سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو فیلم مستند «چه گوارا» و «خداحافظ ارنستو» ساخته پویان شاهرخی روزهای پانزدهم و شانزدهم مهر در تالار بتهوون خانه‌ هنرمندان ایران نمایش داده ‌شد.

به گزارش سایت خانه هنرمندان ایران قرار است عواید حاصل از نمایش این فیلم‌ها به مهدی کرمی ‌هنرمند آسیب دیده اختصاص یابد.

پویان شاهرخی، کارگردان این دو فیلم، درباره این برنامه گفت: «فکر می‌کنم این وظیفه همه هنرمندان در تمامی‌ شاخه‌های هنری است که در چنین مواقعی هر گونه حمایتی را که می‌توانند را به انجام برسانند.»

به گفته او، این حمایت‌ها شاید به لحاظ مادی خیلی کارساز نباشند اما به لحاظ معنوی موثر است.

او افزود: «امیدوارم سینماگران به خصوص جوانان سینما گر تنها به جنبه احساسی این حوادث نپردازند و بیشتر به توجه خود را به حمایت‌هایی که در توانشان هستند معطوف کنند.»

مستند «چه گوارا» مستندی است درباره نظرات هنرمندان و افراد مختلف که به اظهارنظر در مورد چه گوارا پرداخته‌اند. مستند « خداحافظ ارنستو» مستندی است که در کوبا ساخته شده و به بررسی اندیشه‌ها، زندگی و مرگ چه گوارا می‌پردازد. در این فیلم با هم‌رزمان و فرزندان چه گوارا مصاحبه شده است.

شاهرخی درباره انگیزه‌اش از ساخت این فیلم ها گفت: «چه گوارا محبوب‌ترین شخصیت زندگی من بوده و هست. تصویر چه گوارا از کودکی در برابر چشمان من بوده و همواره در محیط خانواده بحث‌های مفصلی راجع به این قهرمان اسطوره‌ای وجود داشت.»

او ادامه داد: «از این رو، اوایل سال 80 به شکل جدی مشغول کار روی یک طرح مستند شدم به نام خداحافظ ارنستو. تحقیقات این طرح و تکمیل شدن آن بیش از دو سال به طول انجامید.»

آن‌گونه که شاهرخی می‌گوید، در این مدت افزون بر هزاران صفحه مطلب و منبع از چه‌گوارا، اندیشه‌های اقتصادی، سیاسی، رفتار اجتماعی و روابط خانوادگی او را نیز جمع‌آوری کرد.

کد خبر 33590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز