یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

صدف کوه کن: مشکلات نظام سلامت، مختص به کشور ما نیست و پزشکان در هر کشوری با مشکلات خاصی روبه‌روهستند.

 این مشکل برای پزشکان اروپایی هم وجود دارد و به‌عنوان مثال در کشور بلژیک، دستمزدهای پایین پزشکان عمومی سبب شده تا این افراد بیشتر به سمت تخصص گرفتن گرایش پیدا کنند و همین موضوع نیز مسبب آن شده که کمبود پزشک خانوادگی در بلژیک به وجود آید.

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، تعداد پزشکان عمومی در بلژیک کم شده و به همین دلیل آمار پزشکان خانوادگی نیز کاهش یافته است.

 بر اساس آمارها، در سال گذشته تنها ۹۴ نفر از ۳۷۳ پزشکی که در بلژیک فارغ‌التحصیل شدند تصمیم گرفتند پزشک خانواده شوند و باقی آنها ترجیح دادند ادامه تحصیل داده و پزشک متخصص شوند؛ چرا که متخصصین در بلژیک مانند سایر کشورها درآمد و مزایای بیشتری دارند.

 البته مشکل اینجاست که بر اساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در دهه ۱۹۹۰ انجام شده، بلژیک سالانه به ۱۸۰ پزشک عمومی نیاز دارد. بر اساس همین برنامه‌ها این کشور سالانه به ۲۴۰ پزشک متخصص هم نیاز دارد. اما بر اساس آمار، سال گذشته تنها ۳۷۳ پزشک از دانشگاه‌های بلژیک فارغ‌التحصیل شدند که نزدیک به ۵۰ نفر کمتر از تعداد برنامه‌ریزی شده است.

 گفتنی است در بلژیک، پزشکان متخصص ۳ برابر بیشتر از پزشکان عمومی درآمد دارند و گذشته از آن ریزه کاریها و دردسرهای پزشکان خانوادگی را هم ندارند و درحالی که وزیر بهداشت بلژیک با افزودن دستمزد پزشکان عمومی و دادن امتیازهای گوناگون به آنها تلاش کرده است تا این شغل را جذاب و سودمند نشان دهد، ولی دانشجویان پزشکی همچنان ترجیح می‌دهند به درآمدهای بالاتر بیندیشند.

بر اساس یک نظرسنجی، پزشکان بلژیکی دوست دارند دستمزد خودشان را افزایش بدهند زیرا ساعت‌های کاری آنها زیاد و نامنظم بوده و ممکن است که در آینده نزدیک پزشکان دستمزد خود را برای معاینه در برخی ساعات روز افزایش بدهند.

این نظرسنجی به شکایت از پزشکان اشاره می‌کند که شمار زیادی از بیماران را پس از ساعت ۶ شب ویزیت می‌کنند و دیروقت به خانه بر می‌گردند. به نوشته مجله پزشکی هلندی زبان De Artsenkrant چاپ بلژیک، پزشکان در این کشور زمان کار مشخصی ندارند و ۲۵ درصد از بیماران خود را شب‌ها معاینه می‌کنند.

 به نوشته این مجله، آمار مزبور با سایر کشورهای اروپایی فرق زیادی دارد و به پزشکان بلژیکی فشار بیشتری وارد می‌شود. بر اساس همین گزارش، ۴۰ درصد از پزشکان گفته‌اند که افزایش دستمزدها روش خوبی برای جلب رضایت آنهاست تا با دلگرمی بیشتری به کار خود ادامه دهند. آنها همچنین معتقدند که فرهنگ‌سازی هم در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد.

 از سوی دیگر، شمار دانشجویانی که در سال اول پزشکی درس می‌خوانند هم امسال در بلژیک کم و بیش ۱۵ درصد کاهش داشته است. بر اساس گزارش‌ها، نام نویسی در تمامی دانشگاه‌های بلژیک در رشته‌های پزشکی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کم شده است.

در عوض، دانشجویان رشته‌های بیومدیکال در این کشور در حال افزایش هستند. علت هم این است که در نظام آموزشی بلژیک، دانش آموزانی که در کنکور پزشکی رد شده‌اند با شرکت در رشته‌های بیومدیکال پس از یک سال در لیست انتظار رشته پزشکی قرار می‌گیرند و درصورت خوش شانسی به رشته‌های پزشکی وارد می‌شوند.

کد خبر 33869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز