شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

سرانجام وزرای نفت کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه در نشست ۱۶۹ خود درباره دبیرکلی این نهاد بین‌المللی پس از سال‌هابه اختلافات پایان دادند و محمد بارکیندو، از کشور نیجریه را به‌مدت ۳ سال به‌عنوان دبیر کل برگزیدند تا به یکی از چالش‌های چندساله اخیر به‌ویژه بین ایران و عربستان پایان داده شود.

زنگنه: دبیر کلی اوپک حق ایران بود.

او از 11مردادماه امسال دبيركلي اوپك را از عبدالله سالم البدري تحويل مي‌گيرد. در واكنش به اين تصميم، بيژن زنگنه وزير نفت ايران انتصاب دبيركل جديد اوپك پس از چند سال را توافق نظر اعضا براي ايجاد ثبات دوباره در بازار جهاني نفت توصيف كرد و گفت: من هيچ‌گونه نشانه مقاومتي در ميان كشورهاي عضو اوپك براي اقدام عليه يكديگر يا بي‌ثبات كردن بازار، مشاهده نكردم. وي تأكيد كرد:

اعضاي اوپك در آخرين نشست از بازگشت ايران به بازار استقبال كردند و اكنون بازگشت ايران به بازار به واقعيت پيوسته است، ما صادرات نفت خود را ٢ برابر كرده‌ايم و به دستيابي به سطح پيشين توليد ايران، بسيار نزديك شده‌ايم. انتخاب باركيندو البته براساس نظام سهميه‌بندي دبيركلي اوپك بود چرا كه براساس اساسنامه اوپك، اين حق ايران بود كه اين سمت بين‌المللي را از آن خود كند.

انتخاب نشدن نماينده ايران ناشي از مخالفت برخي كشورها ازجمله عربستان بود و براساس قاعده حاكم بر اوپك، دبيركلي اين سازمان بايد با رأي همه اعضا صورت گيرد و ايران هم در واكنش به مخالفت سعودي‌ها در سال‌هاي اخير همواره با گزينه مورد حمايت عربستان مخالفت كرده بود تا سرانجام در نشست روز پنجشنبه نماينده نيجريه جانشين عبدالله سالم‌البدري اهل ليبي شد؛ كسي كه رياستش بر دبيركلي اوپك در سال 2013پايان يافته بود اما به‌دليل اختلاف نظر اوپكي‌ها دبيركلي او به ناچارتمديد شد تا البدري 14سال سكاندار اوپك باشد.

  • سكوت درباره سقف توليد اوپك

اعضاي اوپك البته همانطور كه انتظار مي‌رفت درباره سقف توليد نفت تصميم‌گيري نكردند. اين نخستين نشست اوپكي‌ها در غياب علي‌النعيمي، در مقام وزير نفت عربستان پس از سال‌ها بود و به جاي او خالد الفالح به‌عنوان وزير نفت اين كشور حضور داشت. وزراي نفت اوپك به‌جاي كاهش سقف توليد خود به اين انتظار نشسته‌اند كه توليد نفت كشورهاي غيرعضو اين سازمان در سال ٢٠١٦ تا ٧٤٠ هزار بشكه در روز كاهش يابد. در بيانيه رسمي نشست 169اوپك پيش‌بيني شده است:

تقاضاي جهاني نفت خام پس از رشد 1.5ميليون بشكه‌اي در سال ٢٠١٥، بالغ بر 1.2ميليون بشكه ديگر افزايش يابد كه اين رشد تقاضا با توجه به چالش‌ها و تحولات اخير اقتصادي، نسبتا مناسب است. وزراي عضو اوپك در اين نشست همچنين از كشورهاي توليد‌كننده نفت غيرعضو اوپك خواست كه با توجه به اهميت هماهنگي ميان همه كشورهاي عمده صادر‌كننده نفت براي ايجاد توازن كلي در بازارهاي نفت، به كشورهاي عضو اوپك بپيوندند. تصميم ديگر اوپكي‌ها موافقت با پيوستن كشور گابن به اين سازمان بود. گفتني است گابن، كشور نفت‌خيز آفريقايي است كه از سال 1975 تا 1995 عضو اوپك بود و دوباره وارد اين سازمان شده است.

  • واكنش روس‌ها به نتايج نشست ۱۶۹


الكساندر نواك وزير انرژي روسيه يك روز پس از نشست ١٦٩ وزارتي اوپك در وين، گفت: روسيه انتظار اقدام تازه‌اي از سوي اوپك نداشت، اما انتخاب دبيركل جديد اوپك را گامي مهم از سوي كشورهاي عضو اين سازمان مي‌داند. وي تصريح كرد: روسيه به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده نفت جهان، درنظر دارد به مشورت‌هاي خود با اعضاي اوپك ادامه دهد و احتمال دارد در فصل پاييز يك نشست با اعضاي اين سازمان داشته باشد و ما بدون شك پاييز امسال اين نشست مشترك ميان اوپك و روسيه را برگزار مي‌كنيم.

  • افزايش بهره‌وري صندوق اوپك

وزير امور اقتصادي و دارايي در نشست شوراي وزيران صندوق اوپك بر ضرورت افزايش بهره‌وري از منابع صندوق در وام‌هاي اعطايي به كشورهاي فقير تأكيد كرد. علي طيب‌نيا گفت: در برنامه 10ساله تهيه شده صندوق اوپك براي سال‌هاي 2016تا 2025اهداف توسعه‌اي خوبي براي كشورهاي دريافت‌كننده تسهيلات به‌ويژه سرمايه‌گذاري در انرژي و به‌ويژه انرژي‌هاي نو درنظر گرفته شده است.

کد خبر 335878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha