سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

رکود در واحدهای تولیدی به غیر از کارفرمایان برای کارگران نیز دردسرساز شده است.

صنعت

كاهش ظرفيت توليد موجب تعويق در پرداخت دستمزد كارگران در برخي از اين واحدها شده است. انتشار نامه‌هاي استمدادطلبانه گروه‌هاي كارگري نشان مي‌دهد كه مشكلات واحدهاي توليدي اثري مستقيم در زندگي كارگران داشته است. روز گذشته سخنگوي دولت نيز از ركود در واحدهاي توليدي و تلاش براي رفع آن سخن گفت.

محمدباقر نوبخت در نشست خبري گفت: بيش از 4هزار واحد توليدي راكد شده‌اند و سياست ما فعال‌سازي‌ اين واحدهاست. دولت در حال فعال كردن 7هزار و 500واحد صنعتي است. محمدباقر نوبخت درباره تعطيلي كارخانه لوازم خانگي ارج توضيح داد:‌ كارخانه ارج مربوط به بانك ملي است و مي‌تواند به سهم خود از تسهيلات 16هزار ميليارد توماني براي فعال‌سازي‌ واحدهاي صنعتي استفاده كند. منتها قانوني درباره عدم‌بنگاهداري بانك‌ها وجود دارد لذا بايد واحدهاي توليدي متعلق به بانك‌ها واگذار شود. هم‌اكنون 6خريدار داخلي و يك خريدار خارجي براي خريد ارج اعلام آمادگي كرده‌اند كه اين واگذاري در دست بررسي است.

  • واكنش به يك گزارش

گزارش روز 23خرداد روزنامه همشهري كه درباره مشكلات كارگران در شرايط ركود بود و در آن به نامه كارگران بدون حقوق يك شركت به كميته امداد امام خميني براي درخواست اقلام خوراكي در ماه رمضان اشاره شده بود، با واكنش شركت مزبور روبه‌رو شد. اين شركت البته مشكلات اقتصادي و خسارت‌هاي خود در اين چند سال كه موجب تنگناهاي مالي شده است را يادآور شده و ارسال نامه به كميته امداد را تأييد كرده است.

متن كامل توضيحات شركت كمپرسورسازي تبريز به شرح ذيل است:
احتراما پيرو انتشار تيتر خبر با عنوان كارگران مشغول كارند اما بي‌‌حقوق در صفحه اول شماره 6840 روز يكشنبه مورخ 23/3/95 جوابيه زير ارسال مي‌گردد. خواهشمند است وفق ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به انتشار جوابيه طبق قانون اقدام فرماييد.
شركت كمپرسورسازي تبريز به‌واسطه تحريم‌هاي اقتصادي، افزايش نرخ ارز، ركود توليد و واردات بي‌رويه كالاي مشابه خارجي در چند سال اخير متحمل خسارات زيادي گرديده و به‌رغم تمام تنگناهاي مالي به‌وجود آمده تمام تلاش خود را جهت بهبود فضاي كسب و كار مصروف نموده است.

پرواضح است كه خروج از ركود بجامانده از سياست‌هاي دوره‌هاي قبل و ترميم فضاي توليد در يك مرحله كوتاه، امكان‌پذير نيست و در همين راستا دولت محترم تدبير و اميد، پيرو سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغي مقام معظم رهبري با صدور مصوباتي به احيا و رونق اقتصادي كمك نموده است. در خصوص انتشار خبر مذكور چند نكته حائز اهميت است:1

- كارگران شركت كمپرسورسازي 4 ماه حقوق طلب ندارند و علت و چرايي انتشار خبر خلاف واقع از جانب آن روزنامه وزين نامشخص است.

2 - ابهام در نشر خبر مذكور هنگامي تشديد مي‌شود كه بنا به اظهار مديركل محترم كميته امداد امام خميني استان آذربايجان‌شرقي نامه موسوم به نامه استمداد تعدادي از كارگران از كميته امداد قبل از تحويل به كميته امداد در شبكه‌هاي اجتماعي با هدف ايجاد هياهو منتشر شده است.

3 - در حالي كه سال‌جاري سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري شده و در حالي كه دولت محترم تدبير و اميد و مقامات استان آذربايجان‌شرقي در صدد حل و فصل معضلات و مشكلات پيش‌روي صنايع استان ازجمله اين شركت هستند، انتشار اين گونه اخبار موجبات مشوش‌شدن اذهان عمومي را فراهم مي‌آورد.

4 - قاطبه كارگران زحمتكش شركت كمپرسورسازي تبريز با تمام توان خود و با غيرت آذري خود در راستاي عزت و سربلندي ميهن گام برمي‌دارند و اگر در اين بين اعتراض و شكواييه‌اي مطرح بوده، يقينا توسط برخي افراد خارج از شركت تحريك‌شده و عزت نفس عموم كارگران محترم شركت متبوع مانع از آن است كه مبادرت به تقاضاي جيره‌غذايي نمايند، جاي تاسف دارد كه آن روزنامه محترم با نشر اين خبر، موجبات وهن قشر كارگر زحمتكش گرديده است.

5 - مديريت و كارگران زحمتكش شركت كمپرسورسازي با درايت و تدبير مانع از آن خواهند شد كه كوردلان و معاندان با سياه‌نمايي و نشر اخبار خلاف واقع، عملكرد مسئولين استاني و دولت محترم را مخدوش نمايند.

6 - اگر روزنامه محترم در صدد طرح معضلات اجتماعي است، بهتر است در وهله اول از سوءعملكرد صاحب امتياز آن روزنامه (شهرداري تهران) كه باعث تكه‌تكه‌شدن كودكي در پارك آبشار شده، گزارش تهيه شود، سپس در صورت وجود زمان لازم و كافي به انتشار ساير اخبار منطبق با حقيقت بپردازد.

  • پاسخ همشهري

كمپـرسـورسازي تبريز در پاسخ خود اعلام كرده كه كارگران اين كارخانه 4‌ماه حقوق طلب ندارند اما اطلاعات دقيقي نيز در اين زمينه ارائه نشده است. اين در حالي است كه در گزارش به نامه كارگران اين كارخانه خطاب به يك مقام رسمي استناد شده است. در آن نامه و در گزارش همشهري واژه «حدود 4ماه» ذكر شده كه با اين حساب مغايرتي با آنچه در بند اول جوابيه عنوان شده ندارد.

در بند دوم به انتشار نامه در شبكه‌هاي اجتماعي قبل از تحويل به كميته امداد اشاره شده كه اين موضوع نيز ارتباطي با گزارش همشهري ندارد. ضمن اينكه در اين بند به نوعي وجود اين نامه و ارسال آن به كميته امداد تبريز تأييد شده است. در بندهاي ديگر نيز به زحمتكش بودن كارگران اين كارخانه و غيرت آذري آنها اشاره شده كه روزنامه همشهري نيز با تصديق اين موارد و اتفاقا به همين دليل پيگيري مطالبات طبقه زحمتكش كارگران را وظيفه خود مي‌داند.

  • كارگراني كه بدون حقوق كار مي‌كنند

پس از انتشار گزارش همشهري در مورد مشكلات كارگران در شرايط ركود و نامه كارگران كمپرسورسازي تبريز، تعدادي از كارگران كارخانه‌هاي ديگر نيز در تماس با همشهري به مشكلات مشابه‌ خود اشاره كرده‌اند. همچنين انتشار اخبار مربوط به تعويق در پرداخت حقوق كارگران كارگاه‌ها تقريبا به بخش ثابتي در رسانه‌ها بدل شده است. در اين زمينه روز گذشته خبرگزاري كار ايران چندين خبر از تعويق پرداخت دستمزد كارگران منتشر كرد.براساس گزارش ايلنا، جمعي از كارگران فولاد زاگرس كه در روزهاي گذشته براي پيگيري مطالبات خود به تهران آمده بودند از عدم‌پاسخگويي مسئولان خبر دادند. به گفته اين كارگران، صندوق كاركنان فولاد به‌عنوان يكي از سه سهامدار اصلي فولاد زاگرس منتظر تأييد مسئولان وزارت كار براي پرداخت سهم خود از دستمزد معوقه 28كارگر فولاد زاگرس است.

اين كارگران كه پس از انحلال كارخانه فولاد زاگرس در اسفند 92مقرر شد براي امورات نگهباني و مراقبت در كارخانه باقي بمانند مي‌گويند: 9‌ماه بدون دستمزد از كارخانه مراقبت كرديم و اكنون خواسته مشخص ما رسيدگي وزارت كار به وضعيت ما و تسهيل پرداخت معوقات مزدي است.

همچنين در خبري ديگر اعلام شده است كه در معدن زغال سنگ بلده دست‌كم بابت 6‌ماه مزد و مزاياي پرداخت نشده، از كارفرما طلبكار هستند. يكي از اين كارگران در تماس با ايلنا با اعلام اين خبر گفت: نزديك به 80نفر هستيم كه زيرنظر پيمانكار در اين واحد معدني به استخراج زغال‌سنگ مشغوليم.

وي بابيان اينكه تا سال گذشته در معدن بلده نزديك به 150كارگر مشغول كار بودند؛ افزود: از بهمن‌ماه سال گذشته قرارداد كار حدود 70نفر از همكارانمان ديگر تمديد نشد و در نتيجه همه آنها اخراج و به بيمه بيكاري معرفي شدند اما به دلايل نقص پرونده بيمه‌، سازمان تأمين اجتماعي تا اين لحظه حق بيمه آنها را برقرار نكرده است.

اين كارگر معدن بلده در عين حال در مورد شرايط كاري خود و ديگر همكارانش كه همچنان در استخدام اين واحد معدني هستند؛ افزود: تا اين لحظه نزديك به 6‌ماه مزد معوقه طلبكاريم و در مقابل كارفرما اعلام كرده است كه به‌دليل مشكل مالي تنها مي‌تواند معادل يك‌ماه از طلب هر كارگر را پرداخت كند. وي ادامه داد: اگرچه پيمانكار اعلام كرده كه كارگران مي‌توانند براي وصول طلب پرداخت‌نشده خود به هيأت‌هاي تشخيص و حل اختلاف اداره كار مراجعه كنند اما به‌دليل موقت بودن قراردادهاي كاري و ترس از اخراج هيچ كارگري حاضر به انجام چنين كاري نيست.در اين زمينه خبري ديگر نيز روز گذشته منتشر شد.

بر اين اساس، كارگران معدن زغال سنگ البرز شرقي در واكنش به واگذاري مالكيت زمين‌هاي كوي سازماني كارگران اين مجتمع معدني، تجمعي در مقابل دفتر اداري معدن البرز شرقي برپا كردند. اين چندمين تجمع آنها در روزهاي اخير بوده است. تعدادي از كارگران اين واحد معدني با اعلام اين خبر به ايلنا گفتند: در اين اجتماع صنفي كه ساعتي قبل با وعده رسيدگي كارفرما خاتمه يافت، موضوع پرداخت نشدن معوقات مزدي نيز در كنار اعتراض به واگذاري مالكيت زمين كوي سازماني كارگران مطرح شد. درخصوص طلب مزدي اين كارگران گفته مي‌شود، معدن زغال سنگ البرز شرقي نزديك به 1400كارگر دارد و از قرار معلوم هركدام از آنها معادل دو‌ماه مزد و حق عيدي پرداخت نشده طلبكارند.

روز گذشته همچنين خبر رسيد كه كارگران حجمي شركت نفت و گاز گچساران، دو‌ماه مطالبات مزدي پرداخت نشده دارند. اين كارگران كه تعداد آنها حدود 150نفر است، پيش از اين بارها نسبت به وضعيت شغلي نابسامان خود و با درخواست تغيير وضعيت اعتراض كرده‌اند. به گزارش ايلنا، اين كارگران پيش از اين، در نامه‌اي خطاب به نماينده گچساران در مجلس خواستار رسيدگي به وضعيت خود شده بودند. امضا‌كنندگان نامه اعلام كرده بودند كه از تبعيض‌ها به ستوه آمده‌ايم. در همين رابطه، مديرعامل شركت بهره‌برداري نفت و گاز گچساران روز گذشته اعلام كرده، در پاسخ به اعتراض كارگران حجمي اين شركت در حال رايزني با شركت ملي نفت مناطق نفت‌خيز است.

کد خبر 337103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha