فاجعه تصادف اتوبوس سربازان نیروی زمینی ارتش آنقدر تکان‌دهنده بود که باعث ایجاد موج گسترده خبری و البته عاطفی در جامعه شود.

امیر پوردستان

جان باختن 13سرباز كه پس از 2‌ماه دوري از خانواده قرار بود به خانه برگردند علاوه بر ناراحتي مردم، باعث نگراني آنها در مورد خودشان شد.اينكه در خانواده‌اي سربازي هست يا اينكه قرار است روزي كسي از آن خانواده به سربازي برود، اين تصادف را در حد يك موضوع ملي پر رنگ كرد.امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو‌ با همشهري به سؤال‌هاي صريح دراين باره پاسخ‌هاي صادقانه داده است.

  • شما به سربازهاي آسيب‌ديده سر زديد؟ اوضاع چطور است؟

‌به‌عنوان پدر خانواده نيروي زميني خودم را عزادار مي‌دانستم. تعدادي از فرزندان من در اين حادثه جان باخته و خانواده آنها داغدار بودند. وظيفه خودم مي‌دانستم كه در نخستين فرصت به خانواده آنها سر بزنم و ضمن عرض تسليت موضوع را شخصا و مستقيم پيگيري كنم. به‌خصوص اينكه مي‌خواستم‌ روند درمان و رسيدگي به بازماندگان را از نزديك كنترل كنم. صبح جمعه گذشته جلسه‌اي را با ستاد كل نيروهاي مسلح و تعدادي از نظاميان منطقه داشتيم. تصميم‌گيري‌هاي مناسبي انجام شد كه حالا توضيح خواهم داد. همچنين در مراسم خاكسپاري يكي از اين سربازان و ترحيم يكي ديگر از اين عزيزان حضور داشتم. همچنين با تعدادي از مسئولان استاني و پزشكان متخصصي كه همراه خودم از تهران برده بودم، به ملاقات سربازان مجروح رفتيم.

  • حال‌شان چطور بود؟

15نفر از اين سربازان عزيز دچار شكستگي بودند كه در بخش بستري بودند و بقيه آنها هم كه شرايط سخت تري داشتند در بخش‌هاي ويژه بستري بودند. الحمدلله وضعيت آنها بهتر بود و خوشبختانه بايد بگويم روند درمان بسيار خوب پيگيري مي‌شود.

  • اين موضوع الان مورد توجه مردم است اما خب ممكن است مانند خيلي از خبرها آرام آرام فراموش شود.ما نگران‌ فراموشي اين موضوع در مجموعه ارتش هستيم...

من اين موضوع را هم به سربازان مصدوم، هم به خانواده آنها و هم به خانواده متوفيان عرض كردم كه تا زمان بازيابي سلامت كامل اين افراد و پيگيري نهايي ماجرا، ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروي‌زميني پيگير اين ماجرا خواهد بود. در همان جلسه‌اي كه روز جمعه داشتيم بنده با نماينده بيمه ايران ملاقات و اعلام كردم كه عليه تعاوني 4 اعلام شكايت شده است. ايشان هم تأكيد كرد بيمه ايران متعهد به تأمين همه هزينه‌هاي اين افراد است. ما هم به‌عنوان وكيل سربازان و وكيل اين خانواده در مرحله اول حق و حقوق اين سربازان را از بيمه ايران دريافت مي‌كنيم تا مراحل درمان‌شان به‌خوبي طي شود.

  • ديه سربازان كشته‌شده چطور؟

بيمه ايران متعهد شده بابت هر كدام از اين افراد 190ميليون تومان پرداخت كند. براي آسيب‌ديدگان هم متناسب با درصد آسيب ديدگي به نسبت همين 190ميليون تومان پول پرداخت خواهد شد. علاوه بر اين بيمه كوثر مربوط به وزارت دفاع متناسب با درصد حقوق سربازان مبالغي را پرداخت خواهد كرد. همچنين بيمه صبا متعلق به ارتش جمهوري اسلامي ايران تا سقف 30ميليون تومان به اين افراد خسارت پرداخت خواهد كرد؛ ضمن اينكه اگر اين افراد دچار ازكارافتادگي بشوند، تا پايان عمر مستمري‌بگير خواهند بود. مي‌خواهم به ملت شريف ايران اين قول را بدهم كه نهايت تلاش‌مان را براي حفظ حقوق اين افراد انجام خواهيم داد. علاوه بر اين، اين افراد در كميسيون‌ها و شورا‌هاي پزشكي شركت مي‌كنند و حتما تعدادي از آنها معاف خواهند شد. تعدادي از اين سرباز‌ها هم درصد خواهند گرفت و ادامه خدمت‌شان آسان‌تر خواهد شد به اين ترتيب در مناطق مورد نظر خودشان ادامه خدمت خواهند داد.

  • خب، چرا همه آنها را معاف نمي‌كنيد؟

دقت بفرماييد كه اعلام معافيت از خدمت سربازي شرايط و ضوابط مشخصي دارد و نمي‌توان تصميم غيرقانوني گرفت. من به خانواده‌هاي اين عزيزان عرض كرده‌ام كه فرزندان‌شان بايد در كميسيون‌هاي پزشكي و تخصصي شركت كنند. حتما كسي كه فقط شكستگي دست و پا دارد نمي‌تواند از خدمت معاف شود.اما از رزم معاف است.با اين حال حتما حداكثر همكاري و انعطاف در مورد اين افراد اعمال خواهد شد.

  • بالاخره جان باختگان اين حادثه شهيد محسوب مي‌شوند يا خير؟

يكي از مواردي كه من تا‌كنون پيگيري كرده‌ام همين مورد بوده است اما قانون اين اجازه را به ما نمي‌دهد. با اين حال براساس كميسيون ماده120 اين افراد را شامل فوت در حال انجام وظيفه مي‌داند كه از تنوع فوت درجه3 است و باعث ارائه تسهيلاتي مي‌شود.

  • چرا شما اين سرباز‌ها را با اتوبوس‌هاي خودتان و مسئوليت خودتان جابه‌جا نكرديد؟

توجه داشته باشيد كه 7مركز آموزشي در كشور داريم و هر دو‌ماه بين 7 تا 15هزار مشمول را با 300 تا 350 اتوبوس به مراكز آموزش ‌ما‌ تحويل مي‌دهد. ما هم بعد از 2ماه رزم مقدماتي اين سربازان، بايد آنها را به مرخصي بفرستيم. روش جاري اين است كه پس از اين مدت سرباز بايد برگه مرخصي خودش را دريافت كند و به مرخصي برود.‌ چون در برخي شهر‌ها تعداد سربازها زياد و زيرساخت شبكه حمل‌ونقل ضعيف است، ما قرارداد‌هايي با تعاوني‌هاي رسمي كشور امضا مي‌كنيم كه اين كار آسان‌تر شود. ما اجازه نداريم با اتوبوس‌هاي خودمان سرباز‌ها را جابه‌جا كنيم و حتما ملزم به استفاده از ناوگان رسمي حمل‌ونقل هستيم. همين شركت از قبل از انقلاب طرف قرارداد ارتش بوده است و الان هم ما با شركت تعاوني شماره4 ميهن‌تور قرارداد داريم و هر دوره بين 30 تا 50 اتوبوس مي‌گيريم. ضمن اينكه اصولا اين حجم اتوبوس را در اختيار هم نداريم؛ چرا كه جابه‌جايي همه سربازان در پايان هر دوره آموزش رزم ما نياز به 300دستگاه اتوبوس دارد.

  • با وجود همه اينها، آيا مي‌توان اميدوار بود اين حادثه درس‌هايي براي آينده داشته باشد؟

قبل از پاسخ به اين سؤال به اين نكته اشاره كنم كه اين حادثه واقعا نادر بود. ما هزاران نفر را براي مانور‌ها و كارهاي ديگر جابه‌جا مي‌كنيم و اگر راننده غفلت نمي‌كرد اين حادثه هم عمق كمتري مي‌داشت. البته مجموعه نيروي زميني ارتش خودش را در اين حادثه در كنار افراد ديگري مسئول مي‌داند.ما بعد از اين حادثه موضوع را آسيب‌شناسي كرديم و همچنان موضوع را بررسي مي‌كنيم. در يك مورد تصميم گرفتيم پس از اين با هر اتوبوس يك نيروي رسمي و كادر با سربازان اعزام كنيم.چون تا‌كنون يك سرباز ارشد مجموعه آنها را همراهي مي‌كرده، كه شايد در همين حادثه اگر از يك نيروي رسمي استفاده كرده بوديم، راننده اتوبوس جرأت نمي‌كرد چنين تخلف‌هايي را انجام دهد. چنانچه سرباز ارشد اعتراض كرده بود اما راننده توجهي نداشته است. بنابراين بعد از اين حتما نيروي كادر اعزام خواهيم كرد.علاوه بر اين تكيه مان به اتوبوس‌ها را كمتر خواهيم كرد و ان‌شاءالله بيشتر از گذشته سراغ ناوگان ريلي خواهيم رفت.

  • آيا قبول داريد كه همين حالا هم در برخي پادگان‌ها رفتار با سرباز‌ها، رفتار درستي نيست؟

بحث تكريم سربازان يكي از دغدغه‌هاي مهم رهبر معظم انقلاب است. اينجانب توفيق چندين ديدار خصوصي با ايشان را داشته‌ام و مرتبه‌اي نبوده كه ايشان به‌عنوان فرمانده كل قوا بر اهميت توجه به سربازان تأكيد نكرده باشند.تكريم سربازان سال‌هاست در دستور كار نيروي‌هاي نظامي است. الحمدلله الان آمار ضرب‌وشتم و توهين به‌اندازه چشمگيري كاهش يافته است. من حتي در گزارش به رهبر انقلاب هم عرض كردم كه منكر وجود تخلفاتي نيستم اما اطمينان دادم اين كار‌ها توسط كادر رسمي نيست و شايد توسط سربازهاي ارشد باشد كه اين موضوع هم در حال پيگيري است. تا‌كنون چندين مورد از افرادي با درجات بالا را به دادگاه معرفي كرده‌ايم. اينكه الان مثلا كسي براي امور شخصي خودش از سربازان استفاده كند شايد وجود داشته باشد اما حتما ممنوع است و من شخصا از هيچ اجحافي در حق سربازان گذشت نمي‌كنم.مجموعه ارتش هم به‌سختي با اين تخلفات برخورد مي‌كند.

کد خبر 338230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha