همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: میزان طلاق‌ به دلیل افزایش نارضایتی از زندگی مشترک و زناشویی در بین زوجین افزایش یافته است به همین دلیل، کلینیک جنسی در ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است.

دکتر اسماعیل مطلق

به گزارش وبدا، دکتر محمد اسماعیل مطلق با اشاره به ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری از 30 اردیبهشت سال 93، گفت: وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگان‌ها برنامه‌های جامعی را در کشور از 30 اردیبهشت تا 7 خرداد ماه اجرا مي‌کند.

وی از افزایش خدمات پایه سلامت در طول اجرای طرح تحول سلامت و تحول در حوزه بهداشت به عنوان یکی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: اصول باروری در پایگاه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی به مردم ارائه می‌شود.

مطلق اظهار داشت: یکی از اقداماتی که پس از اجرای طرح تحول سلامت اجرا شد، مشاوره فرزندآوری بود زیرا سن ازدواج افزایش و تعداد ازدواج‌ها نیز کاهش یافته بود بگونه ای که سن ازدواج در زنان و مردان بین 4 تا 6 سال و در برخی از استان‌ها حدود 10 سال به تاخیر افتاده بود و از سوی دیگر نیز از سال 85 تا 93 هر ساله شاهد کاهش تعداد ازدواج بودیم که آموزش‌های قبل ازدواج و مشاوره زوجین ضروری بنظر می‌رسید.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در سال‌های گذشته فاصله ازدواج و فرزند اول، بیش از 3 سال و فاصله بین فرزند اول و دوم بیش از 5 سال بود که یکی از اقدامات مناسب، فرهنگسازی و آموزش‌های زمان بارداری بود زیرا در برخی از زنان، اضطراب و ترس از زایمان وجود داشت و برخی از نزدیکان، آنها را به انجام سزارین تشویق می‌کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آموزش‌های زمان بارداری در مراکز بهداشتی و درمانی آغاز شد و پس از بررسی‌ها دریافتیم که زایمان طبیعی برای مادران خوشایند شده و ترس آنها از بین رفته است.

دکتر مطلق تصریح کرد: تا قبل از طرح تحول سلامت، سزارین یکی از مشکلات کشور بود و میزان سزارین در کشور ما در منطقه بسیار بالا بود اما در حال حاضر بین 6.5 تا 10 درصد کاهش یافته است.

  • 3 ميليون زوج نابارور در كشور

وی با بیان اینکه حدود 3 میلیون زوج در کشور نابارور هستند، افزود: با همکاری معاونت درمان اقدامات درمانی لازم برای آنها در نظر گرفته شده و از سوی دیگر آموزش، فرهنگ‌سازی و شیوه زندگی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال 94، یک میلیون و 570 هزار ولادت در کشور داشتیم که نسبت به سال 93، حدود 36 هزار مورد افزایش داشته و تعداد مرگ‌ها نیز 70 هزار مورد کاهش یافته است.

دکتر مطلق بیان داشت: انتظار یونیسف از کشورهای دنیا کاهش مرگ نوزادان به 12 در هزار و کودکان کمتر از یکسال به 15 هزار در یک هزار نفر بود اما اکنون متوسط مرگ نوزادان در کشور، 9.5 در هزار و مرگ کودکان کمتر از یکسال، 13.8 در هزار نفر است.

  • اميد به زندگي در ايران

وی شاخص امید زندگی در زنان را 74 سال و برای مردان 72.8 عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی ما در برنامه ششم توسعه این است که متوسط امید زندگی زنان را به 76 و مردان را به 74 سال برسانیم.

دکتر مطلق با مقایسه تعداد طلاق در سالهای 93 و 94، گفت: روند طلاق در کشور تقریبا ثبات داشته زیرا در سال 93، 163 هزار و 569 و در سال 94، 163 هزار و 765 طلاق در کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به بندهای سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، افزود: در یکی از این بندها، وزارت بهداشت مجری است که میزان باروری کلی را که هم اکنون 1.8 درصد است را به 2.1 درصد برساند اما ما در خصوص سلامت مادر، نوزاد و کودک با همکاری سایر ارگان‌ها کمیته‌هایی را تشکیل داده ایم تا شاهد کاهش مرگ و میر آنها و ناباروری شویم.

کد خبر 334727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha