ترافیک در جاده‌های مقاصد گردشگری کشور مانند مسیر‌های منتهی به سواحل شمال حالا سال‌هاست که بخش ثابت و قابل پیش‌بینی تعطیلات چندروزه در ایران شده است، اما حجم بالای سفر امسال را کسی پیش‌بینی نمی‌کرد؛ حتی پلیس!

ترافیک-شمال
  • راه ظرفيت ندارد

معطل شدن ايراني‌ها در اين مسير در حالي است كه راه‌هاي مواصلاتي براي سال‌ها توسعه متناسبي نداشته‌اند. منهاي تعريض برخي جاده‌ها و احداث بزرگراه‌ها در استان‌هاي همجوار، بزرگ ترين پروژه در اين زمينه يعني آزادراه تهران- شمال از 20 سال گذشته بي نتيجه مانده است. 7‌دولت و 4 رئيس‌جمهور عوض شده اما موضوع ساخت آزادراه تهران شمال در دستور كار است.

عباس آخوندي در نخستين روز كاري خود و تنها يك روز پس از اخذ رأي اعتماد از مجلس به‌عنوان وزير راه و شهرسازي به بازديد از پروژه آزادراه تهران- شمال رفت تا اين اميدواري ايجاد شود كه گره اين پروژه در دولت يازدهم باز شود اما با نزديك‌شدن به سال پاياني دولت يازدهم همچنان چالش‌هاي اين پروژه پابرجاست. عباس آخوندي در اظهارنظري اعلام كرده است كه پروژه آزادراه تهران - شمال از همان ابتدا كج متولد شده است و به همين دليل مشكلات زيادي سد راه تكميل آن است.

پس از قفل‌شدن بزرگراه‌ها، مسير‌هاي اصلي و حتي راه‌هاي فرعي منتهي به شمال در روزهاي گذشته، جانشين رئيس پليس راهور اين پديده را «غير قابل باور» توصيف كرد. سردار موسي اميري پس از اعلام برخي محدوديت‌ها در مسير‌هاي مسدود شده گفت: «گاهي محدوديت ترافيكي جوابگوي كاهش ترافيك نيست. بين تقاضاي سفر و گنجايش جاده‌ها توازني وجود ندارد و راه‌ها ظرفيت كامل ندارد. اين موضوع در جاده‌هاي شمالي نمود بيشتري دارد. موضوع مهم هماهنگي بين دستگاه‌ها است كه قبل از سفرها در جلسه‌اي راه‌هاي تسهيل سفر بررسي مي‌شود.»

اگرچه در روزهاي تعطيلي استان‌هايي مانند خراسان رضوي، كهگيلويه و بويراحمد، اردبيل و همدان هم با حجم بالاي مسافر مواجه بودند، اما در مورد شمال كشور تنها مي‌توان از تعبير «هجوم مسافران» استفاده كرد. بيش از اندازه بودن ميزان سفر‌ها به اين مقاصد مورد اشاره معاون راهداري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و رئيس راه و شهرسازي چالوس هم قرار گرفت.

عبدالهاشم حسن‌نيا، معاون راهداري سازمان راهداري، در كنار حجم بالاي سفر‌ها، از تخلف‌هايي گفت كه قوز دوم بالاي قوز ترافيك مي‌شوند و توضيح داد: «تنها دليل انسداد تونل كندوان تخطي خودروهاي لاين رفت محور چالوس- تهران در زمان ورود به تونل بود. بزرگترين گرفتاري ما عدم‌رعايت تردد در لاين‌هاي مشخص شده، رانندگي از شانه خاكي و بي‌توجهي به علائم رانندگي در طول مسير است و همين مسئله باعث بروز تأخير در زمان رسيدن به مقصد مي‌شود، درصورتي كه اگر با سرعت ۱۰‌كيلومتر در ساعت و در لاين مشخص و خط‌كشي شده تردد شود در مدت كوتاه‌تري به مقصد خواهند رسيد.»

او البته باز هم از مردم خواست زمان بازگشت‌شان را مديريت كنند و به‌جاي جمعه، روزهاي شنبه و يكشنبه برگردند؛ توصيه‌اي كه گويا چندان مورد توجه قرار نگرفت و نتيجه اين شد مسافراني كه حتي قصد بازگشت در ساعات خاص مانند 3بامداد روز گذشته را داشتند هم در ترافيك معطل شدند؛ با استناد به عكس‌هاي انتشار يافته از ترافيك سنگين در مرزن آباد صبح روز گذشته و پيش از طلوع آفتاب.

البته اقدامات پليس براي كنترل ترافيك تنها بخشي از مشكلات را كم كرد. يكطرفه‌كردن جاده‌ها آنقدر زياد شد كه مردم آمل در اعتراض به اين كار و چون موجب اختلال در زندگي روزمره‌شان شده بود، زنجيره انساني درست كردند. در تونل كندوان، ترافيك چندساعته باعث مسموميت و نفس‌تنگي حدود 23نفر شد و در برخي جاده‌ها ترافيك آنقدر زياد شد كه مسافران درست وسط جاده چادر زدند.

  • بازتاب در شبكه‌هاي اجتماعي

معطل‌شدن چندين‌ساعته مردم در جاده‌هاي شمال و تكرار تجربه ترافيك‌هاي حتي 17ساعته، در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي هم انعكاس گسترده و جالبي داشت. ديدگاه عمده كاربران نه انتقاد از پليس و مسئولان استاني بلكه طعنه به كساني بود كه در اين تعطيلات كوتاه‌مدت چنين مقاصدي را براي سفر انتخاب كرده بودند. يكي از اين افراد نوشت: «‌يك‌روز تو ترافيك رفت بموني، يك روز تو ترافيك برگشت، يك روز هم تو ترافيك شهر مقصد براي خوردن دو وعده جوجه و كباب. پشت‌بوم خونتون گزينه مناسب‌تريه». كاربر ديگري هم به حقوق بومي‌هاي اين مناطق در ايام تعطيلات اشاره كرد و نوشت: «الان شمالي‌ها در خونشون رو باز كنن سه تا تهراني ميفته تو خونه.»

«هرجور حساب مي‌كنم، امروز تو ترافيك راه شماليد، فردا استراحت مي‌كنيد، پس فرداش دوباره تو ترافيك راه تهرانيد، بازم يك روز كم مياريد براي استراحت»، «يه‌عده تو هفته در ترافيك تهران پير ميشن، بعضي مواقع مي‌بينن خوب پير نشدن، اعياد منتهي به آخر هفته ميرن شمال تا تو ترافيك جاده پير بشن» و «كاش پول داشتم يه بزرگراه طويل درست مي‌كردم انتهاش بن‌بست باشه اولش هم عوارض مي‌گرفتم. خيلي‌ها دوست دارن همينطوري توي راه باشند. سود خوبي هم داره» هم از ديگر نمونه‌هاي انتقاد مردم از مسافران شمال در تعطيلات سه‌روزه امسال هستند.

  • اقدامات ترافيكي پليس

در مسير شمال به جنوب محور كرج - چالوس، مسير جنوب به شمال محور فوق(حوزه استان البرز تا تونل كندوان) تا اطلاع ثانوي مسدود شد.جاده چالوس - كرج از روز گذشته ساعت 12از سمت استان البرز مسدود و از ساعت 14نيز از سمت مرزن آباد به كرج يكطرفه شد.طرح تابستانه پليس راهور همچنان تا سوم مهرماه ادامه دارد. مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا نيز با شماره تلفن‌هاي 120و 88255555(10خط) به‌طور شبانه‌روزي پاسخگوي وضعيت راه‌هاي كشور است. آخرين اطلاعات ترافيكي هم در سايت www.rahvar120.ir در دسترس قرار دارد.

کد خبر 339341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha