همشهری آنلاین: مطالعات دیرین اقلیم‌شناسی و زمین باستان‌شناسی در دشت پاسارگاد، براساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک هیات باستان‌شناسی ایران و فرانسه انجام شد.

Pasargad

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: براساس مطالعاتی که در دشت پاسارگاد در زمینه‌های مختلف مورفولوژی دشت و زیرساخت هیدرولیکی آن، زمین‌شناسی منطقه، وضعیت اولیه پوشش گیاهی در محوطه، کشاورزی باستان، شرایط آب و هوایی و غیره انجام شد وضعیت محیط زیست پاسارگادِ دوره هخامنشی مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، سرپرستی مشترک تیم ایران و فرانسه با سباستین گندت و کوروش محمدخانی است که گروه تحت سرپرستی آنها دارای تخصص‌های زمین باستان‌شناسی، متخصص هیدرولوژی، دیرین گیاه‌شناس و متخصص آنالیز گرده‌های گیاهان هستند که از مرکز خاورمیانه باستان دانشگاه لیون 2 فرانسه و مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه در این برنامه شرکت دارند.

فدایی افزود: با انجام این مطالعات ضمن ارایه تصویری از گذشته دشت پاسارگاد، نقشه زمین باستان‌شناسی محوطه با جزییات ژئومورفولوژی آن نیز تهیه خواهد شد.

به گفته وی، انجام این مطالعات چشم‌انداز درستی از ظرفیت‌های زیست محیطی منطقه برای الگوی شهری پاسارگاد در دوره باستان در اختیار می‌گذارد و بازسازی چشم‌انداز هخامنشی پاسارگاد و قلمرو آن را ممکن می‌کند.

فدایی افزود: این مطالعات در کنار اندازه‌گیری‌های ژئوفیزیکی که در فصل گذشته توسط هیات مشترک آغاز شد در ارایه شناخت امروزی و شفاف‌تر ما نسبت به شهر پاسارگاد و از جمله ارایه الگوی سکونت‌گاهی آن موثر خواهد بود.

براساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک هیات باستان‌شناسی ایران و فرانسه مطالعات دیرین اقلیم‌شناسی و زمین باستان‌شناسی در دشت پاسارگاد، به مدت 10 روز بطول انجامید.

کد خبر 338525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha