دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

چند روز پس از درگذشت عباس کیارستمی و آرام گرفتن پیکر او در گوشه‌ای دنج در لواسان، جهان سینما همچنان عزادار هنرمند فقید و تحسین‌شده ایرانی است و از هند تا آمریکا و ایران، نام و یاد او با مرور آثارش گرامی داشته می‌شود.

عباس کیارستمی

به گزارش همشهري، گرچه به‌نظر مي‌رسد شيوه خاص فيلمسازي زنده‌ياد كيارستمي در سرزمين 72ملت چندان طرفدار نداشته باشد اما بسياري از چهره‌هاي نامدار سينماي هندوستان به او اداي احترام كرده و نامش را به نيكي برده‌اند. سرشناس‌ترين چهره‌اي كه ياد كيارستمي را گرامي داشته، ميرا نايير است كه سابقه بردن شير طلايي ونيز و نامزدي اسكار را در كارنامه دارد. فيلمساز 58ساله مقيم نيويورك در توييتر خود نوشت: «عباس كيارستمي؛ تو با سينماي فراموش‌ناشدني‌ات زيبايي و پيچيدگي را به دنيا هديه دادي.»

جامعه فيلم بانر در هند هم براي گرامي داشتن ياد و خاطره كيارستمي، برنامه‌اي يكروزه تدارك ديده است كه در آن 3فيلم تحسين‌شده سينماگر افسانه‌اي ايران با حضور علاقه‌مندان به نمايش درمي‌آيد. جشنواره يادبود عباس كيارستمي روز 24ژوئيه در يكي از سالن‌هاي نمايش شهر ساحلي كوچي برگزار مي‌شود و در آن به‌ترتيب «زندگي و ديگر هيچ»، «طعم گيلاس» (برنده نخل طلايي بهترين فيلم كن 1997) و «خانه دوست كجاست؟» در تاگور تيه‌تر روي پرده مي‌رود.

  • اداي احترام خالق پدرخوانده

در آن سوي دنيا، فرانسيس فورد كوپولا، خالق مجموعه فيلم‌هاي «پدرخوانده» با به اشتراك گذاشتن تصوير مجله ادبي خود كه كيارستمي جلد آن را سال 2012طراحي كرده بود، به هنرمند ايراني اداي احترام كرد. كوپولا كه ناشر فصلنامه ادبي «زويي‌تروپ»، از معتبرترين نشريه‌هاي داستاني آمريكاست، 4سال پيش طراحي جلد مجله را به كيارستمي سپرد كه فيلمساز فقيد يكي از عكس‌هاي خود را براي اين شماره فصلنامه درنظر گرفت.

چند روز پس از آنكه انتشار خبر درگذشت كيارستمي جهان سينما را در حيرت فروبرد، كوپولا فرصت را مغتنم شمرد و براي يادبود دوست و همكار قديمي خود، تصوير جلد مجله را با كاربران فضاي مجازي به اشتراك گذاشت. نكته جالب، نام بردن از عباس كيارستمي به‌عنوان طراح مهمان است. زويي‌تروپ نشريه‌اي ويژه داستان‌هاي كلاسيك و كوتاه و نمايشنامه‌هاي تك‌پرده‌اي است و چهره‌هاي مطرح سينما و تئاتر جهان در برخي شماره‌هاي آن مطلب منتشر مي‌كنند.

  • 40روز با عكس‌هاي كيا

در تهران، نگارخانه بوم در پاسخ به درخواست انبوه علاقه‌مندان از روز گذشته نمايشگاه گزيده 30سال عكاسي عباس كيارستمي را با هدف ستايش اين هنرمند بزرگ بارديگر به نمايش گذاشت. نام اين نمايشگاه «چهار فصل» است كه نخستين‌بار دي‌ماه سال گذشته در بوم افتتاح شد و تا پايان سال ميزبان دوستداران هنر عكاسي بود. در اين نمايشگاه ٢٩ عكس در ابعاد بسيار بزرگ و يك ويدئوآرت ارائه شده و شامل 6مجموعه عكس كيارستمي است.

زنده‌ياد كيارستمي در دومين جمعه دي‌ماه 94در مراسم افتتاح چهارفصل با وجود نامساعد بودن حالش، بيش از 5ساعت ايستاد و با چهره‌اي خندان به پرسش‌هاي حاضران پاسخ گفت. نگارخانه بوم كه سال ٩١ با ارائه مجموعه عكس كيارستمي آغاز به‌كار كرده بود، حداقل به‌مدت 40روز، هر هفته از دوشنبه تا جمعه ميزبان عكس‌هاي كيارستمي است. اين نگارخانه در خيابان ولي‌عصر، خيابان ارمغان‌غربي واقع شده است.

  • هرگز گرفتار سانسور و خودسانسوري نشدم

مرحوم عباس كيارستمي سال 1997با «طعم گيلاس» در بخش مسابقه رسمي جشنواره كن حضور داشت و در روز پاياني موفق شد جايزه نخل طلايي بهترين فيلم را مشترك با «مارماهي» شوهي ايمامورا از آن خود كند. او آن روزها در يك گفت‌وگوي تصويري درباره سينماي خود چنين گفت: «مي‌توانم بگويم بعد از انقلاب تيغ سانسور هيچ‌كدام از فيلم‌هاي من را نگرفته است. سانسور زماني معني مي‌دهد كه قاعده و قانون وجود نداشته باشد اما ما چون از قبل قواعد را مي‌دانيم، اين قابليت را داريم كه خودمان را با شرايط وفق دهيم و بعد برويم سراغ فيلمسازي. من تا امروز چيزي را ساخته‌ام كه دوست داشته‌ام و اين نبوده كه به‌خاطر سانسور، دنبال داستاني آبكي بروم و خودسانسوري كنم».

کد خبر 339666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha