همشهری آنلاین: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز که به طور زنده از شبکه ان.تی.وی پخش شد، گفت که هیچ مانعی برای تمدید وضعیت فوق العاده در این کشور بیش از سه ماه تعیین شده، وجود ندارد.

ايرنا نوشت: اردوغان در حالی از احتمال تمدید وضعیت فوق العاده در این کشور سخن گفت که معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت گفته بودند شاید زودتر از سه ماه کار را تمام کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه پنجشنبه شب در این مصاحبه همچنین از ضعف اطلاعاتی در این کشور سخن گفت و یادآور شد، موضوع بروز ناآرامی ها در ارتش را از شوهر خواهرش شنید و تصمیم گرفت تا تعطیلات خود را نیمه تمام گذاشته و به استانبول بازگردد.

او گفت: ساعت 16.30 از شوهر خواهرش خبر گرفته بود و در آن زمان سعی کرد تا با رئیس ستاد فرماندهی ارتش تماس بگیرد که نشد و در ادامه به سختی توانست با نخست وزیر تماس تلفنی داشته باشد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه از همکاری احزاب سیاسی حاضر در مجلس در همراهی با دولت در تصویب اعلام حالت فوق العاده تقدیر و تشکر کرد و بر ادامه این تعامل و اهمیت آن در مجلس تاکید نمود.

اردوغان تصریح کرد: در دوران حالت فوق العاده دست دولت برای تسریع در امور مربوط به تجدید ساختار دستگاه دولتی باز شده است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به کلی از برطرف شدن خطر کودتا سخن گفت؟ پاسخ داد که این احتمال وجود دارد ولی آسان نخواهد بود.

او همچنین با تکرار اینکه گروه تروریستی «فتح الله گولن» چنان در عمق دستگاه دولتی رسوخ کرده که همانند ریشه دواندن غده سرطانی در وجود انسان است، تاکید کرد که امکان عود مجدد این سرطان وجود دارد و به همین دلیل ما حساسیت لازم را خواهیم داشت.

اردوغان در ادامه با واکنش تند به موسسات بین المللی درجه بندی اعتبار وامی کشورها و موسسه اس اند پی، گفت: این موسسات در کنار کودتاگران قرار گرفتند. اقتصاد ترکیه محکم سرجای خود ایستاده است و انضباط مالی همچنان ادامه خواهد داشت و شرایط اقتصاد آزاد همچنان جاری و ساری است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین از احتمال برگزاری شورای عالی نظامی ترکیه در پیش از موعد اعلام شده و در راستای پیشنهاد ستاد فرماندهی ارتش ترکیه خبر داد.

نشست شورای عالی نظامی ترکیه قرار بود در اول و یا سوم ماه آینده میلادی (آگوست) برگزار شود.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری و درحالیکه «بینالی یلدریم» نخست وزیر این کشور و ژنرال «خلوصی آکار» رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه نیز او را همراهی می کردند با بیان اینکه مهمترین پادزهر کودتا حضور مردم با حفظ وحدت در خیابانها است، از مردم خواست همچنان به حضور خود در خیابانها ادامه دهند.

اردوغان در ادامه روز 15 جولای را روز شهدای دموکراسی ترکیه خواند و افزود: تا به امروز 10 هزار و 400 نفر دستگیر شده اند که از میان 103 نفر از ژنرال های ارتش می باشند.

کد خبر 340706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha