نخستین قرار شاعرانه اهالی شعر و ادب با رهبر فرزانه انقلاب در غیاب زنده‌یاد حمید سبزواری، به سنت هر سال در شب میلاد کریم اهل‌بیت (ع) برگزار شد و با گرامیداشت یاد یار باوفای انقلاب، شعرخوانی ۲۳چهره جوان و پیشکسوت و تذکرهای جدی رهبری به متولیان فضای فرهنگی همراه بود.

دانیال فرخ، هنرمند جوان تابلوی نقاشی حاج احمد متوسلیان را  به رهبر انقلاب تقدیم کرد.

به گزارش همشهري، شامگاه دوشنبه در شب ميلاد حضرت امام حسن مجتبي(ع) به سنت هر سال جمعي از اهالي فرهنگ، شعر و ادب فارسي از ايران و كشورهاي پاكستان، هندوستان و افغانستان با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب ديدار كردند. ۲۳ نفر اشعار خود را خواندند، نماز جماعت مغرب و عشا به امامت رهبر انقلاب اقامه شد و مهمانان با حضور سر سفره افطار، همراه رهبري روزه خود را باز كردند. در ادامه نوبت به سخنان رهبر معظم انقلاب در باب مسائل مختلف روز به‌ويژه در حوزه فرهنگ و هنر، ادبيات و شعر رسيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، شاعران را سرمايه‌ها و ذخاير ارزشمند ايران خواندند و با تأكيد بر لزوم «زنده، بهنگام و موضع‌دار بودن شعر درباره مسائل اصلي و نيازهاي كشور»، خاطرنشان كردند: «امروز جنگي ديگر از نوع نرم و مبارزه‌اي سياسي و فرهنگي در جريان است و در اين مصاف، شعر بايد به‌عنوان ابزاري مؤثر به مسئوليت خود عمل كند.»

  • گراميداشت ياد شاعر فقيد

رهبر انقلاب با گراميداشت ياد مرحوم سبزواري، قريحه‌‌ سرشار و تسلط بر انواع شعر و دايره‌ وسيع واژگان را از امتيازهاي آن شاعر ارجمند برشمردند و افزودند: «ويژگي بي‌نظير مرحوم سبزواري، سرودهاي تأثيرگذار، باكيفيت و به‌روز بود. سرود مؤثرترين نوع شعر و سرعت و فراگيري عمومي آن از همه انواع شعر بيشتر است. سرود مانند هواي تازه و بهاري در جامعه نفوذ مي‌كند؛ بنابراين بايد با توليد سرودهاي خوب و ترويج مناسب آنها، كمبود موجود در اين عرصه را برطرف كرد.»

  • كم‌كاري در حوزه شعر

آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين جايگاه و مسئوليت شعر، شاعران را جزو عزيزترين و فاخرترين سرمايه‌ها دانسته و افزودند: «اين سرمايه بايد در بزنگاه‌ها و مقاطعي كه كشور در مسائل سياسي، فرهنگي، ارتباطات مردمي و پيوندهاي اجتماعي و مواجهه با دشمنان خارجي نياز به كمك دارد، به ميدان بيايد و نيازها را پاسخ دهد. شعر بايد زنده و نسبت به مسائل جاري و نيازهاي كشور موضع داشته باشد.» رهبر انقلاب با تأكيد بر لزوم ترويج اشعار و سرودهاي زنده و موضع‌دار در سطح وسيع افزودند:

«امروز نسبت به گذشته اشعار زنده و برجسته درباره‌ فلسطين، يمن، بحرين، دفاع‌مقدس، شهداي غواص، شهداي مدافع حرم يا مظلوميت مجاهداني چون شيخ زكزاكي مظلوم، شجاع و مصمم نيجريه گفته مي‌شود اما متأسفانه اين شعرهاي مؤثر و روحيه‌بخش، خوب ترويج و منعكس نمي‌شود و در اين زمينه كوتاهي و كم‌كاري وجود دارد.» رهبري «بيان خيانت‌هاي آمريكايي‌ها در قضيه برجام» را ديگر عرصه ممكن براي سرودن شعر زنده خواندند و گفتند: «علاوه بر سياسيون، هنرمندان به‌ويژه شاعران بايد اين واقعيت‌ها را به مردم منتقل كنند.» ايشان با انتقاد از برخي اقدام‌هاي غلط در تجليل هنرمندان بدون اعتقاد و ولنگار، افزودند: «متأسفانه گاهي از فردي كه ذره‌اي گرايش به مفاهيم اسلام و انقلاب نشان نداده تجليل مي‌شود اما به هنرمندي كه عمر و سرمايه‌ هنري خود را در راه اسلام و انقلاب گذرانده، توجه نمي‌شود.»

  • لزوم تقويت مراكز ادبي

توصيه بعدي رهبر انقلاب «استفاده از فرصت اقبال و توجه مردم و جوانان به اشعار پركاربرد نظير نوحه و اشعار مرثيه» بود. ايشان با اشاره به نمونه‌هايي از نوحه‌هاي پرمضمون و شورانگيز دوران مبارزه عليه رژيم طاغوت و دوران دفاع‌مقدس، گفتند: «البته ميدان و نوع جنگ امروز با دوران مبارزه و سال‌هاي اول انقلاب، متفاوت است و ما اكنون در ميدان جنگ نرم و جنگ سياسي، فرهنگي، امنيتي و مقابله با نفوذ قرار داريم و يكي از ابزارهاي اصلي و مؤثر در اين مبارزه، شعر است. لازم است براي ارتقاي شعر و تربيت شاعران، مجموعه‌هاي مردمي و فني چون شهرستان ادب تقويت و حمايت شوند.»

کد خبر 337830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha