سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

خواسته اصلی دولت از مجلس این است که ادامه پرداخت یارانه به پردرآمدها جرم تلقی نشود اما مجلس با این خواسته مخالف است و می‌گوید چند سال به دولت فرصت داده شد تا یارانه پردرآمدها را حذف کند اما این موضوع محقق نشد و ناچار مجلس در بودجه ۵۹ قید کرد تا پرداخت یارانه به پردرآمدها جرم باشد تا دولت هم ناچار به اجرای قانون شود.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري تلويزيون درباره دلايل پافشاري مجلس به حذف يارانه پردرآمدها گفت: «سال گذشته 108درصد از منابع حاصل از هدفمندي يارانه‌ها بابت پرداخت نقدي يارانه، ‌هزينه شده است.» اين آمار نشان مي‌دهد كه با گذشت 5سال از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها هنوز اين قانون از وضعيت كسري بودجه خارج نشده است و پرداخت يارانه با كمك بودجه عمومي انجام مي‌شود.

احمد ميدري معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز در اين برنامه تلويزيوني اظهار داشت كه «دولت براي پرداخت يارانه نقدي در سال 95با كسري بودجه 6هزار‌ميليارد توماني مواجه است.» با اين حساب ضرورت حذف يارانه پردرآمدها كه در قانون بودجه سال‌جاري شرايط آن تعيين شده، ‌بيشتر احساس مي‌شود اما همچنان دولت در برابر آن مقاومت مي‌كند. احمد ميدري روز دوشنبه رسما اعلام كرد كه دولت قطع يارانه 24ميليون نفر را طبق مصوبه مجلس اجرايي نمي‌داند و براي اصلاح اين مصوبه، لايحه‌اي روانه پارلمان خواهد كرد.

احمد ميدري با اشاره به اينكه حذف يارانه هر كدام از دهك‌ها با فشارهاي بي‌سابقه‌اي همراه مي‌شود گفت: جامعه بايد پذيرنده سياست‌هاي مصوب باشد تا هر اقدامي را كاري عادلانه بدانند. محمدرضا پورابراهيمي، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هم در اين برنامه گفت: براساس بررسي‌هاي به عمل آمده حداقل 4دهك جامعه يعني حدود5 ميليون نفر سرپرست خانوار درآمد سالانه‌شان بالاي 35ميليون تومان است.

وي با بيان اينكه برخي حساسيت‌هاي دولت‌ها در آخرين سال دوره كاري‌اش قابل درك است افزود: فضاي كارشناسي بايد بر تصميم‌هاي سياسي برتري داشته باشد. پورابراهيمي با بيان اينكه براساس قانون هدفمند‌كردن يارانه‌ها 70درصد جمعيت كشور يارانه‌شان را خواهند گرفت افزود: با وجود اين براساس مصوبه مجلس با حذف دهك‌هاي پردرآمد 12هزار ميليارد تومان به منابع دولت اضافه خواهد شد.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس افزود: اگر رسيدن به اطلاعات افراد سرك‌كشي به زندگي مردم به حساب‌ آيد نتيجه‌اش همين مي‌شود كه مي‌بينيم درحالي‌كه در هيچ جاي دنيا اينگونه نيست. غلامرضا تاجگردون رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس هم در اين برنامه گفت: براساس قانون بودجه قرار بود پارسال 70درصد يارانه‌ها صرف پرداخت يارانه مستقيم شود و 28درصد ديگر در حوزه‌هاي مختلف هزينه شود درحالي‌كه ميزان پرداخت يارانه مستقيم در اين سال 108درصد بود و چندين بخش هيچ تخصيصي از يارانه‌ها نداشتند.

کد خبر 340526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha