جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

سینماگری که در یکی از نخستین تجربه‌های سینمایی خود «کلوزآپ» را ساخت اما عاشق نماهای دور یا لانگ‌شات بود، مردی که به‌خاطر روحیه جنجال‌گریزی خودخواسته حتی با بیماری هم سر ستیز نداشت و انسانی که هماره به ایرانی بودنش می‌بالید، سرانجام در ۷۶ سالگی دوربین را زمین گذاشت و پشت معروف‌ترین عینک دودی تاریخ سینما برای همیشه چشم بر جهان فرو بست.

عباس کیارستمی

به گزارش همشهري، اين بازي سرنوشت است؛ عباس كيارستمي كه 19سال پيش با بردن معتبرترين جايزه سينمايي جهان در جشنواره كن نام خود را در تاريخ سينماي ايران جاودانه كرد، در همان سرزمين به خواب ابدي رفت؛ به سينمايي‌ترين شكل ممكن و در نزديك‌ترين فاصله به سواحل جنوب فرانسه شايد به ياد لحظه‌اي كه به‌عنوان نخستين و تا امروز تنها فيلمساز ايراني، نخل طلايي «طعم گيلاس» را مقابل چهره خود گرفت و از همان لبخندهاي مشهورش زد.

كمتر از چند دقيقه پس از انتشار خبر مرگ فيلمساز نامدار ايران و خالق «خانه دوست كجاست؟»، فضاي مجازي پر شد از انواع پيام‌هاي تسليت با الهام از نام فيلم‌هاي او. كيارستمي كه به ديار باقي رفت و براي هميشه از درد بيماري جانكاهش رهيد، در اين دنيا رقابتي شديد ميان دوستدارانش براي زنده نگه داشتن نامش شكل گرفت و در تهران و پاريس به يادش شمع‌ها روشن شد؛ عرض تسليت به شيوه‌اي كه در ايراني و اسلامي بودنش ترديدها فراوان است! 2بازيگر هم مرگ كيارستمي را دستمايه تسويه‌حساب شخصي كردند تا فضاي مجازي هم بهره‌اي از اين حاشيه‌ها ببرد.

  • دنيا در سوگ كيا

كيارستمي را سينمادوستان ايراني بيشتر با خانه دوست كجاست؟ و روايت شيرين دفتر مشق 2نوجوان شمالي مي‌شناسند اما او سينماگري است كه مرگش غيراز تقريبا تمام مقام‌هاي رسمي در ايران، واكنش دولتمردان فرانسه، اتريش و چند كشور ديگر را هم برانگيخت. مارتين اسكورسيزي، يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي سينمايي آمريكا و جهان در سوگش متني بلندبالا منتشر كرد و همه سايت‌هاي خبري و سينمايي تصوير او را بر صدر قرار دادند.

در بخشي از پيام اسكورسيزي درباره كيارستمي چنين آمده است: «تك‌تك صحنه‌هاي طعم گيلاس يا خانه دوست كجاست؟ سرشار از زيبايي و غافلگيري است كه به شكلي بي‌نظير با صبر و حوصله ثبت شده است. من بيش از 10يا 15سال پيش با كيارستمي آشنا شدم. يك انسان بسيار خاص، آرام، باوقار، متواضع، فصيح و كاملا تيزبين. فكر نمي‌كنم چيزي را از قلم انداخته باشد. او يك جنتلمن واقعي و از هنرمندان بزرگ ما بود.»

  • يك جنجال ناخواسته

كيارستمي تا همين اواخر هميشه از جنجال و حاشيه گريزان بود و شايد گمان نمي‌كرد يك اظهارنظرش درباره جنگ چنين حاشيه‌ساز شود. او البته پيش‌تر با ورود به دنياي ادبيات و دستكاري كردن شعرهاي حافظ و سعدي تا اندازه‌اي جنجال را تجربه كرده بود اما وقتي در جمع دانشجويان دانشگاهي در آمريكا، برخي فيلم‌هاي دفاع‌مقدس را عامل به هيجان آوردن بچه‌ها و كشته شدن آنها در «جنگي كه هيچ مفهومي نداشت» دانست، بسياري به آن واكنش نشان دادند. مهم‌ترين واكنش هم از آن ابراهيم حاتمي‌كيا بود كه كيارستمي را «استاد اعظم اين نوع نگاه به جنگ» معرفي كرد؛

نگاهي كه وقتي 1200كيلومتر از مرزهاي ايران درگير جنگ بود، او در شمال ايران دنبال دفترچه مشق بچه‌ها مي‌گشت! گرچه اين درگيري كلامي چندان ادامه نيافت و با حضور حاتمي‌كيا بر بستر كيارستمي بيمار، پاياني خوش داشت. خالق «باديگارد» هم پس از مرگ همكار خود با اشاره‌اي تلويحي به فيلم «كپي براي اصل» او نوشت: «روحت قرين رحمت؛ برابر اصل‌ترين قلندر سينماي ايران.»

  • دستور پيگيري پرونده پزشكي كيارستمي

ماجراي دوره درمان كيارستمي در ايران و نظرخانواده او درمورد كم‌كاري‌هاي پزشكي در روند رسيدگي به بيماري او اين‌روزها همچنان حاشيه ساز است. عباس زالي رئيس سازمان نظام پزشكي، دستور پيگيري پرونده پزشكي اين كارگردان نامدار ايراني‌را صادر كرده است. ساعت 8:30 فردا يكشنبه 20 تير پيكر اين كارگردان مشهور ايراني از مقابل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب تهران تشييع و در لواسان به خاك سپرده مي‌شود.

کد خبر 339317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha