مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

نفیسه ارباب: پراکندگی و توزیع مساجد در سطح شهر متوازن نیست، در برخی محلات و خیابان‌ها چندین مسجد وجود دارد که برخی نیز کم‌رونق‌اند و در برخی دیگر از خیابان‌ها با فاصله‌های زیاد مسجدی به چشم نمی‌خورد.

تعداد مساجد در گذر زمان ثابت مانده‌اند.

نگاه‌های بسته که لحظه را می‌دیدند سبب شد در سرانه مسجد به حد باید نرسیم و در فاصله مساجد با هم فقط محدوده آن زمان شهر دیده شود.

در یکی از خیابان های اصلی شهر هنگام نماز ظهر صدای اذان شنیده نمی‌شود چون مسجدی در آن نزدیکی‌ها نیست.

در میدانی که مسیر رسیدن به یک خیابان اصلی است میله یشمی رنگ قطوری نصب شده که یک ورق از کمر خم شده به همان رنگ با نشان دادن جهت، نام مسجد را نشان می‌دهد.

پس از طی مسافتی در آن خیابان از قدیمی ها و کسبه آدرس دقیق مسجد را سؤال می‌کنم معلوم می‌شود مسیر مسجد طولانی است و در مسیر مستقیم بیش از
نیم ساعت زمان می‌برد.

در میدان شهر مسجدی پابرجاست که چند سانت پس از لبه پشت بام نام مسجد با خط نستعلیق ظریف با رنگ سفید در کاشی سرمه‌ای رنگ ثبت شده و فقط اهالی محل نام آن را می‌دانند. برای دانستن نام آن باید منتظر اهالی محل شد چون نام مسجد در هیچ تابلو و پلاکاردی درج نشده است.

مسجدی در یکی از خیابان های شهر برقرار است با دیوار کوتاه  و نرده‌های مشبک که از ارتفاع دیوار کوتاه‌تر است و فضای آن را از پیاده‌رو جدا می‌کند.

فضایی که هنگام تردد در پیاده‌رو یا ایستادن می‌توانی 2شبستان مسجد را از پس شیشه‌های یک تکه بلندببینی.

در مسیر شناخت بیشتر مساجد به مسجدی رسیدم که دری کوچک داشت و راهرویی که به شبستان آقایان می‌رسید بسیار تاریک و باریک.

خانم‌ها نیز بایدپله‌ها را با فاصله کم و تعداد زیاد بالا می‌رفتند تا به شبستان مسجد برسند، کف مسجد با فرش‌های طرح به طرح مفروش بود و پشتی‌های متعدد،گل‌های پلاستیکی گلدان‌های قدیمی و عکسهای پراکنده با قاب، بی‌قاب در سبک‌های مختلف از دیگر تزئینات مسجد بود.

به چندین مسجد نیز برخوردم که آراستگی و تزئینات شعبانیه‌اشان جلوه‌ای زیبا به خیابان عطا کرده بود.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌گوید: جمعی از آقایان اوایل انقلاب دانسته یا ندانسته گفتند که دیگر نیاز به ساخت مسجد نداریم، بروید مدرسه بسازید و نیروی  خیر که وظیفه‌اش ساخت مسجد بود را سوق دادند به ساخت مدرسه که وظیفه دولت بود، نیروی مستعد مسجد‌ساز را به سمت وظیفه دولت هدایت کردند و مسئولیت مردمی ساخت و نگهداری مساجد در جریان فعالیت دولتی قرار گرفت، که البته با گذشت  28 سال دولت همچنان خود را موظف به حمایت از ساخت و نگهداری مساجد ندانسته و نتیجه مساجد متعددی‌است که قدیمی و غیر ایمن هستند.

رئیس  مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌افزاید محاسبه هزینه مورد نیاز بدون تعیین ریز بودجه برای بازسازی مساجد قدیمی به صدها میلیارد تومان می‌رسد  و اکنون منتظر پاسخ‌نامه فرستاده شده از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد به رئیس‌جمهوری هستیم.

حجت الاسلام ابراهیمی می‌گوید: در حوادث غیرمترقبه و پیشگیری از بلایا  همچنین در
 امر خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده، مساجد پیشگام هستند اما چنانچه بنای خود مساجد از استحکام و ایمنی کافی برخوردار نباشد چه باید کرد؟
وی اظهار داشت: دولتمردان و مسئولین نظام باید به مساجد کمک کنند تا به روز شوند و از عقب‌افتادگی فاصله بگیرند.

وی معتقد است مساجد تمام سرمایه‌شان را برای انقلاب هزینه کرده‌اند و در خدمت نظام و انقلاب، بوده‌اند.

ابراهیمی سپس به یک مورد خاص اشاره کرده می‌افزاید: مسجدی در کنار تئاتر شهر در پارک دانشجو (خیابان ولی‌عصر عج‌ا...) در حال ساخت است که مسئولین تئاتر شهر معتقدند که هماهنگ نبودن بنای مسجد با تئاتر شهر این بنای تاریخی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

اما وی معتقد است که این مسجد با   35 هزار متر مربع بنا و سالن‌های مدرن اسلامی و 3طبقه پارکینگ باعث عظمت بیشتر تئاتر شهر شده و امکاناتش در اختیار این فضای هنری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مخالفت مسئولین تئاتر شهر در حالی صورت می‌گیرد که آنها در فضای پارک دانشجو  چادر زده‌اند.

وی یادآور شد با هدف ارائه مساجدی کارآمد و اسلامی معاونت ساختمان در مرکز امور رسیدگی به مساجد شکل گرفته که وظیفه زمین‌یابی، نقشه‌کشی، تهیه طرح و الگوسازی برای مساجد به عهده این گروه معماران اسلامی است که با فعالیت این گروه از گرایش بعضی از مساجد به سمت معماری کلیسایی جلوگیری خواهد شد.

همچنین ساخت مساجد در پارک‌ها با طراحی و نظارت مهندسان مرکز امور رسیدگی به مساجد صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: طرح جامع مساجد براساس چشم‌انداز 20 ساله‌ای که مورد عنایت مقام معظم رهبری است، در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مطرح و در مسیر تائید قرار دارد، که در آن تمام اصول فرهنگی معنوی، مذهبی که مرتبط با نیازهای مساجدهستند در آن لحاظ شده است.

ابراهیمی ادامه داد: چشم‌انداز آینده مساجد در 4 برنامه 5ساله که 2سال آن سپری  شده طراحی شده است.در این برنامه‌ها آسیب‌شناسی مساجد و راه‌های خروج آن و نوع امکانات و زمان رسیدن به برنامه اجرایی ترسیم شده است.

وی تأکید کرد: ساختار سازمانی امور مساجد در شهر تهران در موقعیتی است که  اداره بعضی از مساجد به تنهایی از یک وزارتخانه مشکل‌تر و بازده آن در سازندگی مردم بیشتر است و در حال حاضر یک تشکیلات، مطمئن و تأثیرگذار که همه امامان جماعات با آن هماهنگ هستند به امور مساجد رسیدگی می‌کند.

کد خبر 33491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز