همشهری آنلاین: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران روند درمان و چگونگی اعزام عباس کیارستمی را به فرانسه را تشریح کرد.

kiarostami

به گزارش ایسنا، دکتر رضا پایدار ضمن تشریح روند درمان عباس کیارستمی، درباره نحوه مراجعه این کارگردان کشورمان به بیمارستان برای دریافت خدمات درمانی و ضمن تسلیت درگذشت کیارستمی، گفت: در واقع ما با دستور وزیر بهداشت پیگیری درمان آقای کیارستمی را آغاز کردیم. وزیر بهداشت در نیمه شب 12 فروردین امسال به من ماموریت دادند تا روند درمان آقای کیارستمی را که از مدتی قبل آغاز شده بود پیگیری کنم. بنابراین من همان شب با مراجعه به بیمارستان "جم" تهران پرونده شان را بررسی کردم. البته تا روزی که در جریان بیماری‌شان قرار گرفتیم و این کار به من محول شد، آقای کیارستمی تحت چهار عمل جراحی قرار گرفته بود.

وی درباره بیماری کیارستمی، افزود: آقای کیارستمی به یک بیماری روده‌ای مبتلا بودند که توسط پزشک معتمد خودشان و در بیمارستانی که به انتخاب خودشان بود، کولونوسکوپی شدند. اگرچه اولین عمل جراحی وی به دلیل مشکل روده‌ای و برای پیشگیری از پیشروی سرطان بود، اما اعمال جراحی بعدی به دلیل ایجاد عارضه در جراحی اول و نیز التهاب کیسه صفرا انجام شد. بعد از این بود که در نیمه شب دوازدهم فروردین، دکتر جنتی، وزیر ارشاد وضعیت وخیم عباس کیارستمی را به اطلاع دکتر هاشمی می‌رساند و در پی آن ما با دستور وزیر بهداشت بر بالین آقای کیارستمی حاضر شدیم. البته در آن زمان بیمار در وضعیت بحرانی شوک قرار داشت و ما با سطح هوشیاری درجه 3 که کمترین سطح هوشیاری برای یک بیمار است، با وی مواجه شدیم. از طرفی عفونت منتشر در خون آقای کیارستمی و فشار خون پایین، او را به دستگاه ونتیلاتور و تنفس نیازمند کرده بود.

وزیر بهداشت در طول درمان کیارستمی در ایران شش بار به عیادتش رفت

پایدار با بیان اینکه با توجه به حساسیت موضوع، بازبینی روند درمان انجام و گزارش‌های لازم به وزیر بهداشت ارایه شد، ادامه داد: بر همین اساس با ماموریتی که آقای وزیر به من دادند طراحی ادامه روند درمان از همان شب آغاز شد. البته صبح روز 13 فروردین خود دکتر هاشمی نیز به اتفاق ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران به عیادت آقای کیارستمی آمدند و از نزدیک در جریان روند درمان وی قرار گرفتند. دکتر هاشمی بعد از اطلاع از وضعیت آقای کیارستمی روند درمان وی را به دقت تحت نظر داشت و در طول این مدت شش بار نیز به عیادت وی رفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: همچنین تیمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی برای این کار مامور شدند که این تیم متشکل از متخصص جراحی عمومی، فوق تخصص جراحی عروق، متخصص بیهوشی و فلوشیپ آی سی یو، فوق تخصص ریه و متخصص عفونی بود. همه اعضای تیم درمانی انتخاب شده از پزشکان صاحب نام کشور بودند که از آن جمله می توان دکتر فاضل، دکتر حریرچی و دکتر ظفرقندی را نام برد. در طول مدت درمان آقای کیارستمی در بیمارستان جم، تمام مسایل درمانی با این گروه چک می‌شد و دستورات پزشکی تحت نظارت همین تیم برای بیمار انجام می‌شد.

پایدار ادامه داد: خوشبختانه در آن مقطع با توجه به روند موفق درمان، به تدریج بیمار از دستگاه ونتیلاتور جدا شد و مصرف بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها به تدریج قطع شد؛ به تدریج غذای خوراکی برای وی شروع شد. پس از مدتی هم به بخش آمدند و در اواسط اردیبهشت ما توانستیم وی را از بیمارستان مرخص کنیم. آقای کیارستمی در این مدت بیش از 20 بار توسط بنده ویزیت شدند و روز قبل از ترخیص نیز دکتر هاشمی مجددا از او عیادت کردند و گزارش‌های لازم درباره ادامه روند درمان به آقای وزیر ارایه شد.

  • رفتن کیارستمی به خانه‌اش و...

وی در ادامه با بیان اینکه انتقال بیمار به منزل به معنی به پایان رسیدن دوره درمان نبود، اظهار کرد: بر این اساس آقای کیارستمی در منزل همچنان نیازمند دریافت داروهای خوراکی و وریدی بودند. بنابراین در منزل نیز علاوه بر نظارت پزشکان معالج‌شان، ما نیز این روند را پیگیری می‌کردیم. به طوری که خود دکتر هاشمی دو بار در منزل از آقای کیارستمی عیادت کردند. دکتر فاضل نیز در این مدت دو بار به عیادت او رفتند و خود من نیز تقریبا هفته‌ای یک بار (در 4 جلسه) بیمار را ملاقات کردم. در مجموع می‌توان گفت تیم پزشکی ما در مدت بیماری و حضور آقای کیارستمی در ایران، هیچ گاه از وضعیت درمان وی غافل نبود و به طوری که من به عنوان یکی از اعضای این تیم، 32 بار در مقاطع مختلف وی را ویزیت کردم.

  • کیارستمی مجددا به بیمارستان برگشت

پایدار در پاسخ به اینکه آیا آقای کیارستمی بعد از مدتی مجددا در بیمارستان بستری شدند، گفت: بله؛ وی در این مدت یک بار در بیمارستان آراد بستری شد و نفروستومی او تحت نظر متخصص کشیده شد. او یکبار نیز در اوایل تیرماه به دلیل بروز تب در بیمارستان بستری شد. بعد از بررسی مشخص شد که آبسه در کنار حالب بیمار ایجاد شده که تخلیه شد و تحت کنترل بود. پس از مدتی هم حال عمومی‌شان بهتر شد. در طول این مدت نیز هفت بار آقای کیارستمی را ویزیت کردم و تقریبا هر روز گزارشی از وضعیت وی برای وزیر بهداشت ارسال می‌شد.

  • وزیر بهداشت با اعزام کیارستمی به خارج کشور مخالف بود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره اعزام کیارستمی به خارج از کشور، گفت: ما با اعزام آقای کیارستمی به خارج کشور موافق نبودیم. چرا که تمام اقدامات لازم برای او در کشور انجام شده بود و این جابجایی لزومی نداشت، اما آقای کیارستمی با توجه به تمایل خود تصمیم به سفر خارج از کشور گرفتند و بر اساس منشور حقوق بیمار وی برای رفتن مختار بود، ما نیز به تصمیم او احترام گذاشتیم. پیش از سفر هم وزیر بهداشت مجددا از وی عیادت کردند و گفتگویی را نیز در همین مورد با هم انجام دادند؛ دکتر هاشمی به آقای کیارستمی گفتند که شخصا با این سفر مخالفند، اما اختیار تصمیم‌گیری در این موضوع را به خودشان دادند. ما در خصوص انتقال آقای کیارستمی با پسر وی نیز گفتگو کردیم، اما او به ما گفت که پدر برای انجام این سفر درمانی اصرار دارد.

پایدار افزود: اتفاقا در همان گفتگوی آخر، دکتر هاشمی برای رفاه حال آقای کیارستمی پیشنهاد کردند که با وجود اعتماد کامل به تیم درمانی کشور، به جای سفر آقای کیارستمی، امکان سفر هر پزشک مورد نظر وی به کشور وجود دارد. در همین رابطه پسر و چند نفر از دوستان وی، یک متخصص اورولوژی برای این کار معرفی کردند. وزارت بهداشت هم با توجه به اختیارات و امکانات خود مشغول فراهم کردن مقدمات سفر این متخصص به ایران بود که مطلع شدیم که آقای کیارستمی با یک فروند آمبولانس هوایی به فرانسه منتقل شدند.

وی ادامه داد: حال با توجه به اینکه آقای کیارستمی برای درمان به فرانسه مراجعه کرده بودند، تیم درمانی ایران نمی توانست در روند درمان وی دخالت داشته باشد؛ با این حال وزیر بهداشت شخصا در این مدت از طریق سفیر ایران در فرانسه و نیز برخی از دوستان سفارش های لازم را انجام دادند. همچنین دکتر هاشمی در این مدت با خانواده وی نیز در تماس بودند.

پایدار درباره آخرین وضعیت کیارستمی در ایران، اظهار کرد: در آخرین معاینات انجام شده قبل از سفر به فرانسه، آقای کیارستمی در وضعیت پایدار به سر می‌برد؛ حال عمومی‌شان هم خوب بود و هوشیاری کامل داشتند؛ البته همچنان آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کردند که برای درمان‌شان ضروری بود.

براساس گزارش وبدا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان درباره علت فوت آقای کیارستمی، گفت: آقای کیارستمی در فرانسه دچار خونریزی شدید مغزی شدند و به دلیل اینکه برای درمان از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌شده، امکان انجام عمل جراحی نیز وجود نداشته است و متاسفانه این هنرمند ارزشمند کشور فوت می‌کنند.

کد خبر 339196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha