قطع یارانه پردرآمدها به ماجرایی دنباله‌دار برای دولت بدل شده است. تکلیف بودجه سال ۹۵ برای قطع یارانه ۳دهک بالا که جمعیتی ۲۴ میلیون نفری را شامل می‌شود، چندان مورد توجه قرار نگرفته و نشانه‌هایی در جهت عدم‌قطع یارانه پردرآمدها، نمایان شده است.

یارانه

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه مسئول شناسايي پردرآمدها براي حذف از ليست يارانه‌بگيران، محسوب مي‌شود در اظهارنظري اعلام كرده است: « عده‌اي نشسته‌اند و به ما «دولت يارانه حذف كن» و اشرافي گري لقب مي‌دهند». اظهارات علي ربيعي گوشه‌‌اي‌از دغدغه‌هايي است كه دولت يازدهم در سال پاياني فعاليت خود و در پيش بودن موعد انتخابات مدنظر دارد؛ دلايلي كه سبب شده است تا تكليف قانوني دولت لااقل تا زمان انتخابات به تعويق بيفتد. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در گردهمايي تشكل‌هاي كارگري و كارفرمايي و نهادهاي اجتماعي استان آذربايجان شرقي گفت:‌من مسئول حذف يارانه‌ها هستم، برخي‌ها به‌غلط يارانه را به همه دادند، عده‌اي كه نياز نداشتند دريافت كردند و امروز كه مي‌خواهيم يارانه غيرمنطقي را حذف كنيم، در آستانه انتخابات آن را به دولت يارانه حذف كن و اشرافي‌گري تعبير مي‌كنند.

وي همچنين گفت كه عقلانيت به ما اجازه نمي‌دهد در آستانه انتخابات كارهاي احساسي بكنيم. علي ربيعي با اشاره به اينكه با مستمري بازنشستگي زندگي را اداره كردن سخت است، خاطرنشان كرد: «يخچال خالي پدربزرگ بازنشسته، سخت است و دولت اينها را درك مي‌كند. بايد بخشي از حذف يارانه‌ها را به اين حوزه بياوريم.» دولت كه از ابتدا مخالف اين مصوبه بود و در جريان بررسي لايحه بودجه نيز آن را اعلام كرد، در لايحه اصلاحيه بودجه به‌دنبال باز كردن راه براي عدم‌اجراي اين مصوبه بوده است.

بر اين اساس دولت از مجلس دهم درخواست كرده است تا بندي كه پرداخت يارانه به 3دهك بالا را جرم دانسته، از قانون بودجه حذف شود. جعفر قادري، نماينده سابق مجلس در اين زمينه به همشهري گفت: «دولت حذف يارانه 24ميليون نفر را اجرا نخواهد كرد. بسياري تكاليف قانوني در بودجه‌هاي سنواتي بوده است كه دولت‌ها آن را اجرا نكرده‌اند. دولت‌ها به بهانه‌هاي مختلف مي‌توانند از زير بار تكاليف بودجه شانه خالي كنند.

همانطور كه در دولت گذشته هم در موضوع يارانه‌ها به مصوبات مجلس توجه چنداني نشد.» هر چند كه از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و يا وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي هيچ‌گاه برنامه غربالگري يارانه‌بگيران و معيار حذف شفاف‌سازي‌ نشده است، اما طبق قانون بودجه ۱۳۹۵ دولت بايد تا تيرماه نسبت به حذف كردن گروه‌هاي تعيين شده اقدام مي‌كرد. دولت طبق رويه‌اي كه از ابتداي سال گذشته آغاز كرد، موفق به حذف يارانه 3ميليون نفر شد كه در اين فرايند بسياري از معترضان بار ديگر به ليست يارانه بگيران اضافه شدند تا عملا صرفه‌جويي زيادي در پرداخت يارانه‌ها صورت نگرفته باشد. در سال‌جاري خبري از كوچك‌تر شدن ليست يارانه‌بگيران حتي طبق همان رويه سال گذشته نيز منتشر نشده است.

  • 3 ميليون تومان براي هر يارانه‌بگير

يارانه نقدي تيرماه امروز به‌حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود. با اين حساب دريافتي هر نفر كه از ابتدا در ليست يارانه‌بگيران قرار داشته، در مرحله شصت و پنجم به حدود 3 ميليون تومان خواهد رسيد. از آذر ۱۳۸۹ و با شروع اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها تا‌كنون همواره نحوه توزيع يارانه نقدي مورد انتقاد بوده و تأييدي بر پرداخت تمامي درآمد ناشي از اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي به‌صورت نقدي وجود نداشته است ولي با اين حال عمدتا حدود ۷۶ ميليون نفر در هر‌ماه متقاضي دريافت يارانه بوده‌اند، حتي زماني كه دولت فعلي طرح ثبت نام مجدد از متقاضيان نقدي را با هدف كاهش تعداد يارانه بگيران و انصراف پردرآمدها به اجرا در آورد.

کد خبر 340017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha