همشهری آنلاین: اقتصاد جهانی که با بحران جایگاهای بورس در تابستان امسال مواجه شد در سال دو هزار و هشت نیز رونق کافی نخواهد داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این جمله را خبرگزاری فرانسه در مطلبی به قلم دیوید دیودون نوشت. صندوق بین المللی پول که از 20 تا 22 اکتبر مجمع عمومی سالانه خود را برگزار می کند احتمالا روز چهارشنبه 17 اکتبر برابر با 25 مهر، ارقام مربوط به پیش بینی‌های خود را برای رشد اقتصاد به ویژه در آمریکا کاهش خواهد داد.

منابع آلمانی نزدیک به صندوق بین المللی پول در برلین اعلام کردند: براساس پیش بینی‌های این صندوق تولید ناخالص داخلی در جهان سال آینده تنها 4.8 درصد افزایش خواهد یافت و نه آنطور که در ماه ژوییه اعلام شده بود یعنی 5.2 درصد.

این صندوق پیش بینی کرده است رشد اقتصادی آمریکا در سال 2008 نیز تنها 1.9 درصد و در ناحیه یورو نیز 2.1 درصد خواهد بود.

مسعود احمد سخنگوی صندوق بین المللی پول در آغاز ماه سپتامبر پیش بینی کرده بود پیش بینی‌های مربوط به رشد اقتصادی جهان سال آینده باز هم کاهش خواهد یافت.

این صندوق 3 ماه پیش با انتشار پیش بینی‌های خود درباره رشد اقتصاد جهانی رشد اقتصاد در آمریکا را در سال 2007، 2 درصد و در سال 2008، 2.8 درصد اعلام کرده بود.

یش بینی‌های این صندوق برای ناحیه یورو نیز در سال 2007،  2.6 درصد و در سال 2008، 2.5 درصد اعلام شده بود.

از آن زمان به بعد بازارها با بحران گسترده وام‌های مسکن در آمریکا روبرو شد.
شاخص‌های بورس‌های جهانی به رغم دخالت‌های بانک‌های مرکزی به طور دائم بالا و پایین رفت و همچنان نیز این شاخص‌ها با هر رویداد اقتصادی در جهان دچار نوسان می شوند.

رودریگو راتو مدیرکل صندوق بین المللی پول، در مادرید گفت: خطرات مربوط به بحران مالی اکنون در مقایسه با 6 ماه پیش از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
وی در نشست مربوط به کشورهای آمریکای لاتین افزود: درصورتی که آشفتگی‌های بازار در آینده باز هم گسترش یابد تاثیر شدیدتری بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.

سیمون جوهانسون اقتصاددان صندوق بین المللی پول هم اعلام کرد: حوادث ماه‌های اوت و سپتامبر باید به منزله هشداری برای ما باشند.
وی در مصاحبه با مطبوعات گفت: هنگامی که طوفانی نزدیک می‌شود دیگر برای تهیه بیمه دیر شده است.

راتو که در پایان ماه اکتبر جای خود را به دومینیک اشتراوس خان فرانسوی می دهد افزود: برای اینکه میزان نقدینگی به سطح عادی خود در بازارهای مالی برسد چند ماه و شاید حتی تا سال آینده وقت لازم است که این امر بر روند رشد اقتصاد جهانی تاثیر خواهد گذاشت.

صندوق بین المللی پول اکنون پیش بینی می کند رشد تولید ناخالص داخلی در آلمان و فرانسه در سال 2008، 2 درصد رشد یابد. در حالی که پیش از این پیش بینی شده بود این رقم 2.4 درصد باشد.

پیش بینی می شود رشد اقتصادی در چین نیز 10 درصد باشد. این رقم نیز در مقایسه با آنچه در ماه ژوییه اعلام شده بود 5 دهم واحد کاهش نشان می دهد.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی خود را درباره ایتالیا کاهش خواهد داد و رشد اقتصادی این کشور را 1.3 درصد برای سال 2008 اعلام خواهد کرد. این صندوق پیش از این اعلام کرد رشد اقتصادی ایتالیا در سال  2008، 1.7 درصد باشد.

کد خبر 33876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز