یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

جبار آذین: «پریا» یک ملودرام ناپخته و سطحی از مجموعه‌سازی است که در کارنامه تلویزیونی خود آثار قابل‌اعتنا کم ندارد.

 نگاهی به «پریا» ساخته حسین سهیلی‌زاده

يكي از نقاط مثبت مجموعه تازه حسين سهيلي‌زاده پرداختن به مسئله مهم ايدز است كه امتياز و رويكردي قابل‌توجه در تلويزيون به‌ويژه سريال‌سازي محسوب مي‌شود اما بايد بگويم اين نگاه در پريا كارشناسانه نيست و جاي نگرش تخصصي، اجتماعي و انسان‌مدارانه در سريال خالي است. پرداختن به اين نوع مسائل و مضاميني از اين دست و همچنين ارائه اطلاعات كامل، علت‌ها و عوارض موضوع ايدز مي‌توانست به پريا جامعيت و جذابيت بيشتري ببخشد كه متأسفانه اين اتفاق نيفتاده است.

كارگردان سريال از بازيگران و هنرمندان مستعد و شناخته‌شده بهره‌ برده است. او كه پيش‌تر توانايي خود را در ساختن مجموعه‌هاي درام و ملودرام نشان داده، در پريا نتوانسته به خوبي از عهده پردازش موضوع و مسائل خانوادگي برآيد و به همين دليل مضامين در آن رنگ باخته‌اند. فيلمنامه از نظر درام چينش درست و اصولي ندارد و عناصر به هم ريخته‌ آن باعث شده سريال، موضوعي نامناسب و ساختاري پراكنده داشته باشد. سهيلي‌زاده با سطحي‌نگري و سهل‌انگاري فيلمنامه را به يك سريال متوسط تبديل كرده كه اين نوع پردازش و توليد نه در حد توانايي كارگردان است نه با قابليت‌هاي بازيگران تناسب دارد.

پريا مي‌توانست به خوبي از عهده تحليل مناسبات و روابط خانوادگي و همچنين ويژگي‌هاي افراد، اختلاف‌ها و تقابل‌هاي زندگي زناشويي و تأثير جدايي و طلاق با ارائه داستان زندگي اعضاي خانواده بربيايد و آن را به تماشاگر نشان دهد اما اين سريال تنها توان كارگردان و گروه توليد و هزينه تلويزيون را هدر داده است.

پريا اين قابليت را داشت كه در چارچوب ساختار و مضمون به يك درام پرطرفدار با موضوع ملتهب اجتماعي تبديل شود و به داستانش قوام بخشد اما با بضاعت بسيار كم در عرصه سريال‌هاي داستاني موفقيتي در آن ديده نمي‌شود. حاصل تلاش كارگردان و گروه توليد يك مجموعه سطحي و متوسط در تلويزيون است كه نمي‌توان به آن جايگاهي مهم بخشيد. دوري از مفاهيم زندگي ايراني- اسلامي، مضامين فرهنگي و همچنين مسائل روز اجتماعي و نگاه كليشه‌اي به آدم‌ها، مانع پرداخت درست و جذاب به سريال شده است.

  • منتقد تلويزيون
کد خبر 341734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha