نمایندگان کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ترکیه، عراق، عمان، تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان و ازبکستان صبح دیروز در نشست عادی شورای حکام که به همت مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برگزار شد، در هتل لاله تهران گردهم آمدند و در حضور نماینده یونسکو در تهران و معاون میراث فرهنگی کشور که ریاست شورای حکام مرکز منطقه‌ای پاسداری از میراث ناملموس را برعهده دارد، از همکاری جدی کشورهای عضو در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس خبر دادند.

يدالله پرمون، رئيس مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي غربي و مركزي كه تحت نظارت يونسكو است، گفت: ايران دركمتر از 4سال توانست فعاليت‌هاي منسجمي در مركز ميراث ناملموس تهران به‌دست آورد، به‌طوري كه جلب توجه كشورها و سازمان‌هاي بين‌المللي، جوامع محلي و كارشناسان انفرادي و مشاركت‌ جوامع محلي در اين مركز در حال افزايش است.

وي ارتقاي فضاي علمي، دنبال كردن استانداردهاي يونسكو، ايجاد زمينه براي مشاركت جوانان و ارائه استراتژي‌هاي نوين براي تشويق جامعه محلي و فعاليت‌هاي مرتبط با حفاظت از ميراث فرهنگي ناملموس را ازجمله اقدامات اين مركز خواند.
پرمون گفت: اعضاي مركز حق دارند درباره اقدامات انجام‌شده در اين مركز اطلاع كافي داشته باشند و سهم خود را درخصوص برنامه عملي كه قرار است به‌زودي انجام شوند، ايفا كنند.

محمدحسن طالبيان، رئيس سومين نشست عادي شوراي حكام نيز در آيين افتتاح اين اجلاس با تأكيد بر اينكه بايد تعداد كشورهاي عضو براي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس افزايش يابد، گفت: بسياري از برنامه‌هاي اين مركز توسط يونسكو تصويب شده و سازمان ميراث فرهنگي نيز آماده حمايت از مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس آسياي غربي و مركزي در ايران است.

استركيش لاروش، نماينده يونسكو در تهران هم در اين نشست با اشاره به تمركز برنامه‌ اقدام يونسكو بر توسعه پايدار و توجه به جوامع محلي در 5 سال آينده، اعلام كرد: تعهد بين‌المللي يونسكو بر ميراث فرهنگي ناملموس در برنامه‌هاي توسعه‌اي اين سازمان است.

به گفته لاروش، فرهنگ از مقوله‌هاي اصلي توسعه پايدار است كه با جوامع محلي ارتباط دارد و از اين جهت مركز پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در تهران از اهميت بسياري برخوردار است.

او اعلام كرد: يونسكو از سال2013 تا پايان2016 فصل جديدي را در حفاظت از ميراث فرهنگي ناملموس به‌دليل نقش اين حوزه در توسعه پايدار گشوده است.

کد خبر 335243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha