شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

حتی حمایت ستاره‌هایی چون کایرا نایتلی، چیوتل اجیوفور، هلنا بونهم کارتر، دنی بویل و مایک لی از رأی به باقی ماندن در اتحادیه اروپا هم نتوانست مردم بریتانیا را متقاعد کند و ۵۲درصد آنها موافقت خود را با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام کردند.

آلفونسو کوارون، فیلمساز مکزیکی-

به گزارش همشهري، صنعت فيلمسازي بريتانيا كه در سال‌هاي اخير تلاش كرده بود به جايگاه گذشته خود بازگردد و به تازگي جايزه نخل طلايي جشنواره فيلم كن را هم با «من، دانيل بليك» كن لوچ برده بود، پس از خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا آينده‌اي تاريك و پرغبار پيش روي خود مي‌بيند. حالا به‌نظر مي‌رسد اين ستاره‌هاي سينما هستند كه بيش از همه گروه‌هاي ديگر از اين تصميم مردم ضرر مي‌كنند.

اظهارنظر درباره ميزان تأثير رأي مردم بريتانيا به خروج از اتحاديه اروپا بر صنعت فيلمسازي اين كشور هنوز زود است. با وجود اين، مي‌توان مرگ قطعي توليد مشترك را يكي از عوارض اين تصميم شگفت‌انگيز دانست. سينماي بريتانيا كه در هزاره سوم بيش از هميشه به پول‌هاي رسيده از ديگر كشورهاي اروپايي دل خوش كرده بود، حالا بايد روي پاي خود بايستد و اين يعني تعداد فيلم‌هاي مستقل اين كشور كمتر از هميشه مي‌شود.

  • قطع شدن كمك مالي

برنامه رسانه‌اي اتحاديه اروپا بين سال‌هاي 2007تا 2015رقمي معادل 130ميليون يورو به صنعت فيلمسازي بريتانيا كمك كرده بود كه اين مبلغ در حوزه‌هايي چون توليد فيلم، حمايت از شركت‌هاي پخش و برپايي جشنواره‌ها هزينه مي‌شد. با قطع‌شدن كمك مالي برنامه رسانه‌اي اتحاديه اروپا، صدها شركت و مؤسسه درگير در كار توليد و پخش ديگر بودجه‌اي براي فعاليت ندارند و بعيد است كمك مالي دولت شامل حال آنها شود.

  • كاهش توليد مشترك

حتي پيش از اعلام نتيجه همه‌پرسي اخير هم، يافتن شركاي ثروتمند اروپايي براي سرمايه‌گذاري در فيلم‌هاي بريتانيايي كاري سخت به‌نظر مي‌رسيد. حالا كه بريتانيا رسما از اتحاديه اروپا خارج شده، ورود و خروج يورو از كشورهاي قدرتمندي چون آلمان به اين كشور سخت‌تر از گذشته مي‌شود و با كاهش چشمگير ارزش پوند استرلينگ، بعيد است شركت‌هاي خارجي به اين سادگي‌ها راضي به مشاركت با طرف‌هاي بريتانيايي شوند.

  • ناپديد شدن فيلم‌هاي اروپايي

با اينكه هنوز هم مي‌توان منتظر اكران فيلم‌هاي مهم اروپايي و آمريكايي در سينماهاي بريتانيا بود اما بي‌ترديد نخستين قرباني خروج اين كشور از اتحاديه اروپا، حذف مطلق فيلم‌هاي مستقل از چرخه اكران خواهد بود. شركت‌هاي پخش بين‌المللي كه با يورو و دلار با بريتانيا معامله مي‌كردند، يا بايد زير چرخ هزينه بيشتر له شوند يا قيد اكران فيلم‌هاي ارزان‌تر را بزنند؛ اتفاقي كه تا پيش از اين با حمايت اتحاديه اروپا به راحتي مي‌افتاد.

  • ناپديد شدن فيلم‌هاي بريتانيايي

تا نيمه اول سال 2016بيش از نيمي از فيلم‌هاي بريتانيايي به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا صادر مي‌شد و سود اين فيلم‌ها به صنعت فيلمسازي و شركت‌هاي بريتانيايي مي‌رسيد. حالا كه راه براي حضور فيلم‌هاي خارجي در سينماهاي بريتانيا بسته شده، عكس اين ماجرا هم صادق است و از آنجا كه فيلم‌هاي بريتانيايي جزو سهميه خارجي محسوب مي‌شوند، شركت‌هاي پخش فعال در اتحاديه اروپا ترجيح مي‌دهند عطاي ماليات مربوط به محصولات خارجي را به لقاي پخش فيلم‌هاي بريتانيايي ببخشند.

  • بازگشت به 4دهه پيش

اوايل دهه 70يكي از غمبارترين دوران صنعت سينماي بريتانيا بود؛ با اوج گرفتن تلويزيون در جهان و كاهش چشمگير حمايت استوديوهاي هاليوودي، فيلمسازي در بريتانيا به يك پروژه شكست‌خورده تبديل شد و نتيجه آن، خشك شدن چشمه تماشاگران بود. با وجود تلاش‌هاي جسته و گريخته شركت‌هاي مستقل ازجمله گلدكرست براي دميدن روح تازه به سينماي بريتانيا، حدود 2دهه طول كشيد تا شركت‌هاي توليد دوباره رونق بگيرند و بريتانيا به سطح اول سينماي اروپا بازگردد. حالا كه مردم به خروج از اتحاديه اروپا رأي داده‌اند، چشم‌انداز بازگشت به اوايل دهه 1970دور از دسترس نيست!

کد خبر 338183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha