همشهری آنلاین: رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با یادآوری مشکلات و چالش‌های متعدد محیط زیستی ایران از کاهش ۵۰ رتبه‌ای کشور به لحاظ شاخص‌های بین‌المللی محیط زیستی در یک دهه اخیر خبر داد.

کاهش ۵۰ پله‌ا‌ی رتبه ایران در حوزه محیط زیست طی یک دهه اخیر

به گزارش ایرنا، دکتر مجید عباس‌پور با بیان این که در حوزه محیط زیست توفیقات زیادی حاصل نشده است، گفت: اقداماتی که در سطح جهانی در حوزه محیط زیست صورت می‌گیرد به مراتب با سرعت بیش‌تری نسبت به اقدامات صورت گرفته در این حوزه در ایران است و همین امر موجب کاهش رتبه ایران در 10 سال اخیر از 55 به 105 شده است؛ هرچند رویکرد دولت یازدهم در دو سال گذشته در ارتباط با محیط زیست جای قدردانی دارد.

وی با بیان این که دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات اولین دانشکده تخصصی محیط زیست در ایران است، ادامه داد: دانشگاه‌ها می‌توانند در زمینه آموزش و پژوهش ارتباط خوبی با صنعت و به خصوص بخش محیط زیست داشته باشند؛ ظرفیت علمی و پژوهشی مناسبی در دانشگاه‌ها وجود دارد که با ارتباطی مناسب می توان از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

عباس پور توجه به محیط زیست و حفظ و صیانت از آن را در امر توسعه بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: برخی از مدیران در بحث توسعه و محیط زیست، محیط زیست را در اولویت چندم خود قرار می‌دهند؛ این در حالی است که این مقوله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در امر توسعه باید به عوامل مخرب محیط زیست توجه ویژه‌ای شود.

وی تصریح کرد: برای توسعه در یک منطقه، باید به مسائل متعددی توجه کرد و ماهیت این مسائل و تبعات اجرای پروژه‌های توسعه‌ای را به دقت بررسی کرد و مسائلی نظیر جمعیت‌شناختی منطقه، اقتصاد مردم، وضعیت منابع طبیعی و زیست محیطی و شرایط موجود در آن منطقه را مورد بررسی قرار داد.

عباس‌پور ادامه داد: در مرحله دوم باید فعالیت‌هایی راکه می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند، مشخص کرد و اقدامات لازم و ضروری برای به حداقل رساندن این فعالیت‌ها را مورد بررسی قرار داد.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات با بیان این که انرژی و محیط زیست ارتباط تنگاتنگی دارند، افزود: یکی از مشکلات اصلی حوزه انرژی، مصرف بی‌رویه و آلودگی محیط زیست ناشی از میزان مصرف است که در این راستا انرژی‌های نو و تجدیدپذیر اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی یادآور شد: واحد علوم و تحقیقات با تدریس رشته‌هایی نظیر انرژی‌های تجدیدپذیر و مهندسی انرژی و فعالیت در این حوزه (واگذاری کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی یونسکو از نتایج فعالیت این واحد است) در این عرصه پیشگام بوده است.

عباس‌پور راه‌اندازی و تدریس رشته‌های جدیدی نظیر آلودگی دریا و شیمی دریا برای اولین بار در کشور را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این واحد به منظور مقابله با چالش‌های محیط زیستی عنوان کرد.

کد خبر 341276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha