همشهری آنلاین: دان روزگارد هنرمندی است که پس از سفرش به چین در سال ۲۰۱۴،‌ تحت تاثیر آلودگی هوا قرار گرفت و از تمامی آنچه نتوانست به دلیل آلودگی ببیند الهام گرفت تا بزرگترین سیستم تصفیه هوا را بسازد.

براساس گزارش CNN، روزگارد مي‌گويد زماني كه به چين سفر كرده بود، از پنجره اتاقش در طبقه 32 هتل هيچ چيز از شهر قابل مشاهده نبود زيرا كل شهر در زير لايه‌اي از دود پوشانده شده‌بود.

دوسال پس از آن سفر، وي قصد دارد با بزرگترين سيستم تصفيه هوا در جهان به چين بازگردد، برجي بدون دود كه مي‌تواند در پارك‌هاي شهرهاي بزرگ چين  حباب‌هايي از هواي پاك توليدكند، با اين اميد كه شهروندان چيني نسبت به خطرات آلودگي هوا هشيار شوند.

برج

اين برج اكنون به صورت آزمايشي در روتردام نصب شده، اما تاثيري شگفت‌انگيز بر محيط زيست اطرافش برجا گذاشته‌است. يكي از نشانه‌هاي جالب اين تاثيرگذاري علاقمندي خرگوش‌ها به محيط اطراف اين برج است. اين سازه با استفاده از فناوري يوني، ذرات كوچك و معلق آلودگي، PM2.5 و PM10 را جذب كرده و در ازاي آن هواي پاك را در محيط منتشر مي‌كند و در نتيجه هواي محيط اطراف خود را 75 درصد تميزتر از هواي بخش‌هاي ديگر مي‌سازد.

عملكرد اين برج به زبان ساده مانند ايجاد انرژي الكتريكي استاتيك در بادكنك‌هاي پلاستيكي است كه باعث مي‌شود ذرات مختلف به آن بچسبند. اين برج هفت متري نيز مي‌تواند هرساعت درحدود 30 هزار متر مكعب هوا را تميز كند، يعني مي‌تواند روزانه هواي يك محله كوچك را تميز كند،‌ درحالي‌كه ميزان برق مصرفي آن 1400 وات است.

قرار است اين برج در ماه سپتامبر به چين برسد و براي اولين‌بار در پكن نصب شود. اين تور تصفيه هوا كه با همكاري شركت روزگارد و وزارت محافظت از محيط‌زيست چين اجرا مي‌شود، براساس نتايج راي‌گيري عمومي آنلايني كه انجام خواهد گرفت در شهرهاي مختلف توقف خواهد‌كرد.

روزگارد تصميم دارد پس از چين برج را به سفر دوردنيا ببرد و درحال حاضر مكزيكوسيتي و هندوستان مقصد‌هاي بعدي درنظر گرفته شده‌اند. بيش از 80 درصد از ساكنان مناطق شهري در معرض هواي آلوده قرار دارند. با كاهش كيفيت هواي شهرها، خطر ابتلا به بيماري‌هايي از قبيل سكته مغزي، بيماري‌هاي قلبي، سرطان ريه و آسم افزايش خواهد‌يافت.

ذرات معلق PM2.5 و PM10 ذراتي خطرناك هستند كه بيش از ديگر ذرات معلق بر سلامت انسان‌ها اثرگذارند. ذره كوچكتر يعني PM2.5 به اندازه‌اي ريز است كه به راحتي مي‌تواند وارد خون و ريه‌ها شود.

روزگارد مي‌گويد از سرتاسر جهان درخواست‌هايي براي ساخت تعداد بيشتري از اين برج‌ها دريافت كرده‌است، اما واقعيت اين است كه برج‌ها راه‌حل قطعي براي رفع آلودگي هوا نيستند و وي با ساخت اين برج بيشتر قصد هشدار دادن به مردم كشورهاي مختلف را دارد.

اين برج تنها هوا را تميز نمي‌كند، بلكه روزگارد و تيمش از آلودگي‌هاي جمع‌آوري شده در اين برج براي ساخت زيورآلات استفاده مي‌كنند. وي با الهام از روند شكل‌گيري الماس‌ها در طبيعت آلودگي‌هاي جمع شده در برج‌ها را كه معمولا از جنس كربن هستند،‌ فشرده ساخته و سپس درون رزين قرار مي‌دهند.

کد خبر 338918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha