توزیع نخستین بسته غذایی در سال‌جاری اگرچه با اما و اگرهایی در زمان توزیع همراه بود اما سرانجام بعد از فراز و نشیب‌های بسیار این سبد بین ۹میلیون مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی توزیع شد تا از نظر وزارت رفاه پرونده این مرحله بسته شده باشد.

توزیع سبد کالا

اما اين موضوع از نظر انجمن حمايت از معلولان تمام نشده و منجر به نارضايتي عده‌اي از اين خانواده‌هاي با 2 يا حتي 3معلول شده است.منهاي اعتراض اين افراد به عدم‌دريافت سبد، حالا نگراني اصلي، شيوه توزيع مرحله بعدي آن و موضوعي است كه عده‌اي از آن به عنوان «آب رفتن سبدها» ياد كرده‌اند.

  • سابقه موضوع

براساس آمار سال گذشته مشمولان دريافت اين سبد غذايي 10ميليون نفر بودند كه امسال به نسبت سال گذشته كاهش يك ميليون نفري را داشته است. رد چنين كاهشي را، هم در تعداد افراد دريافت‌كننده و هم در ارزش سبد‌ها در سال‌هاي گذشته مي‌توان گرفت.

سقف ارزش سبد غذايي كه قرار بود از ابتداي ماه مبارك رمضان در بين خانواده‌هاي نيازمند توزيع شود اما تا هفته دوم اين‌ماه توزيع نشد، 100هزار تومان بود. اين رقم سال گذشته(94) از 40تا 120هزار تومان درنظر گرفته شده بود كه خانواده‌ها مي‌توانستند اقلامي نظير گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، برنج، ماكاروني، حبوبات، لبنيات، روغن مايع، رب و خرما را تهيه كنند. همان زمان وزير رفاه در واكنش به اين سؤال كه اين رقم بسيار ناچيز است، گفته بود:«اعتبار اين سبد براي هر نفر 40هزار تومان و به ازاي هر نفر اضافه 10هزار تومان و تا سقف 120هزار تومان افزايش پيدا مي‌كند. وي در عين حال يادآور شده بود كه براساس دستور رئيس‌جمهور هر زمان منبع مالي براي سبد كالا به‌وجود‌ آيد، اعتبار آن افزايش پيدا خواهد كرد.» سال 94در حالي سپري شد كه دولت نه به وعده خود براي توزيع 4مرحله از اين سبد عمل كرد و نه ميزان آن را افزايش داد بلكه هم ارزش و تعداد دريافت‌كنندگان آن در سال 95كمتر شده است. وزير رفاه يك‌بار ديگر گفته است دولت درنظر دارد امسال 4 نوبت اين سبد حمايتي غذايي را بين خانواده‌هاي نيازمند توزيع كند؛حالا سال به نيمه رسيده و معلوم نيست در 6‌ماه باقيمانده 3 مرحله ديگر وعده داده شده براي اين طرح عملي شود؛ منهاي اين، درباره همين يك مرحله انجام شده هم گلايه‌هايي هست.

  • گلايه‌هاي انجمن

رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان ايران با انتقاد از اينكه بسياري از خانواده‌هاي معلولان اين سبد كالا را دريافت نكردند، به همشهري مي‌گويد:«بر خلاف تمام اطلاع‌رساني‌ها، تعداد زيادي از خانواده‌هاي داراي معلول اين سبد كالا را دريافت نكردند.» علي همت محمودنژاد بدون اينكه آماري از تعداد خانواده‌هايي كه سبد كالا دريافت نكردند اعلام كند، توضيح مي‌دهد:« سبد كالا به برخي از خانواده‌ها با داشتن ۲ يا ۳ معلول فقط به‌علت داشتن دفترچه تأمين اجتماعي سرپرست خانوار كه ماهانه مبلغ ۸۰۰ هزار تومان حقوق كارگري دريافت مي‌كنند، تعلق نمي‌گيرد.معلوليت هزينه زيادي بر سبد خانوار تحميل مي‌كند، اما حتي خانواده‌هاي افراد داراي معلوليت كه داراي يك پرايد يا پيكان باشند سبد كالاي اقشار آسيب پذير را دريافت نمي‌كنند.»

او با بيان اينكه هيچ مرجع راستي آزمايي آمار و ارقام وزارت رفاه در اين وزارتخانه درخصوص سبد كالا وجود ندارد و براي سازمان‌هاي مردم‌نهاد و فعالان حوزه معلولان هيچ‌گونه شفاف‌سازي انجام نمي‌شود، مي‌گويد كه موضوع را در نامه‌اي به رئيس سازمان بهزيستي اطلاع داده اما از سوي آنها جوابي دريافت نكرده است.انوشيروان محسني بند پي، رئيس بهزيستي اما در پاسخ به پيگيري همشهري با تأكيد بر اينكه حوزه تعاون وزارت كار مسئول امور معلولان و مددجويان است و آمار و اطلاعات به روز را دارد، مي‌گويد: «براساس دستورالعمل وزارت رفاه افرادي كه مستحق بودند اين سبد كالا را دريافت كردند.بعضي از افراد شايد مشمول دريافت خودرو يا تجهيزات از بهزيستي باشند اما مستحق دريافت سبد كالا نيستند. با اين وجود ما موضوع را پيگيري مي‌كنيم.» او هم تأييد مي‌كند البته تعداد دريافت‌كنندگان و مقدار اين سبد‌ها نسبت به دوره‌هاي گذشته كمتر شده است. در عين حال موضوع خانواده‌هايي كه مشمول سبد كالا نشده‌اند توسط بهزيستي در دست رسيدگي است.

کد خبر 340032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha