یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۲

علی اصغرمحمدی: دانشمندان و دانشگاه‌های برتر ایرانی که در رشته فیزیک مقالات برتر و پر استنادتری را در ISI منتشر کرده‌اند معرفی شدند.

رئیس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی در این باره گفت: ارزشیابی نظام آموزشی و پژوهشی برای هر دانشگاه امری شناخته شده است و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای رتبه بندی ملزم به رعایت شاخص‌ها و استانداردهای علمی هستند.

دکتر جعفر مهراد افزود: شاخص مهم سنجش تولیدات علمی که در رتبه بندی دانشگاه‌ها نیز مورد توجه است، تعداد مقالاتی است که در مجلات ISI به چاپ می‌رسند.

وی تصریح کرد: هرچه تعداد استنادها به این مقالات بیشتر باشد، ارزش و اعتبار مقالات نیز بیشتر خواهدبود.

عضو رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام با اشاره به این که از اول ژانویه 97 تا 2007 تعداد مقالاتی که توسط دانشمندان ایرانی در حوزه فیزیک در مجلات ISI به چاپ رسیده است 2608 مقاله است گفت: مجموع استنادهای صورت گرفته به این مقالات به رقم 10 هزار و 205 استناد بالغ می‌شود و در این مدت تقریبا 91/3 استناد به مقاله صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: در رشته فیزیک رشد تولیدات علمی محسوس‌تر است و این توفیق برای ایران یک فرصت است.

مهراد با بیان این که برترین مقاله رشته فیزیک به نام سازمان انرژی اتمی ایران درISI به ثبت رسیده است اظهار داشت: تعداد استناد‌های صورت گرفته به این مقاله 408 مورد است که بدین ترتیب در مقایسه با سایر مقالات فیزیک در رتبه نخست قراردارد.

به گفته وی دومین مقاله برتر فیزیک با همکاری دانشگاه بیرجند و مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی توسط دکتر گروسی نوشته شده است که در نشریه فیزیک هسته‌ای در سال 2000 به چاپ رسید و 180 بار مورد استناد قرار گرفته است.

رئیس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی در ادامه گفت: دکتر کاردار و دکتر گلستانی از MIT و مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات سومین مقاله برتر علم فیزیک را منتشر کرده‌اند که 158 بار مورد استناد و استفاده سایر محققان و دانشمندان قرار گرفته است.

وی افزود: با بررسی بیشتر پایگاه‌های استنادی ISI مشاهده می‌شود مجددا مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، چهارمین مقاله برتر را که توسط دکتر اردلان، دکتر ارفعی و دکتر شیخ جباری نوشته شده است را در ISI به ثبت رسانده‌اند.

این مقاله در سال 1997 منتشر شد و تاکنون 152 بار به آن استناد شده است.

به گفته عضو رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام، دکتر علیشاهی‌ها از مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات با همکاری 2 دانشمند ایرانی دیگر از دانشگاه‌های استنفورد و MIT و نیز دکتر ذاکری از بخش فیزیک دانشگاه شیراز، پنجمین مقاله برتر و پر استناد علم فیزیک را طی سال‌های 2003 و 2004 منتشر کرده‌اند و هر کدام تاکنون 50 بار مورد استناد قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به این که تعداد مقالات برتر و پر استناد دانشمندان فیزیک ایران 10 مورد است گفت: 5 مقاله دیگر نیز توسط محققان برجسته مرکز تحقیقات نظری و ریاضیات، دانشگاه‌های تهران، پیام نور واحد بیجار و سازمان انرژی اتمی ایران در مجلات ISI منتشر شده و تعداد استنادهای این مقالات بین 13 و 3 مورد است.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: باید به پژوهشگران ایرانی به خاطر کسب این توفیقات علمی تبریک گفت و از آنان بابت تولید علم که به شیب رشد قابل تحسین رسیده‌اند درخواست کرد تا توانمندی‌های خود را بیش از این به اثبات برسانند و نقش خویش را در بخش تولیدات علمی و براساس شاخص‌های مورد قبول جامعه جهانی ایفا کنند.

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش