همشهری آنلاین: موسسه مطالعات روزنامه‌نگاری رویترز در جدید‌ترین گزارش خود اعلام کرد شبکه‌های اجتماعی به اصلی‌ترین منبع دستیابی به اخبار در میان جوانان تبدیل شده‌ و جایگاه تلویزیون را از آن خود ساخته‌است.

براساس گزارش BBc، در ميان گروه داوطلبان 18 تا 24 ساله، 28 درصد شبكه‌هاي اجتماعي را به عنوان منبع اصلي دسترسي به اخبار اعلام كرده‌اند درحالي كه تنها 24 درصد تلويزيون را به عنوان منبع دسترسي به خبرهاي روز معرفي كرده‌اند. اين پژوهش همچنين نشان مي‌دهد 51 درصد از افراد آنلاين از شبكه‌هاي اجتماعي به عنوان منبع خبري استفاده مي‌كنند.

با توجه به اين روند و همچنين افزايش ميزان استفاده از گوشي‌هاي موبايل براي دسترسي به اخبار به نظر مي‌آيد مدل‌هاي تجاري سنتي درحال تضعيف شدن هستند. اين گزارش كه براي پنجمين سال متوالي منتشر شده‌است، براساس نظر‌سنجي YouGov از بيش از 50 هزار نفر از 26 كشور جهان گردآوري شده‌است.

در اين گزارش آمده‌است كه موج دوم اختلال، سازمان‌هاي خبري در سرتاسر جهان را مورد اصابت خود قرار داده‌است كه از عواقب بالقوه‌اي هم براي انتشار دهندگان و هم براي آينده توليد خبر در پي خواهد‌داشت. براساس اين گزارش شبكه‌هايي مانند فيس‌بوك و ديگر رسانه‌هاي اجتماعي به فراتر از مكاني براي كشف اخبار رفته‌اند و به مكاني براي مصرف كردن خبر تبديل شده‌اند. از ديگر كشفيات اين گزارش محبوبيت ويژه شبكه‌هاي اجتماعي ميان زنان و جوانان است.

در اين ميان كاهش فروش روزنامه‌هاي كاغذي و چاپي همچنان ادامه دارد و از سويي ديگر مصرف‌كنندگان ميلي به پرداخت پول بيشتر براي استفاده از محتواي آنلاين اخبار ندارند.

براساس گزارش جديد، فيس‌بوك رايج‌ترين منبع خبري است كه 44 درصد از افراد مورد بررسي از اين شبكه براي تماشاي خبر، اشتراك‌گذاري خبر و اظهارنظر درباره اخبار روز جهان استفاده مي‌كنند. پس از فيس‌بوك، يوتيوب با 19 درصد رتبه دوم را از آن خود ساخته و توئيتر با سهمي 10 درصدي در رتبه سوم قرار گرفته‌است. 

براساس اين گزارش، مصرف‌كنندگان مايلند اخباري كه مي‌خوانند براساس الگوريتمي خاص انتخاب و دستچين شده‌باشد، 36 درصد علاقمندند اخبار براساس آنچه پيش از اين خوانده‌اند انتخاب شود و 22 درصد مي‌خواهند اخبار براساس آنچه دوستانشان مي‌خوانند نمايش داده شوند.

در اين ميان 30 درصد از افراد مايلند ديدگاه حرفه‌اي و انساني دبيران و روزنامه‌نگاران در انتخاب خبري كه مطالعه مي‌كنند دخيل باشد، زيرا نگران ايجاد حباب‌هاي خبري هستند، پديده‌اي كه باعث مي‌شود تنها خبرهايي خوانده شوند كه با تفكر و گرايش خواننده همخواني و مطابقت دارند،‌به اين شكل خواننده ايده‌هاي كليدي و ديدگاه‌هاي چالشي را از دست خواهد داد.

از ديگر تغييراتي كه در اين گزارش به آن اشاره شده،‌افزايش ميزان استفاده از اسمارت‌فون‌ها در دسترسي به اخبار است. بيشتر افرادي كه مورد سوال قرار گرفته‌اند، مي‌گويند از اسمارت‌فون‌هايشان براي دسترسي به اخبار استفاده مي‌كنند كه بيشترين ميزان اين نوع دسترسي در سوئد است: 69 درصد از سوئدي‌ها براي خواندن اخبار از اسمارت‌فون‌هايشان استفاده مي‌كنند. كره جنوبي با 66 درصد رتبه دوم و سوئيس با 61 درصد رتبه سوم را دارد. علاوه براين افراد بيشتر از آنجه مستقيم به وب‌سايت‌هاي خبري يا اپليكيشن‌هاي آنها مراجعه كنند، به شبكه‌هاي اجتماعي رجوع مي‌كنند.

از سويي ديگر، گزارش نشان مي‌دهد افرادي كه شبكه‌هاي اجتماعي را به عنوان منبع دسترسي به اخبار برمي‌گزينند،‌ كمتر از نيمي از دفعات به برند اصلي خبري كه در پس انتشار محتواي شبكه اجتماعي قرار دارد توجه نشان مي‌دهند،‌موضوعي كه مي‌تواند براي رسانه‌هاي سنتي نگران‌كننده باشد زيرا اين رسانه‌ها از قدرت ناديده گرفتن شبكه‌هاي اجتماعي برخوردار نيستند،‌ به ويژه اگر بخواهند زنان و جوانان را در ميان مخاطبان خود بگنجانند.

کد خبر 337157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha