جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

کمتر از ۴۸ ساعت پس از قتل ۲ سیاهپوست به‌دست نیروهای پلیس آمریکا، تظاهرات اعتراضی دیروز سیاهپوستان در خیابان‌های دالاس با شلیک رگباری از گلوله علیه پلیس به صحنه جنگ بدل شد تا مرگبارترین حمله به نیروهای پلیس در بیش از ۱۰۰ سال گذشته رقم بخورد.

حوادث آمریکا

حوالي ساعت21 به وقت محلي، صداي تيراندازي ناگهان جمعيت صدها نفري مردمي كه در اعتراض به خشونت پليس در مركز شهر دالاس گرد هم آمده بودند را وحشت زده و متفرق كرد. در جريان اين تيراندازي كه به گفته مقام‌هاي پليس آمريكا «به‌صورت برنامه‌ريزي شده» انجام شد، 12افسر پليس هدف «سلاح اتوماتيك» قرار گرفتند و 5نفر از آنها جان باختند.

حال 2نفر از مجروحان نيز وخيم گزارش شده است. در ادامه حادثه، نيروهاي پليس موفق شدند فرد مهاجم را در طبقه دوم پاركينگي طبقاتي كه مشرف به خيابان محل تجمع بود، محاصره كنند. حدود 2ساعت مذاكره پليس با اين فرد به نتيجه نرسيد و او در اثر انفجار بمبي كه ازسوي نيروهاي پليس و توسط يك روبات به سمت او فرستاده شد، كشته شد.

ديويد براون، رئيس پليس دالاس، به رسانه‌ها گفت كه فرد مهاجم دائما فرياد مي‌زد «اين ته خط است» و او قصد دارد عده بيشتري از نيروهاي پليس را بكشد.يكي از شاهدان عيني در درگيري ديروز به شبكه ام‌اس‌ان‌بي‌سي گفت: «ناگهان صداي گلوله شنيديم؛ بوي باروت مي‌آمد... فقط بچه‌هايمان را بغل كرديم و شروع كرديم به دويدن.» تجمع اعتراضي مردم دالاس عليه خشونت پليس آمريكا در ادامه اعتراض‌هاي مردمي 2روز گذشته در شهرهاي مختلف اين كشور برگزار مي‌شد.

اين اعتراضات جامعه آمريكا را پس از آن در بر گرفت كه طي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه، 2مرد سياهپوست توسط نيروهاي پليس كشته شدند. پليس دالاس ديروز همچنين اعلام كرد 3مظنون ديگر را هم بازداشت كرده اما اين افراد «قصد همكاري با پليس را ندارند و هنوز اعتراف نكرده‌اند».

جو والش، يكي از نمايندگان سابق كنگره از حزب جمهوريخواه، ديروز بلافاصله پس از تيراندازي در دالاس، شرايط پيش آمده را «جنگ» با سياهپوستان خواند. والش در صفحه توييتر خود نوشت: «اين يك جنگ است. اوباما مواظب باش؛ شما ولگردهايي كه براي حفظ جان سياهپوستان راهپيمايي مي‌كنيد، مواظب باشيد؛ آمريكاي واقعي براي انتقام مي‌آيد.»

  • كشته شدن 2سياهپوست مقابل دوربين

روز چهارشنبه انتشار ويدئوي شليك چندين باره 2مأمور پليس ايالت لوييزياناي آمريكا به يك مرد عظيم‌الجثه سياهپوست، درحالي‌كه روي زمين دراز كشيده بود، جامعه آمريكا را بار ديگر شوكه كرد. پيش از اين نيز بارها تصاويري از اين دست در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده بود كه به اعتراض‌هاي گسترده و درگيري ميان نيروهاي امنيتي و سياهپوستان منجر شد. در اين ويدئوي 35ثانيه‌اي كه از سوي يك مغازه‌دار فيلمبرداري شده، 2مأمور پليس سفيد‌پوست در حال بازداشت آلتون استرلينگ 37ساله هستند كه مشغول مقاومت كردن است. مأموران به‌رغم اينكه موفق مي‌شوند او را روي زمين بدون حركت تحت كنترل در آورند، 2بار به‌صورت ممتد به او شليك مي‌كنند.

روز قبل از آن نيز در ايالت مينه‌سوتا در شمال آمريكا يك مرد سياهپوست 32ساله كه قصد داشت گواهينامه‌اش را از جيبش بيرون بياورد، هدف گلوله يك افسر پليس قرار گرفت و جان داد. اين صحنه نيز توسط نامزد فيلاندو كاستيل، قرباني اين حادثه، فيلمبرداري شد و روي شبكه‌هاي اجتماعي قرار گرفت. پليس اين فرد را به‌دليل روشن نبودن چراغ عقب ماشينش متوقف كرده بود. هر دوي اين افراد سلاح به همراه داشتند اما در لحظه كشته‌شدن از سلاح خود استفاده نكرده بودند و آنگونه كه در ويدئوها ديده مي‌شود خطري از سوي آنها نيروهاي پليس را تهديد نمي‌كرده است.

طي سال گذشته ميلادي در مجموع حدود هزار و 190نفر به‌دست نيروهاي پليس كشته شده‌اند كه 30درصد از اين عده مردان سياهپوست بوده‌اند. اين در حالي است كه حدود 13درصد از جامعه آمريكا را سياهپوستان تشكيل مي‌دهند. دو ويدئوي منتشر شده اخير موجي از انتقادها را عليه ادامه خشونت نيروهاي پليس در برخورد با رنگين‌پوستان در آمريكا به راه انداخته است. در ادامه اعتراض‌ها در شبكه‌هاي مجازي، مردم طي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه در بسياري از شهرهاي آمريكا ازجمله نيويورك، واشنگتن و شيكاگو دست به تظاهرات مسالمت‌آميز زدند.

  • اوباما؛ ناكام در مقابل كنترل سلاح

با گذشت 8سال از به قدرت رسيدن باراك اوباما در آمريكا، ديروز جهان شاهد چهره غمگين و مستاصل او بود.
اوباما كه براي شركت در نشست سران ناتو به ورشو، پايتخت لهستان، سفر كرده، ديروز پس از تيراندازي دالاس در كنفرانسي مطبوعاتي بار ديگر خواستار اجراي قانون كنترل سلاح در كشورش شد؛ خواسته‌اي كه به‌رغم تلاش او طي اين سال‌ها هيچ‌گاه موفق به انجام آن نشد و به گفته خود او يكي از ناكامي‌هاي اصلي دولتش بوده است.

اوباما ضمن انتقاد از وفور سلاح‌هاي اتوماتيك در دست مردم آمريكا، از نيروهاي پليس اين كشور دفاع كرد و گفت: «هيچ توجيهي براي حمله به نيروهاي انتظامي وجود ندارد.» او روز پنجشنبه و پس از كشته‌شدن 2سياهپوست به‌دست نيروهاي پليس در بيانيه‌اي گفته بود كه اين نوع تيراندازي‌هاي مرگبار «نشانه‌هاي مشكلات وسيع‌تر در نظام كنترل جرايم، اختلافات نژادي و نبود اعتماد به پليس به‌خصوص در محله‌هاي سياهپوست نشين است.»

  • سلاح در جامعه آمريكا از نگاه آمار

به ازاي هر 100نفر، 89اسلحه در جامعه آمريكا وجود دارد. اين باعث شده جامعه آمريكا بيشترين سلاح در جهان را داشته باشد.
67درصد قتل‌هاي ارتكابي در آمريكا با استفاده از اسلحه انجام مي‌شود.آمريكا 5درصد از جمعيت جهان را دارد اما حدود 40درصد از سلاح‌هاي موجود در دست غيرنظاميان، در دست آمريكايي‌هاست.در تگزاس بيش از 337هزار اسلحه در اختيار مردم است. با توجه به جمعيت 26ميليوني اين ايالت، اين بدين معني است كه از هر 100نفر شهروند تگزاسي، 13نفر سلاح دارند.

کد خبر 339325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha