرده و احتمال خطر را با اقداماتي حتي ساده، بسيار كاهش خواهد داد و گامي رو به جلوست.

«نيروهاي آتش‌نشاني در ماموريت‌هاي خود بارها با حوادث ناگواري مواجه مي‌شوند كه رعايت نكات ساده ايمني، مي‌توانست جلوي آنها را بگيرد. چندي پيش دختري نوجوان با تكيه بر نرده‌هاي كوتاه بالكن براي گرفتن سلفي، سقوط كرد.» اما در آخرين جلسه‌اي كه اين لايحه مورد بررسي قرار گرفت به دلايل فني با ايراداتي از سوي اعضا مواجه شد به همين دليل فرصت بررسي بيشتري گرفت و قرار است به‌زودي در يكي از جلسات شوراي شهر مورد بررسي قرار گيرد.

  • برخي استانداردهاي مهم براي حفظ ايمني كودكان در ساختمان:

عدم‌رعايت ضوابط و استانداردهاي ايمني و آتش‌نشاني در ساختمان‌ها، جان و مال تمامي ساكنان را تهديد مي‌كند اما برخي از اين موارد براي كودكان خطرات بيشتري به همراه دارد. برخي از اين موارد طبق استانداردهاي تعريف شده عبارتند از:

ديواره جان پناه ساختمان‌ها و بالكن‌ها نبايد كمتراز 110سانتي‌متر باشد.
اگر به‌جاي ديواره از نرده استفاده مي‌شود آن هم بايد همين ارتفاع را رعايت كرده به علاوه بايد عمودي باشد نه افقي تا امكان بالارفتن از آن براي كودكان وجود نداشته باشد. همچنين هريك از نرده‌هاي عمودي حداكثر بايد 10سانتي متر از هم فاصله داشته باشند تاكودك نتواند از ميان آن عبور كند.
ارتفاع پنجره‌هاي تعبيه شده در ديوار نيز نبايد كمتر از 110سانتي متر باشد. پريزهاي برق داخل ساختمان بايدايمن بوده و حفاظ داخلي داشته باشند همچنين به سيستم ارتينگ متصل باشند.

حداكثر عمق استخرهاي خانگي 1.5متر است. در غير اين صورت بايد به نرده حفاظ، نجات غريق، جليقه نجات و... مجهز شده باشند.

اختلاف سطح در داخل خانه‌هاي دوبلكس نيز نبايد بيش از 60سانتي متر باشد. ارتفاع حداقل 110سانتي متر نيز بايد در مورد نرده‌هاي داخل خانه رعايت شود.

درهاي تعبيه شده براي خانه بايد با نيروي حداقلي باز شود و كودكان خردسال بتوانند اين كار را راحت انجام دهند.

کد خبر 342131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha