پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

در روزهــایی که شهرهای آمریکا صحنه تظاهرات و تجمع سیاهپوستان با شعار «به ما شلیک نکنید» است و جهان با حیرت و همدردی بازگشت ایالات متحده به دوران نژادپرستی را نگاه می‌کند، باراک اوباما در یک سخنرانی، مردم کشورش را به امیدواری دعوت کرد.

اوباما

درحالي‌كه بعضي سياستمداران جناح مقابل، اوباما را از عوامل شكاف بي‌سابقه در جامعه آمريكا مي‌دانند، او در سخنراني سه‌شنبه‌شب خود در مراسم يادبود نيروهاي كشته شده پليس در تيراندازي دالاس سعي كرد به جامعه وحشت زده آمريكا از وقايع يك هفته گذشته، اميد بدهد و بگويد كه اوضاع آنقدر هم بد نيست.

اوباما در اين سخنراني كه در كنار جورج بوش رئيس‌جمهور سابق و همسرش صورت گرفت، گفت كه آمريكا روزهاي سخت و غم‌انگيزي را مي‌گذراند اما بايد در اين روزها اميدوار باشد كه مي‌تواند متحد بماند. اوباما گفت: «حوادث اخير عميق‌ترين خط گسل در دمكراسي ما را پديدار كرد. اما بايد احساس نااميدي را كنار بگذاريم. من اينجا آمده‌ام تأكيد كنم كه ما آنقدرها هم كه به‌نظر مي‌رسد دچار شكاف و اختلاف نيستيم.» اوباما بخش ديگر سخنانش را به دفاع از وجهه نيروي پليس در جامعه پرداخت تا از خشم معترضان و ازتكرار وقايعي چون تيراندازي روز جمعه گذشته به نيروهاي پليس در دالاس جلوگيري كند.

هفته گذشته كشته شدن 2سياهپوست به ضرب گلوله پليس در 2شهر آمريكا، اعتراض‌هاي خياباني به خشونت پليس عليه سياهان و تبعيض نژادي سازمان‌يافته در جامعه آمريكا را دوباره زنده كرد. در خلال همين اعتراض‌هاي خياباني، يك تك‌تيرانداز در حمله به گروهي از نيروهاي پليس در شهر دالاس، 5نيروي پليس را كشت و 8نفر را مجروح كرد. در روزهاي بعد هم چند تيراندازي به نيروهاي پليس در چند شهر صورت گرفت ازجمله در دادگاهي در ميشيگان كه باعث كشته شدن 2نيروي پليس شد.

در كنار اين تيراندازي‌ها اما جنبشي فراگير با نام «جان سياهان هم ارزش دارد» در ده‌ها شهر آمريكا به برگزاري تجمع و تظاهرات پرداخت. اين تجمعات اعتراضي در 2روز گذشته در ديگر شهرهاي جهان ازجمله لندن هم برگزار شد. اعتراض مردم به نژادپرستي، وحشت از خشونت مرگبار پليس، رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري و سخنان تند نامزدهايي چون دونالد ترامپ در كنار نارضايتي از نابرابري اجتماعي و درآمدي، جامعه آمريكا را با شرايط كم‌سابقه‌اي از نارضايتي و نااميدي روبه‌رو كرده‌است.

ممكن است اين شرايط بعد از چند روز رو به آرامش برود اما آنچه اوباما از آن به‌عنوان گسل دمكراسي نام برده و آن را مشكلي جدي براي جامعه آمريكا خوانده، با شليك يك گلوله به سمت يك سياهپوست ديگر دوباره احيا خواهد شد.

کد خبر 339926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha