همشهری آنلاین: گنجینه‌ای از آثار تاریخی در دست ایرانیان و شناخته شده در سطح بین‌المللی حاصل هنری است که گذشتگان با حفظ و مقاوم‌سازی آن را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده‌اند.

Cultural Heritage

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امیررضا صفی‌یاری مهندس عمران این مطلب را در نشست"استحکام‌بخشی سازه‌های میراث فرهنگی" از سلسله نشست‌های تخصصی"نخستین همایش بین‌المللی توانمندسازی بناهای تاریخی در برابر زلزله" که به همت پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، مطرح ساخت.

او با اشاره به استحکام‌بخشی آثار تاریخی افزود: افراد زیادی از تخصص‌های مختلف باید برای حفظ آثار تاریخی به جا مانده از گذشته کنار هم جمع شوند تا بتوانند این آثار ارزشمند را استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی کنند.

وی با اشاره به هدف و ضرورت بهسازی و حفظ ارزش‌های تاریخی - باستانی، تصریح کرد: میراث فرهنگی جدای از فرهنگ، هنر و ارزش‌های خاص یک دارایی ملی محسوب می‌شود که در نازلترین شکل ارزش مالی دارند.

صفی‌یاری با مهم دانستن ارزش آثار تاریخی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند، گفت: کودکان و نوجوانان در آینده با تکیه بر آثار و ابنیه تاریخی هویت خود را می‌یابند و اگر ما در بهسازی و مقاوم‌سازی آثار تاریخی شکست بخوریم دارایی را تحویل نسل بعدی می‌دهیم که هویت اصلی‌اش را ندارد.

به گفته این کارشناس، دستکاری‌ها و دخالت‌های مهندسان عمران در حوزه‌ای که دارایی‌های شخصی محسوب نمی‌شوند و دارایی‌های ملی و فراملی‌اند می‌تواند باعث انتقال یک ارزش غلط شود که بن فرهنگی ما را از بین خواهد برد.

او خطر و تهدیدات را المان‌های ضربه‌زننده به بناهای تاریخی دانست و گفت: در اثر جنگ‌ها و بلایای طبیعی آثار تاریخی در معرض خطر قرار گرفته‌اند و باید با تمهیدات ویژه‌ای که در نظر گرفته می‌شود استحکام‌سازی شوند.

صفی‌یاری با طرح پرسش که آیا تاکنون استراتژی مدیریتی در مورد استحکام‌بخشی آثار تاریخی داشته‌ایم، تصریح کرد که در این زمینه باید اطلاعات و علوم به روز شده را به کار بگیریم که آن هم در آثار و مواد سازنده آنها متفاوت است.

او با بیان اینکه گنجینه‌ای از آثار تاریخی داریم که در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند و موقعیت ما را ممتاز می‌کنند افزود: البته این افتخارات حاصل هنر ما نیست و خود آن را به دست نیاورده‌ایم بلکه تمامی این آثار تاریخی از افرادی به ما ارث رسیده که با مقاوم‌سازی توانسته‌اند اینها را حفظ و از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند.

گفتنی است: همایش"بهسازی بناهای تاریخی در برابر زلزله" آبان‌ماه امسال توسط پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

کد خبر 335525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha