همشهری آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران با ابراز نگرانی از شکاف ایجاد شده بین نوسازی و تعویض اتوبوس‌های فرسوده و فرسودگی سالیانه آن‌ها، بهترین راه حل این مشکل را واگذاری صد درصدی این حوزه به بخش خصوصی و برگزیدن نقش مدیریتی برای شهرداری دانست.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، نیاز داخلی شهر تهران را 11 هزار اتوبوس درون شهری دانست و اظهار داشت: هم اکنون تنها نزدیک به 6600 دستگاه اتوبوس فعال در شهر داریم که بخش قابل توجهی از آن‌ها نیز فرسوده هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران میزان جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده را 100 دستگاه در سال اعلام کرد و گفت: نزدیک به 400 دستگاه نیز نوسازی می‌شود و با توجه به روند فرسودگی اتوبوس‌ها، هر ساله فاصله میان اتوبوس‌های فرسوده با آن‌ها که نوسازی یا جایگزین شده‌اند در حال افزایش است.

شاکری ضمن ابراز تاسف از فعال بودن بخشی از اتوبوس‌ها با شرایط نامطلوب، تاکید کرد: یکی از راه حل‌های رفع این مشکل همکاری و هزینه کرد قابل توجهی از سوی دولت است؛ البته دولت مکلف به حمایت از شهرداری‌ها در این بخش بوده و باید اتوبوس‌هایی را تهیه و به شهرداری تحویل دهد که این اتفاق قطع شده و شهرداری هم به خودی خود توان لازم برای انجام این کار را ندارد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران مشارکت بخش خصوصی در این زمینه را لازم دانست و تصریح کرد: صنایع اتوبوس‌رانی و ریلی از جذاب‌ترین صنعت‌ها برای بخش خصوصی هستند زیرا که توان فنی بسیار بالایی را طلب نکرده و امکان کنترل کامل دارند.

وی در ادامه ضمن پیشنهاد واگذاری صد درصدی سرمایه‌گذاری خطوط به بخش خصوصی، تشریح کرد: شهرداری و دولت بایستی تنها نقش مدیریتی داشته و با ضمانتنامه و راهکار، بخش خصوصی را در این امر حمایت کنند تا جرات ورود کامل به این عرصه را پیدا کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان اظهار داشت: باید به این قدرت برسیم که کل کار، ریسک، سرمایه و درآمد آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم همچون اتفاقی که در صنایعی مثل حمل و نقل جاده‌ای و تریلی‌ها افتاده و اگر این کار را نکنیم هر سال فاصله بین فرسودگی ناوگان حمل و نقل و نوسازی و جایگزینی آن بیشتر می‌شود.

کد خبر 335871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha