چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: دیشب نخستین گروه از لاک پشت‌های پوزه عقابی در سایت حفاظت از این گونه در روستای شیب دراز سر از تخم بیرون آوردند و راهی آب‌های خلیج فارس شدند.

آغاز فصل تولد لاک پشت‌های پوزه عقابی در جزیره قشم

به گزارش ايرنا، سید محمد هاشم داخته روز چهارشنبه گفت: از ابتدای فصل تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی تاکنون افزون بر 105 لاک پشت بیش از 10 هزار و 281 تخم در ساحل روستای شیب دراز گذاشتند که از این تعداد هفت هزار و 810 تخم سالم است.

وی ادامه داد: این تخم‌ها به سرعت توسط کارشناسان این اداره و گروهی از بومیان حامی این لاک پشت‌ها موسوم به "ناطوران خمیس"جمع آوری شدند و در یک سایت که به منظور حفاظت از تخم‌ها ایجاد شده، انتقال یافته است.

مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری کرد که امسال حدود 146 لاک پشت پوزه عقابی به سواحل این جزیره آمدند و به طور میانگین هر لاک پشت 98 تخم گذاشت.

به گفته وی پارسال 51 لاک پشت پوزه عقابی موفق به تخم‌گذاری در ساحل روستای شیب دراز قشم شدند و امسال به دلیل تغییر فصل زاد و ولد، علاوه بر افزایش تخم‌گذاری، شاهد تخم‌گذاری زود هنگام لاک پشت‌ها در مقایسه با سال قبل بودیم.

داخته ادامه داد: افزایش تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی در سال جاری موجب شد که محدوده تعیین شده برای حفاظت از تخم‌ها در سایت روستای شیب دراز از 30 به 60 متر مربع افزایش یابد.

وی با بیان این که آغاز دوره تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی در قشم از هفتم اسفند 94 به ثبت رسیده است، گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی را یکی از عوامل موثر در تخم‌گذاری زود هنگام این گونه ارزیابی کرد.

مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری کرد که برای نخستین بار در کشور از سال 81 طرح حفاظت از لاک پشت‌های پوزه عقابی این جزیره با همکاری JEF/SGP (برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی) آغاز شده است.

داخته با اشاره به طرح حفاظت از لاک پشت‌های پوزه عقابی در قشم، گفت: این طرح با کمک مردم روستای شیب دراز از سال 84 به عنوان یکی از موفق‌ترین طرح‌های حفاظتی کشور و در سال 88 به عنوان یکی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.

وی اضافه کرد: بهمن سال 1390 با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ساحل 60 هکتاری تخم‌گذاری لاک پشت‌ها در قشم به عنوان اثر طبیعی به ثبت رسید.

لاک پشت‌های پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) جزو هفت گونه از لاک پشت‌های دریایی شناخته شده در آب‌های جهان محسوب می‌شود که همه ساله از طریق آب‌های آزاد وارد آب‌های خلیج فارس می‌شوند و در سواحل روستای شیب دراز در 70 کیلومتری جنوب شهر قشم تخم‌گذاری می‌کند.

پوزه این لاک پشت‌ها برای بیرون کشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لا به لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب در آمده و از همین رو به لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

وزن میانگین لاک پشت پوزه عقابی بالغ حدود 80 کیلوگرم است و طول آن به یک متر می‌رسد.

لاک پشتان دریایی از جمله گونه‌های تحت حمایت کشور به شمار می‌رود که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، عهدنامه تجارت گونه‌های در معرض خطر (CITES) و عهدنامه گونه‌های مهاجر (CMS) طبقه‌بندی و از نظر درجه‌بندی حساسیت زیستی به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض معرفی شده‌اند.

کد خبر 334299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha