مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ضرب‌المثل به دوستانتان نزدیک شوید،‌به دشمنانتان نزدیک‌تر، شاید به این دلیل گفته می‌شود که موجودات خائنی ماننده پروانه‌های متالمارک در طبیعت وجود دارند.

براساس گزارش نيوساينتيست، اين پروانه‌ها در دوراني كه كرم هستند با مورچه‌ها همكاري كرده و از آنها بهره‌برداري مي‌كنند اما به محض اينكه به پروانه تبديل مي‌شوند، به همكاران سابقشان خيانت مي‌كنند.

اين پروانه‌ها در دوراني كه كرم هستند، با دادن هدايايي مانند شهد‌هاي شيرين توجه مورچه‌هاي محلي از جمله مورچه‌هاي گونه Ectatomma tuberculatum را به خود جلب مي‌كنند،‌و در نتيجه اين مورچه‌ها كه در شرايط عادي مي‌توانند پيله پروانه يا پروانه نوجوان را بخورند، از آن در برابر ديگر شكارچيان محافظت مي‌كنند.

اما اين رابطه دوستانه براي ابد دوام نمي‌آورد. به گفته محققان دانشگاه تگزاس زماني كه اين كرم‌ها به پروانه تبديل مي‌شود، به نگهبانان سابق خود حمله كرده و ذخائر شهد‌ آنها را غارت مي‌كنند. اين شهد‌ها توسط اندام‌هايي واقع در نوك شاخه‌هاي جوان بامبو ايجاد مي‌شوند و مورچه‌ها با استفاده از اندام‌هاي دهاني خود جريان شهد را در اين بخش از گياه بهبود مي‌بخشند و مانع از خشك شدن آنها مي‌شوند. از آنجايي كه اين شهد‌ها اصلي‌ترين منبع غذايي مورچه‌ها به شمار مي‌رود،‌مورچه‌ها به شدت از آن دفاع مي‌كنند.

كرم‌ها پس از تبديل شدن به پروانه سراغ اين منابع شهد رفته و در برابر چشمان مورچه‌ها مستقيم از آن مي‌نوشند. مورچه‌ها پس از چندين‌بار تلاش براي جلوگيري از اين كار تسليم شده و منتظر مي‌شوند تا نوبت آنها برسد. از آنجايي كه گياه بامبو از رشد سريعي برخوردار است و پروانه‌ها تنها روي شاخه‌هاي جوان تخم‌گذاري مي‌كنند،‌به نظر نمي‌آيد اين رابطه دوستي براي مورچه‌ها رابطه‌اي سالم و مفيد باشد.

دانشمندان معتقدند از آنجايي كه پروانه‌هاي جوان هنوز بوي پيله‌اي را مي‌دهند كه از آن خارج شده‌اند،‌مورچه‌ها همچنان به محافظت از آنها ادامه مي‌دهند با اين خيال كه هنوز قرار است هدايايي شيرين از پروانه‌ها دريافت كنند. دانشمندان مشاهده كرده‌اند برخي از مورچه‌ها با شاخك‌هايشان به پشت پروانه‌ها مي‌زنند، يعني همان رفتاري كه از آن براي ترشح شهد شيرين از پيله پروانه‌ها استفاده مي‌كنند.

اما در نهايت اين مورچه‌ها با دستهايي خالي تنها باقي مي‌مانند زيرا پروانه‌ها هرگز بابت خدماتي كه دريافت كرده‌اند هزينه‌اي پرداخت نمي‌كنند. پروانه‌ها با تقليد الگوي بدن مورچه‌ها روي بال‌هايشان، خود را به شكل مورچه‌ها درمي‌آورند تا در حين نوشيدن از منبع غذايي مورچه‌ها مورد حمله شكارچيان قرار نگيرند، زيرا مورچه‌ها غذاهاي خوشمزه‌اي نيستند و از دفاع شيميايي برخوردارند.

کد خبر 337554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha