یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

کم‌آبی نفس ۵۰۰ گورخر ایرانی را در منطقه حفاظت شده بهرام‌گور به شماره انداخته است.

گورخرایرانی

مهندس هوشنگ ضيايي، كارشناس برجسته حيات‌وحش با بيان اين مطلب به همشهري گفت: بحران كم‌آبي در مناطق جنوبي كشور باعث خشك‌شدن 50درصد چشمه‌هاي آبي شده و زندگي گورها و ساير گونه‌هاي حيات‌وحش موجود در اين مناطق را با خطر جدي مواجه كرده است.

اين استاد دانشگاه كه سال‌ها مديركل محيط‌‌زيست استان فارس بوده و منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور تحت مديريت وي قرار داشته است، افزود: برداشت غيرمتعارف آب از سفره‌هاي زيرزميني، خشكسالي‌هاي پي‌درپي و نابودي پوشش گياهي اكنون به ساير عوامل تهديد‌كننده گورخر ايراني افزوده شده است. اين درحالي است كه حدود 650رأس از اين‌گونه زيباي حيات‌وحش در سراسر زيستگاه‌هاي طبيعي كشور باقي‌مانده كه 500رأس آن در منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور و 150رأس در پارك ملي توران موجود است.

ضيايي، منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور را يكي از قديمي‌ترين و در عين حال ارزشمندترين زيستگاه‌هاي گورخر ايراني دانست و تصريح كرد: حدود 500رأس گور موجود دراين منطقه كه بزرگ‌ترين جمعيت گورهاي ايراني را تشكيل مي‌دهد سال‌هاست كه قرباني جاده‌هاي اين منطقه مي‌شوند؛ به‌ويژه كم‌آبي و نبود پوشش گياهي مناسب سبب شده تا گورها براي دستيابي به آب و گياه به سمت مزارع و مناطق ديگر رفت‌وآمد كنند و در اين رفت‌وآمدها به‌خصوص رفت وآمدهاي شبانه براثر برخورد با خودروهاي عبوري در محورهاي ارتباطي سيرجان- فارس و فارس- كرمان تلف شوند.

آنطور كه اين كارشناس حيات‌وحش مي‌گويد: منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور تنها منطقه‌اي است كه جمعيت گورهاي آن نسبت به پيش از انقلاب افزايش يافته درحالي‌كه جمعيت گورهاي پارك ملي توران كه بنا به برخي آمارها، پيش از انقلاب هزار رأس تخمين زده مي‌شد اكنون با خوشبيني 150رأس برآورد مي‌شود و همين تعداد اندك هم علاوه بر كم‌آبي با تهديدات متعددي ازجمله شكار، اشغال زيستگاه توسط دامداران و تعقيب از سوي سگ‌هاي گله مواجه است و به همين دليل جمعيت گورهاي پارك ملي توران سير نزولي را طي مي‌كند.

  • آبرساني با تانكر براي حيات‌وحش

همزمان با اين گفته‌ها، رئيس منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور و پارك ملي قطرويه درخصوص وضعيت حيات‌وحش اين منطقه به مهر گفت: به‌دنبال گرم شدن هوا در منطقه ني‌ريز تعدادي از چشمه‌هاي پارك ملي كم آب شده‌اند.احمد رستگار تصريح كرد: يكي از دشت‌هاي منطقه به‌طور كامل كم‌آب شده و حيات‌وحش براي تأمين آب خود با مشكل روبه‌رو هستند.

وي با اعلام اينكه هر گورخر در روز ۴۰ تا ۵۰ ليتر آب مصرف مي‌كند از اين‌رو توزيع آب با تانكر براي اين‌گونه‌ها مشكل‌زاست افزود: در اين دشت 4 تا 5چشمه وجود دارد اما با توجه به گرم بودن هوا و كم آب شدن اين چشمه‌ها حيات‌وحش با مشكلاتي روبه‌رو شده و بايد در آينده نسبت به آبدار شدن اين چشمه‌ها اقدام كرد.

منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور در شرق استان فارس و شمال‌شرقي شهرستان ني‌ريز قرار دارد. وسعت اين منطقه ۴۸۰ هزار هكتار و ارتفاع بلندترين نقطه آن 2هزار و ۷۸۷ متر بوده و داراي آب و هواي گرم و خشك و بارندگي حدود ۲۰۰ ميلي‌متر است.

کد خبر 339442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha