ماجرا کاملا تکراری‌ شده؛ اتوبوسی دچار حادثه می‌شود، عده‌ زیادی مسافر جانشان را از دست می‌دهند، پای چند نهاد و سازمان به میان می‌آید، مسئولان آنها در مصاحبه با رسانه‌ها توپ را به زمین دیگری انداخته و دلیلی برای حادثه اعلام می‌کنند و دست آخر نیز همه‌‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا حادثه‌ای دیگر و قربانی شدن بی‌گناهانی بیشتر.

حوادث جاده

اين همان اتفاقي است كه حالا و پس از گذشت 2روز از واژگوني مرگبار اتوبوس مسافربري در جاده چالوس كه منجر به كشته شدن 16نفر و زخمي شدن 12نفر شد، در حال رخ دادن است. انگار پس از اين حادثه هم هيچ نهاد و سازماني حاضر نيست تقصير را بپذيرد و هيچ مسئولي پيشقدم نشده تا با عذرخواهي از خانواده قربانيان، حداقل مرهمي باشد بر آلام آنها.

درحالي‌كه پس از حادثه مرگبار واژگوني اتوبوس مسافربري حوالي تونل كندوان پليس دليل حادثه را سرعت زياد اتوبوس و عدم‌توانايي راننده در كنترل وسيله نقليه اعلام كرده بود، روز گذشته معاون وزير راه و شهرسازي توپ را به زمين پليس انداخت و در گفت‌‌‌و‌گو با فارس مدعي شد: «يكطرفه‌شدن جاده چالوس عامل اين تصادف بود».

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينكه در سانحه بامداد شنبه و واژگوني مرگبار اتوبوس در محور كندوان، تخطي راننده از سرعت مطمئنه و عدم‌رعايت قانون عامل اصلي بروز حادثه و جان‌باختن ۱۶ مسافر بوده است، گفت: معمولاً در پايان هفته ترافيك در جاده‌ چالوس زياد است، بنابراين پليس مسير را يكطرفه مي‌كند و به‌نظر اينجانب همين يكطرفه شدن مسير موجب افزايش سرعت خودروها و حادثه مي‌شود.

داوود كشاورزيان ادامه داد: در اين حادثه هم افزايش سرعت اتوبوس و عدم‌رعايت سرعت مطمئنه به‌دليل يكطرفه بودن و البته خطاي راننده، موجب بروز حادثه شد. اين در حالي است كه هنوز گزارشي مبني بر خطاي شركت تعاوني به من ارائه نشده است و اگر شركت در صدور صورت وضعيت تخلف كرده باشد حتماً در كميسيون‌هاي ماده 11و 12برخورد قانوني و جدي خواهيم داشت. به گفته وي، بهسازي جاده‌ها در راستاي كاهش سوانح رانندگي در دستور كار سازمان راهداري است اما در كنار اين موضوع اگر رانندگان مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت نكنند و رفتارهاي پرخطر داشته باشند قطعا مي‌تواند منجر به تصادف شود.

  • مديريت واحد نداريم

هر چند معاون وزير معتقد است خطاي راننده باعث اين حادثه شده اما به‌نظر سيدهادي هاشمي، فرمانده سابق پليس راه، دليل اصلي چنين حوادثي نبود‌مديريت واحد در سيستم حمل‌ونقل عمومي است. او در گفت‌وگو با خبرگزاري ميزان گفت: 74درصد تصادفات كشور در 30كيلومتري شهرها رخ مي‌دهد. اگر بخواهيم اين مناطق را چهاربانده كنيم تا ديگر تصادفي رخ ندهد به سال‌ها بودجه نياز داريم. چقدر مردم بايد بميرند تا دولت نسبت به اين اتفاقات در جاده‌ها بازنگري كند؟ قرار نيست همه راه‌ها را دولت بسازد و ما مي‌توانيم از بخش خصوصي در اين حوزه كمك بگيريم.

اين كارشناس ارشد ترافيك و تصادفات، معضل ديگر را ناتواني در مديريت شركت‌هاي مسافربري عنوان كرد و گفت:‌ 4هزار و 600واحد مسافربري عمومي در كشور فعال هستند. انگار هر فردي با خريد يك اتوبوس ليزينگي يك مؤسسه حمل‌ونقل تاسيس كرده و اكنون تعداد قابل توجهي مؤسسه داير است. در اين شرايط مطمئنا نمي‌توان روي اين تعداد واحد مسافربري مديريت كرد و بايد تمامي شركت‌هاي مسافربري در يكديگر ادغام شوند و حداكثر 10تعاوني مسافربري داشته باشيم. از طرفي نقش مدير فني تعاوني‌ها كه وظيفه معاينه دقيق فني اتوبوس قبل از حركت را دارند، تنها زدن يك مهر است كه متأسفانه اين روزها يك بليت فروش هم به راحتي مهر يك مدير فني را در برگه صورت وضعيت مي‌زند و اتوبوس بدون بررسي فني وارد جاده مي‌شود.

هاشمي ادامه داد: وقتي اتوبوس را از جلو تا عقب بررسي مي‌كنيم هزار مشكل از بوفه تا آينه وسط پيدا مي‌شود. كنترل‌هاي پليس راهگشا نيست چرا كه متأسفانه پليس به‌صورت سنتي كار مي‌كند و ديگر با وجود تردد 24ميليون وسيله نقليه در كشور روش‌هاي سنتي 30سال قبل جواب نمي‌دهد. متأسفانه خود پليس هم نمي‌خواهد به روز شود و امكانات كافي به‌روزشدن را ندارد. پليس به‌صورت رندوم خودروها را چك كرده كه ممكن است در اين بررسي‌ها كسي شناسايي و با او برخورد شود. بايد قانون به قدري محكم باشد كه اگر فردي تخلف كرد و با او برخورد شد ديگران جرأت ارتكاب تخلف را نداشته باشند و بستر تخلف از بين برود.

  • اختلافات تمام نشدني

به گفته هاشمي امروز پليس و سازمان حمل‌ونقل و راهداري روبه‌روي هم قرار گرفته و اعتقادي به يكديگر ندارند. اما با وجود تمامي اين اختلافات امروز يا فردا به‌منظور بررسي و تحليل تصادف جاده چالوس مسئولان دستگاه‌ها به صدا و سيما مي‌آيند و در مقابل مردم از يكديگر تشكر كرده و نان به همديگر قرض مي‌دهند كه اين موضوع خيانت به كشور است. متأسفانه هنوز وزارت راه نمي‌خواهد ببيند چه تعداد انسان بي‌گناه در جاده‌ها كشته مي‌شوند به همين دليل با يك ندانم كاري مردم به قربانگاه مي‌روند. نه پليس و نه وزارت راه و نه حتي دولت نمي‌خواهند اين كمبودها را ببينند.

هاشمي با اشاره به تست حريق اتوبوس‌هاي بين‌شهري در كشور تأكيد كرد: براساس استانداردهاي جهاني درصورت شعله ور شدن اتوبوس، حريق در هر دقيقه يك متر بايد پيشروي كند اين درحالي است كه اتوبوس‌هاي ما در يك دقيقه تبديل به گلوله آتش شده و تمام اتوبوس مي‌سوزد. متأسفانه سازمان استاندارد تست حريق را جدي نمي‌گيرد. همه در كشور حمل‌ونقل مسافربري را شوخي گرفته‌اند كه اين ناشي از طرز نگاه مسئولان است.

  • نياز به مصوبه مجلس

در همين حال جواد هدايتي، مديركل دفتر آمار، ايمني و ترافيك سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز مهم‌ترين مشكل ايمني در كشور را نداشتن ساختاري كارآمد و منسجم عنوان كرد و به مهر گفت: براي حل مشكل چندصدايي در اين بخش بايد يك ساختار منسجم ايجاد شود تا در زمان بروز سانحه، چندين دستگاه متولي اعلام دلايل آن نباشند. هدايتي با بيان اينكه ساختار مناسبي براي پيگيري سوانح جاده‌اي وجود ندارد، اظهار داشت:

درحالي‌كه رئيس كميسيون ايمني راه‌ها يك وزير است اما بازهم مي‌بينيم كه اظهارنظر برخي نهادها از كميسيون ايمني راه‌ها پيشي مي‌گيرد و سريع براي جمع كردن يك موضوع، علت سانحه را اعلام مي‌كنند. مديركل دفتر آمار، ايمني و ترافيك سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ادامه داد: براي حل اين مشكل نياز به قوانيني در مجلس داريم تا هرچه سريع‌تر يك نهاد براي اعلام دلايل تصادفات رانندگي و حل اين مشكل انتخاب شود.

  • مردم پيامك بزنند

درحالي‌كه اظهارنظرها درباره حادثه واژگوني اتوبوس در جاده چالوس ادامه دارد، رئيس پليس راهور ناجا از مردم خواسته است تخلفات رانندگي رانندگان را به‌صورت پيامكي به پليس اعلام كنند. سرهنگ محمدحسين حميدي، با توضيح اينكه رانندگان اتوبوس مراقب باشند، چون مردم آنها را رصد مي‌كنند، ادامه داد: سامانه ۱۱۰۱۲۰ اطلاعات مسافران را به‌صورت لحظه‌اي دريافت مي‌كند و تا‌كنون نيز پيامك‌هاي مردم باعث جريمه شدن حدود ٨٠ راننده متخلف شده است.

به گفته وي، مسافران مي‌توانند با اين شيوه نظر خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰ اعلام كنند: «شماره اتوبوس * محل تخلف * كد گزارش * مقصد سفر»‌كه كد يك يعني صحبت با موبايل، كد 2يعني استفاده نكردن راننده يا مسافران از كمربند ايمني، كد۳ يعني خستگي و خواب‌آلودگي راننده، كد 4به منزله رانندگي خطرناك، كد ۵ به‌معناي اشكالات فني خودرو و كد ۶ به منزله توقف نكردن براي انجام فريضه نماز و عدد ۷ به منزله تقدير از راننده است.

کد خبر 341067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha