همشهری آنلاین: عضو کمیسیون هنری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صدر اسلام کتابخانه‌ها و مراکز علمی برای اولین‌بار در مساجد راه‌اندازی شدند.

اسماعیل آذر

به گزارش فارس، اسماعیل آذر استاد ادبیات و عضو کمیسیون هنری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در آستانه فرا رسیدن دهه تکریم و غبارروبی مساجد، مسجد را مهد فرهنگ جوامع اسلامی نامید و گفت: در تاریخ اسلام همواره مسجد جایگاهی بی‌نظیر و فراتر از مکانی‌ صرفاً عبادی داشته است.

وی افزود: در صدر اسلام کتابخانه‌ها و مراکز علمی برای اولین‌ بار در مساجد راه‌اندازی شدند، بطوریکه تاریخ کتابخانه و کتابخوانی مسلمانان به همان دوران باز می‌گردد.

آذر ادامه داد: نخستین‌ بار شخصی به نام خالد خالد کتابخانه را در مسجد راه‌‌اندازی کرد و پس از آن در دوران عباسی کتاب‌هایی از زبان یونانی ترجمه شد. در تمام این تحولات مسجد، محور حرکتی بود.

این استاد برجسته ادبیات تصریح کرد: علاوه بر آنچه گفته شد، مسجد همواره مأمنی برای مسلمانان بوده است که با حضور در آن علاوه بر انجام فعالیت‌های عبادی و انجام فرایض دینی، از مشکلات یکدیگر باخبر شده و در صدد رفع آنها بر می‌آمدند. به عبارت دیگر مسجد نهاد تمام‌عیار فرهنگی بود.

عضو کمیسیون هنری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروزه مساجد به قوت گذشته عمل نمی کنند، اظهار داشت: پراکندگی مکانی، ازدیاد جمعیت و بروز پدیده‌هایی مانند اینترنت و فضای مجازی تا حدودی در این مهم نقش دارند اما هنوز هم می‌توان با ایجاد انگیزه‌های صحیح، نظام‌مند و دوست‌داشتنی مساجد را آراسته کرد.

آذر، حضور چهره‌های سرشناس علمی و هنری و فرهنگی در مساجد را از پیشنهادات خود برای رونق مساجد برشمرد و افزود: مسؤلان خاصه ائمه‌ جماعات می‌توانند با دعوت از افرادی که در جامعه جاذبه و محبوبیت دارند و از سوی دیگر سلامت نفس آنان محرز شده است، مردم و بخصوص جوانان را به حضور در مسجد ترغیب کنند. سخنرانی این افراد، آموزگاران بارز و دانشمندان حوزه‌های مختلف علمی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی نیز در این رونق مساجد تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: اتصال صندوق‌های خیریه که در زمینه کمک‌های مالی به دانشجویان و جوانان فعالیت می‌کنند به مساجد نیز می‌تواند در رونق مساجد نقش بسزایی ایفا کند.

عضو کمیسیون هنری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در ادامه علم امام‌ جماعت را مهمترین عامل در نگه‌‌داشت مردم در مسجد عنوان کرد و گفت: امام جماعت باید به علوم روز مثل روانشناسی و فلسفه مسلط باشد و بتواند پاسخگوی خوبی برای سوالات و شبهات مردم باشد. به جرأت می‌توان گفت هیچ عاملی به اندازه علم امام‌ جماعت نمی‌تواند در رونق مسجد مؤثر باشد.

کد خبر 335079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha