یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

آتشی که طی ۳‌روز (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه گذشته)، طبیعت زیبای استان فارس را نشانه گرفته بود و پس از دامنه‌های گردنه خرسی پاسارگاد، پارک ملی بمو را فراگرفت و همزمان دامنگیر بخش‌هایی از دشت ارژن شد، بالاخره بعد از ساعت‌ها تلاش مردم، عصر جمعه گذشته مهار شد.

آتش سوزی

به گزارش خبرنگار ايسنا، گروه‌هاي مردمي و كاركنان ارتش، محيط‌زيست، منابع طبيعي و سپاه و بسيج، كه عصر جمعه 21خرداد و پس از مهار آتش در جنگل‌هاي پاسارگاد، با وقوع حريق در بمو به اين منطقه شتافته بودند، حوالي ساعت19 موفق به مهار آتش‌ در مراتع اين منطقه تحت حفاظت محيط‌زيست شدند.

  • اعدام در انتظار عاملان آتش‌سوزي عمدي

درپي اين آتش‌سوزي‌ها، معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري ايلام گفت: اگر شخصي به‌قصد عمدي جنگل و مراتع را آتش بزند به مجازات محاربه و اعدام محكوم خواهد شد. جعفر دارابخاني در گفت‌وگو با ايسنا با تأكيد بر اينكه آتش زدن جنگل و مراتع به عمد، مجازات سنگيني براي مرتكب در پي دارد، اظهار كرد: اگر آتش‌سوزي به‌قصد مقابله با حاكميت باشد يا اين كار نوعاً باعث رعب و وحشت مردم شود شخص محارب بوده و به مجازات اعدام محكوم مي‌شود. وي افزود: اگر شخص آتش‌سوزي انجام دهد اما به‌قصد مقابله با حاكميت و ايجاد رعب و وحشت در بين مردم نباشد طبق ماده675 قانون مجازات اسلامي در بخش تعزيرات به تحمل حبس تا 5 سال محكوم مي‌شود.

  • مجلس در انتظار لايحه جامع اطفاي حريق

همزمان با اظهارات معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري ايلام، يك نماينده مجلس هم از دولت خواست در اسرع وقت برنامه جامع اطفاي حريق در عرصه‌هاي طبيعي كشور را در قالب لايحه‌اي با قيد فوريت به مجلس ارائه كند. علي محمد شاعري در گفت‌وگو با مهر با اشاره به‌مدت زمان ۴۸ساعته براي مهار آتش‌سوزي در جنگل‌هاي پاسارگاد گفت: به‌دليل كمبود امكانات مهار آتش از سرعت و كيفيت لازم برخوردار نبود كه متأسفانه به نابودي وسعت قابل‌توجهي از جنگل‌هاي پاسارگاد منجر شد. وي با تأكيد بر اينكه مجلس دهم آماده هرگونه همكاري براي جلوگيري از نابودي سرمايه‌هاي ملي كشور در آتش‌سوزي‌هاي مكرر است از دولت خواست، به‌منظور تجهيز يك ناوگان اطفاي حريق كارآمد، برنامه جامع اطفاي حريق در مناطق چهارگانه محيط‌زيست و منابع طبيعي را تهيه و در قالب لايحه‌اي با قيد فوريت به مجلس ارائه كند.

  • استفاده از ماهواره‌ براي پايش آتش‌سوزي در جنگل‌ها

روز گذشته معاون سازمان فضايي ايران نيز از به‌كارگيري ۲ ماهواره سنجشي كشورهاي روسيه و فرانسه براي پايش و هشدار آتش‌سوزي جنگل‌ها به‌دليل دقت بالا در ارسال تصاوير ماهواره‌اي تا پايان سال خبر داد. محمد همايون صدر به مهر گفت: اين اقدام براساس تفاهمنامه با سازمان محيط‌زيست عملي مي‌شود.

کد خبر 336713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha