همشهری آنلاین: لاریجانی در رابطه با عملکرد قوه قضائیه گفت: در سال‌های اخیر بررسی بخشی از پرونده‌های مهم و پرسر و صدا در قوه قضاییه که در کشورهای درحال توسعه معمول نیست حکایت از تحقق قانون درکشور و یک قوه قضاییه مقتدر دارد.

لاریجانی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه که سه‌شنبه-8 تير- در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: ارزیابی ما این است که با همه مشکلات موجود در قوه قضاییه، این قوه مسیر تکاملی خود را طی میکند.

وی افزود: ما قضات با وجدانی داریم که با همه مشکلات بر کار خود تسلط دارند، قانون را اجرا می‌کنند و در مقابل فشارها ایستادگی می‌کنند، این سرمایه ارزشمندی است و باید در مقابل وجدان این قضات ارزشمند تعظیم کنیم و برای حفظ این سرمایه تدابیر لازم را به کار بگیریم.

رئیس مجلس ادامه داد:‌ برخی از حمایت‌هایی که در سال‌های اخیر از بودجه‌ی قوه قضاییه در مجلس صورت گرفته نیز با هدف صیانت از این سرمایه ارزشمند بود.

اهم اظهارات لاريجاني به اين شرح است:

  • (درباره‌ی موضوع برجام) نظام با چشم بینا این راه را انتخاب کرده ولی باید ببینیم غرب و آمریکا در این زمینه چه فکری دارند؟ به نظر می‌رسد در اجرای برجام نقاط ضعفی را به جا گذاشته‌اند که برخی از این‌ها به برچیدن تحریم‌ها به طور جامع مربوط است که ما به ویژه در بانک‌های بزرگ این نقص را می‌بینیم، یا در موضوع سرمایه گذاری علی الظاهر توصیه‌هایی می‌کنند اما در پشت صحنه اضطراب‌ها را تشدید می‌کنند که سرمایه گذاری صورت نگیرد.
  • آنها همزمان با توافق هسته‌ای عملیات دیگری را از نظر سیاسی سامان دادند که نفوذ نظامی‌شان را در منطقه بیشتر کنند و تسلط‌شان در کشورها را بیشتر نشان دهند.  آنها می‌گویند که نباید بگذاریم نفوذ ایران در منطقه گسترش یابد. لذا تدارکاتی دیدند  و نوعی از تحریم‌های دیگر را سامان دادند که باید به این رفتارها واکنش نشان داد.  آنها در واقع برای این امور در مقابل ایران طراحی دارند و باید این طراحی را شناخت.
  •  غربی‌ها دیپلماسی همراه با حضور نظامی در منطقه را دنبال می‌کنند و در طی ممانعت از نفوذ ایران در منطقه هستند. آنها از آتشی که بین ایران و عربستان بر پا کرده‌اند بدشان نمی‌آیند شاید علی الظاهر چیزهایی بگویند اما برای آنها بد نیست که این اختلاف ادامه یابد. ما با یک پدیده سیاسی نسبتا میان مدت مواجه هستیم و من این تحرکات را تاکتیکی و کوتاه مدت نمی بینم. بلکه ما با رفتارهای شیطنت آمیزی مواجهیم که نقطه‌ی اصلیشان فشار بر ایران است.
  •  سعودی‌ها به خاطر عدم توفیق در یمن و سوریه نوعی ناامیدی در رفتارهای دیپلماتیک خود پیدا کردند و لذا چاره‌ای جز خلق بحران در منطقه نمی‌بینند. آنها علاوه بر حمایت از تروریسم بحران‌هایی را برای کشورهای منطقه ایجاد می‌کنند و تجزیه در برخی کشورها را نیز دنبال می‌کنند که این حتما تاثیراتی در منطقه دارد اما سوال اینجاست که آیا مشکل جریان‌های تروریستی در کوتاه مدت علاج می‌شود؟
  • اخباری که به دست ما می‌رسد نشان می‌دهد آنها تلاش می‌کنند با نفوذ عناصر تروریستی به داخل کشور حتی در حد در  کردن یک ترقه بگویند در ایران مشکل امنیتی وجود دارد لذا فشارها را زیاد کرده‌اند و با برخی از این گروهک‌های بی آبرو و ضد انقلاب در منطقه شرق تماس داشتند و به آنها پول و امکانات دادند تا سر و صدا ایجاد کنند اما نتوانستند با این وجود تلاش آنها مخدوش کردن اقتدار کشور است و ما باید در قوه قضاییه و بخش‌های امنیتی توجه کنیم که دشمن اقتدار حکومت مرکزی را نشانه گرفته است. لذا اگر لازم است باید ساز و کارهای جدیدی در نظر بگیریم. اگر آنها به دنبال این هستند که اقتدار  کشور را مخدوش کنند ما سرمایه زیادی از قضات و بخش‌های امنیتی داریم که می‌توانیم شرایط جدیدی را ساماندهی کنیم.
  •  این میزان رشد نیاز به سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد. هم قوانین ما باید تسهیل کننده باشد و هم این که شرایط امنی داشته باشیم. در حال حاضر تسهیل فضای کسب و کار در شرایط فعلی کشور خیلی مطلوب نیست. البته بخش مهمی از این کار به عهده قوه مجریه است اما قوه قضاییه هم حتما باید به سرمایه گذاران اطمینان بدهد  زیرا کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند باید مراقب ضوابط متعدد در کشور باشد در حالی که کارهای دلالی خیلی سخت نیست. اما کسی که سرمایه خود را روی زمین می‌گذارد و کارخانه تاسیس می‌کند هم باید مالیات بدهد و هم زیر نظارت شدید است. لذا اگر قوه قضاییه به سرمایه گذاران اطمینان ندهد آنها ترجیح می‌دهند وارد نشوند چرا که زمینه‌های دیگر برای زندگی اقتصادی آنها ساده‌تر است. پس تولید کنندگان  باید در پوشش حمایتی قوه قضاییه قرار گیرد.
  • ما به صورت مبنایی تفاوت‌هایی با غرب در این زمینه داریم. ما یک کشور اسلامی هستیم که باید مسائل را بر اساس مبانی اسلامی سامان دهیم و آنها از این ابزار علیه ما استفاده می‌کنند. مثلا روی اعدام متمرکز می‌شوند در حالی که  95 درصد اعدام‌ها درایران مربوط به مواد مخدر و سرقت مسلحانه است. ما در این بخش به دیپلماسی قضایی مناسب نیاز داریم که پاسخ آنها داده شود.ما هزینه‌های سنگینی در ایران برای مبارزه با مواد مخدر پرداخت می‌کنیم که این مواد به کشورهای آنها ترانزیت نشود. نمی‌شود هم هزینه بدهیم و هم آنها فشار حقوق بشری به ما وارد کنند. پس باید تمهیدی در این زمینه بیاندیشیم.
  • قوه قضاییه در 37 سال بعد از انقلاب از نقاط برجسته‌ای برخوردار است و این به همت قضات ارزشمند و با وجدانی است که در این قوه مشغول به کار هستند. در سالهای اخیر بررسی بخشی از پرونده‌های مهم و پرسر و صدا در قوه قضاییه که در کشورهای درحال توسعه معمول نیست حکایت از تحقق قانون درکشور و یک قوه قضاییه مقتدر دارد و اطلاعاتی که از طریق دستگاه‌های نظارتی در مجلس به ما رسیده حکایت از این دارد که قوه قضاییه در حال طی مسیر تکاملی مثبت است.
کد خبر 338440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha