همشهری آنلاین: قیمت نفت در معاملات آسیایی دوشنبه ۳ خردادماه تحت تاثیر قوی ماندن ارزش دلار و رشد ذخایر جهانی به رغم افزایش موارد اختلال در عرضه، کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات برنت با 18 سنت کاهش، در 48.54 دلار در هر بشکه ایستاد. بهای معاملات برنت روز جمعه 9 سنت کاهش یافت و در 48.72 دلار بسته شد. با اینهمه در هفته گذشته 92 سنت یا 1.86 درصد افزایش قیمت ثبت کرد.

بهای معاملات نفت خام آمریکا 26 سنت کاهش یافت و به 48.15 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام در معاملات روز جمعه بازار نیویورک 26 سنت کاهش پیدا کرد و در 48.41 دلار بسته شد اما برای کل هفته 1.47 دلار یا 3.33 درصد رشد قیمت داشت.

بر اساس گزارش رویترز، بزرگترین عامل حمایت از قیمتهای نفت، قطع تولید در نیجریه، کانادا، لیبی و ونزوئلا بوده که روند عرضه را مختل کرده است. تحلیلگران بر این باورند که ادامه خرابکاری در زیرساخت نفتی نیجریه به معنای آن است که این کشور آفریقای غربی حدود یک میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که کمتر از متوسط 1.2 میلیون بشکه در سال 2015 است. تولید کانادا هم به دلیل آتش‌سوزی گسترده و غیرقابل مهار در منطقه نفت‌خیز آلبرتا فلج شده و حداقل یک میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید نفت شنی این کشور متوقف شده است.

شاخص دلار آمریکا روز دوشنبه 3 خردادماه اندکی کاهش پیدا کرد اما هفته گذشته برای سومین هفته متوالی رشد داشت. قوی شدن دلار معاملات کالاهایی مانند نفت را که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه 31 ارديبهشت اظهار کرد: عرضه جهانی نفت حدود 1.5 میلیون بشکه در روز بالاتر از تقاضا است.

گروه صنعتی بیکر هیوز اواخر جمعه اعلام کرد شمار دکلهای نفتی فعال آمریکا پس از هشت هفته کاهش متوالی، هفته پیش تغییری نداشته و 318 حلقه مانده است. این گزارش نشانه بیشتری از بالا ماندن عرضه نفت تلقی شد.

در این بین گروه مالی گولدمن ساش پیش‌بینی کرد تولید نفت شیل تا سال 2020 همچنان به رشد ادامه می‌دهد و متوسط قیمت سر به سر برای تولیدکنندگان شیل پایین 50 دلار در هر بشکه است. گولدمن ساش متوسط قیمت مورد پیش‌بینی برای برنت در سال 2016 را از 39 به 45 دلار افزایش داد و همچنین قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت وست تگزاس اینترمدیت را از 38 به 45 دلار افزایش داد.

اما عرضه بالاتر از سوی آمریکا و اوپک باعث شد گولدمن قیمت مورد پیش‌بینی برای سال 2017 را مورد بازبینی نزولی قرار دهد و اکنون انتظار دارد سال آینده متوسط قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت 53 دلار و نفت برنت 55 دلار باشد که کمتر از 58 و 60 دلار پیش‌بینی اولیه است.

کد خبر 334670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha