سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان،رئیس جمهور ترکیه بار دیگر غرب را به حمایت از تروریسم و کودتا متهم کرد و گفت: کودتای نافرجام در داخل ترکیه طراحی نشده بود.

ترکیه

دست‌هايي از خارج آن را هدايت مي‌كردند. او كه همزمان با حضور ژنرال ارشد آمريكايي در تركيه سخن مي‌گفت ادامه روابط استراتژيك كشورش با واشنگتن را به استرداد فتح‌الله گولن مشروط كرد. اين سخنان نشان داد مذاكرات ژنرال آمريكايي، مقام‌هاي تركيه را راضي نكرده است. ژنرال جوزف دانفورد،رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا ديروز بعد از گفت و گو با مقام‌هاي آنكارا گفت:

لحن هر سه ملاقات با مقام‌هاي تركيه بسيار مثبت بود و هيچ اتهام‌زني مطرح نشد. پس از 2هفته تنش گسترده ميان واشنگتن و آنكارا اين جمله را ژنرال جوزف دانفورد كه براي دلجويي از مقام‌هاي تركيه به آنكارا رفته در جمع خبرنگاران گفت. بلندپايه‌ترين مقام نظامي آمريكا پس از آنكه به پايگاه اينجرليك تركيه رسيد روز گذشته خودش را به آنكارا رساند تا در تلاش براي كاهش تنش ميان دو طرف با همتاي تركيه‌اي خود، رئيس پارلمان و نخست‌وزير تركيه ديدار و گفت‌وگو داشته باشد.

خبرگزاري آناتولي گزارش داده كه در جريان ديدار با بنعلي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه دانفورد تلاش براي كودتا در تركيه را به‌شدت محكوم و تأكيد كرده كه هدف از سفر وي اعلام همبستگي آمريكا با مردم و دولت تركيه است. او اعلام كرده كه كشورش به‌طور كامل از نظام دمكراتيك تركيه و مردم اين كشور حمايت مي‌كند. آمريكا و اروپا طي 2هفته گذشته انتقادهاي شديدي از تركيه به‌خاطر بازداشت‌ها و بركناري‌هاي گسترده در اين كشور داشته‌اند. گفته مي‌شود نخست‌وزير تركيه هم براي نخستين بار به‌احتمال اشتباهاتي در جريان پس از كودتا اذعان كرده است.

به گزارش الشرق‌الاوسط، ييلدريم گفت: به‌طور قطع بعضي از افراد وجود دارند كه با آنها عادلانه رفتار نشده است. سفر دانفورد به آنكارا در حالي صورت گرفت كه حدود 150نفر از معترضان در تجمعي مقابل سفارت آمريكا با شعارهايي مانند «دانفورد كودتاچي از تركيه بيرون برو» و «دانفور برو خانه، فتح‌الله را تحويل بده» تظاهرات كردند.

  • سيا در كودتا دست داشته است

ايلكر باشبوغ، فرمانده سابق ارتش تركيه از احتمال دست‌داشتن سيا در كودتاي نافرجام اين كشور خبر داده است. او در مصاحبه با شبكه سي‌ان‌ان ترك با اشاره به اينكه سيا در تلاش براي ضربه‌زدن به ارتش تركيه بوده است، گفت: بدون شك حمايت خارجي در جريان اين شورش وجود داشته است. گولن كجا زندگي مي‌كند؟ گولن اجازه زندگي در آمريكا را در مقابل هيچ‌چيز دارد؟ باشبوغ كه خودش تا سال2014 در پرونده ارگنه‌كن‌در زندان بوده تأكيد كرد كه پاسخ منفي آمريكايي‌ها نشان خواهد داد كه آنها هنوز قصد ادامه استفاده از او را دارند.

کد خبر 341992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha